Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Männät: eiköhän ne jostain löydy, on jo yks petron b-kone mahdollisesti kiikarissa.
Männänrenkaat: Kyllä se pata varmaan aukaista pitää jokatapauksessa.
Nokka-akseli: kaasarin nokka-akseli passaa ihan varmasti siihen, koska H-koneessakin pelaa samalla nokalla vaparit ja turbot.
Vesipumppu: tähän on ehkä tekeillä modifikaatio. Tulen raportoimaan siitä, jahke kerkeen.
pakoventtiilit: katotaan mitä vakiot kestää...
k-jetin osat: turbon määräjakaja on jo hyllyssä odottamassa. Turbon ohjauspainesäädin puuttuu, pumppu, painevaraaja, putkia jne. Vanhanaikaista lisärikastusta tuskin tulen siihen haalimaan, kun uudemman polven 900turbo8:n ruiskuosia on saatavilla. Saatan ostaa 900i:n kokonaisena, joka voisi luovuttaa 5-lovisen vaihteiston, ruiskutusjärjestelmän osia, bensatankin, palan takakontin peltiä (se kuhmu, jonka ansiosta saan 900i:n 63litran tankin sopimaan 99:iin) ja muita nippeleitä.
Isompi jäähdytin: tuota asiaa pitää tsiikailla. Tuossa on kun on uudehko vaparin syyläri kiinni. Voittaa heittämällä hapettuneen ja lahon turbon syylärin.
Jäähdyttimen puhallin: tämä onkin mielenkiintoinen hommeli. saas nähdä, mitä keksin. ;)
Öljyn lauhdutin: mahdollisesti tiedossa nämäkin kilkeet, turbo tosin on vesijäähdytteinen, joten ei se turbokaan kärvennä niin pahasti öljyjä...
Pakoputkisto: ajattelin, että 900T16 putkiston ostaisin uutena (ainakin siitä "katilta" taaksepäin olevat osat). Kaikista pitkäikäisin ratkaisu kuitenkin ostaa uusi rööri. Etupäätä joutuu rakentelemaan...
Isompi kytkin: eiköhän H-koneisen T8:n kytkin ole ihan passeli. Ei ainaskaan mikään tuhottoman kallis...
Turbon vaihteisto: Aattelin, että 5-lovinen 5:n enskalla tulee. Ehkä alkuun tuokin tihee nelilovinen, eli 3,89 perä + 4:n enska on ihan hauska yhdistelmä. Moottorin saa helposti tehoalueelle yli 3000rpm:n koska välitykset on niin tiheät.
sytytys: kärjetön h-koneen sytkästä modattuna varmaankin tulee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takalokarin kaaren korjauspelti vasemmalle ja takaosan pelti hommattu. Samalla mukaan tarttui 1300/650W sisätilalämmitin. Pitää koittaa huomenissa laittaa tuo sisätilalämppäri ja johdot kondikseen. Ehkä samalla ne kahdennusvalot, eli H4:t laitan keulalle. Valojen kopat olisi pitänyt maalata, mutta ei ole enää kummoiset maalailukelit. Tihkurelejärjestelmä odottaa myöskin asennusta. Ehkä se voisi mennä samalla, kun puuhailen sisätilalämmitintä. Katsoo nyt, mitä ehtii. Kumpi on tärkeempi? Valot vai tihkurele? ;)

Turbo8:n ruiskuturjärjestelmästä kaupat tekeillä. Samoin tiedossa olisi kokonainen bolt-on valmis T8 h-kone. On mahdollista, että laitan H-koneen keulalle kuitenkin, vaikka tuo b-kone onkin lumonnut jo minut saundillaan. :oops:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Projektit etenee, mutta ei aina ihan suunnitelmien mukaan. Sisätilalämmittimen (DEFA) johtosarjasta puuttuu vieläkin yksi johtopätkä. Muistelin vain yhden johdon puuttuvan, mutta se oli väärä muistikuva, joten täytyy vielä hommata yksi johdonpätkä lisää.

Jäähdytysnesteiden vaihto tuli tehtyä näin talven korvilla, kun moottoriin tuli lisättyä pelkkää vettäkin kesällä. Nesteitä pois laskiessani syylärin ja lohkon tyhjennystulpista ympäristöön leijaili outo tuulilasinpesunesteen tuoksu. 8O Jotenkin epäilen, että jäähdytysjärjestelmään lisätyt nesteet eivät välttämättä ole joka kerta olleet pelkkää vettä tai glykoolia... Melko laihan oloista litkua sieltä muutenkin tuli. Vesipumppu on siis voinut vuotaa jo pidemmän aikaa. Kun kone oli tyhjä, vaihdoin termarilta syylärille menevän vesiletkun turbomalliseen metalliputkeen ja kahteen lyhempään letkunpätkään. Yksi askel lähemmäs turbomallia ainaskin. Lämmityslaitteesta alkoi tulla lämmintä hieman tehokkaammin, ilmeisesti järjestelmässä oli ilmaa. Vesipumpun vuoto sotkee hommaa. :roll:

Lauantaina on tarkoitus urakoida ne lisävalot keulaan, ja jos tänään saisin jostain hommattua sen puuttuvan kaapelin pätkän sisätilalämppärin johtosarjaa varten, niin sekin olisi kiva laittaa. Tihkureleen asennus polttelisi edelleenkin. Jotenkin niin tympeä vekotin ilman tihkurelettä, kun toisessa autossa on verrokkina opetettava tihkurele. Se se vasta on luxusta. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään vähän puuhastelin 99:n kimpussa. Yritin muunmuassa kiristää sitä jakoketjua, mutta ei se laahain tuntunut kääntyvän, vaikka kuinka yritin ohjeiden mukaan.

Turvavyön vaihdon kuskille, kun vanha oli tässä kunnossa. Huomasin harmikseni vasta ajelulle lähtiessäni, että asentamani "parempikuntoinen" vyö ei ehkä olekaan ihan ehjä. Jostain syystä se ei lukita joka kerta, kun tempaisaa vyötä rivakammin. 8O
Toivottavasti se vertyy piakkoin, koska muutoin joudun etsimään vielä paremman turvavyön. Vanhan nakkasin tietysti roskikseen. :x

Kuva

Kahdennusvalot, joista aiemmin mainitsin lähtivät lopultakin auki. Ajattelin, jos veisin nuo ammattikoululle ja pyytäisin että hiekkapuhaltavat ja maalaavat mustaksi.

Kuva


Kuva

Lisäksi puuhastelin nuo tuikitärkeän kumilistat oviin. Jostain syystä niitä ei oltu asennettu aiemman omistajan rempan jälkeen. Näkee ikävästi epäonnistuneet maalauksetkin tässä. Ensikesänä riittää maalailtavaa. Tärkeintä on kuitenkin, ettei loska ja hiekka mene tuonne oven väliin ja ovet eivät jäädy jumiin. Kumilista tuli ostettua ihan kumialan liikkeestä. Se on sään kestävää ja kangaskudosvahvistettua. Reilun 10cm leveä soiro maksoi 3euroa.

Kuva

Kuva

Tuulilasinpyyhkijän hillitön välys paljastuikin pyyhkijänmoottorin kiinnityskumien kovettumisesta. Välys paljastui, kun heiluttelin pyyhkijän vartta ees taas ja katsoin moottoria. Lisäsin muutaman kuminpalan ja soiron kannatin pannan väliin. Nyt näyttäisi siltä, että pyyhkijät pyyhkivät paljon isommalta alalta, kuin ennen. Kuvassa komeilee kiinnike.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

*EMS:in aluvanteet tuli ostettua. Vanteilla on sakkorenkaat, joka täytyy käydä poistattamassa.
*Irroitin turbon pakosarjasta. Turbo odottelee kesää jemmassa. Pakosarja on aika ikävästi halkeillut sieltä täältä. Näinköhän saan siitä enää kalua? Kuvia tulee, jahka kerkeen.
*Sisätilalämmittimen johtosarjan osat on nyt koossa, eli asennushetki alkaa lähestymään uhkaavasti. Ehkäpä huomenna saisin laitettua tuon sisätilalämppärin ja sen tihkurelemodin autoon. Tänäänkin olisi tarvinnut tihkutoimintoa...

Nythän sitä joutaa ysiysiä ropaamaan, kunhan ensin käyn ilmoittautumassa työnhakijaksi. Toisin sanoen työt loppui tällä päivämäärällä ja jatkodiiliä ei vielä ainaskaan ollut tiedossa. :roll:

Turvavyötä olen temponut joka kerta, kun olen ajellut. Ehkä se siitä vertyy. Nyt tuntuis, että se toppaa melkein joka kerta. Käytön puutettako, vai liekkö saanut kosteutta? Vyön luovuttanut auto oli niin pahasti ruosteen raiskaama, etten ihmettelisi, jos vyön rullakoneisto olisi jopa ruosteessa.

Kahdennusvalojen väriksi taitaa kuitenkin tulla korin väri. Ehkä se on luonnollisemman näköinen ratkaisu. Saakohan 99:n omalla värikoodilla "SK3" maalia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sainkin pykästyä sen tihkureleen paikalleen. Kun olin ottanut 90:n johtosarjasta kokonaisena sen pyyhkijän johdotuksen, ei tarvinnut katkaista, kuin yksi johto tuosta 99:n johtosarjasta. Kaksi liitintä piti vaihtaa siitä 12pinnisestä liittimestä ja kytkeä releelle maadoitus+käyttöjännite. Arvatkaas, muistinko ottaa kameran mukaan? En tietenkään.

Asensin sisätilalämmittimen ja samalla vetäisin akulta keskikonsoliin kaksi kappaletta 4neliön johtoja vahvaria+mankkaa varten. En vielä liittänyt niitä akkuun, kun ei ollut aikaa asentaa vahvistinta. Radion maadoitus oli tehty aika tökerösti aiempien "seppien" toimesta. Jäykkä omakotitaloasennuksiin tarkoitettu kaapeli oli vedetty yhden jalkatilan muovipanelin ruuvin alle. Ihmettelinkin ennen tuon havaitsemista, että mikäs se siellä kipinöi, kun laitoin radion päälle. Nyt maadoitukset on vedetty rattiakselin luona olevaan maapisteeseen. Siihen näyttäis tulevan auton orggis-maadoituksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin aikoinaan Vianorilta ostamani tarvike-Klippanin kuskin puolelle turvavyöksi. Alkuperäisestä vyöstä otin tukijalan joka oli niitattu rullaan ja sen tukijalan laitoin tarvikevyöhön pultilla. Pultit oli sitten kovimmat, lujimmat ja kestävimmät mitä pulttiliikkeestä löytyi, myös hinnan puolesta. Kyselin kestävätkö varmasti turvavyössä ja totesivat, että jos kiinnitysvaiheessa saat kierteet paskaksi niin ei kestä ja kerro siitä toki meillekin, en saanu kierteitä paskaksi 8O

Niin ja siinä vyössä oli nykyaikainen kiinnitys salpa tjsp. jonka sahasin pois retrohengessä eli giljotoonimalliin sopivaksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olis mulla toinenkin vyö, mutta siinä on erilainen yläkannake, joka tulee b-pilariin. Se on otettu -86 vuoden satkusta... Kyllä tuo on nyt käytön myötä alkanut toimimaan. Tänäänkin testailin ja lukittaa jo. Seurailen tilannetta.

EMS-vanteet on nyt pestynä odottamassa kevättä. Poistatin sakkorenkaat vanteilta, niin eivät vie niin paljon tilaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään sain asenneltua 4x50W vahvarin ja volttimittarin keskikonsoliin. Vahvistin meni juuri ja juuri hikisesti sinne keskikonsolin sisään. Ongelmana on vaan outo kytkentähetken pörinä, joka vaimenee ehkä noin sekunnin kuluttua. Tutkiskelen vielä asiaa. Napsin muutaman kuvan asennuksista, mutta enpä muistanut kuvata vahvaria ja keskikonsolia. Pitää koittaa huomenissa kuvata nekin kuvat ja laitan sitten kaikki kerralla tänne nettiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin. Nyt on muutama kuva taas napsittuna.

Tässä akun seutuvilta. Koppiin menee vahvaria ja mankkaa varten kaks 4neliön kaapelia. Ne voivat vilahdella tuolla kuvissa. Akun luona on 25A uudemman mallinen autosulake (ei vaan näy kuvissa).

Kuva



Seuraavassa kuvassa näkyy jonkun aiemman henkilön tekemä lisävalojen kytkentä. Uusin muutaman abikoliittimen ja johdon tuosta, sekä vaihdoin ehjän kytkimen kojelautaan. Valoille lähtevät nastat on tyhjinä vielä noista releistä, jos katsoo tarkasti.

Kuva



Tässä näkyy sisätilalämmittimen johdot ja tulipellin reijästä pujahtava vahvarin virtakaapeli. Sikamassaa pitää laittaa tuohon tulipellin reikään, jotta vesi ja ääni ei pääse tulemaan reijästä.

Kuva



Autovahvarin asennuksen myötä paljastui autossa olleiden kajareiden taso. Ne yksinkertaisesti oli karmeat. Etu- ja takakajarit tuli uudistettua, tosin budjettihintaan. Etsin halvimmat kajarit, mitä hylystä löytyi paikallisesta mustasta pörssistä.

Kuva

Kuva



Jostain syystä alehyllyyn oli eksyneet Alpinen 5 ½" kajarit, jotka tietysti piti oviin ostaa. Yhtenä valintakriteerinä oli hyvin matalat ritilät.

Kuva



Seuraavassa kuvassa mittarikonsoli on jo keskikonsolin reiässä ja volttimittarikin on jo toiminnassa. Se kytketään mittaamaan jännitettä akulta tulevista kaapeleista. Relettä taitaa ohjata mittarivalaistus, kun löysin valmiiksi vedetyn johdon josta tulee virtaa, kun käänsi virta-avaimen ajoasentoon. Myöhemmin huomasin, että tuo volttimittarin rele vetää, kun kytkee valokytkimestä parkit päälle. No, harvemminpa sitä joutuu jättämään autoon parkit päälle, joten kytkennän toiminnassa ei sinänsä ole mitään ongelmaa. Lisäkuormitusta parkkivalojen käytössä tuo vain käytännössä tuo mittarin taustavalo, koska jännitemittauksessa ei virtaa kulu nimeksikään.

Tässä samassa näkyykin tuo sisätilalämmitin. Keskikonsolin kylki osoittautui ainoaksi järkeväksi sijoituskohteeksi lämmittimelle. Kokeilin laittaa sen kojelaudan alle alhaaltapäin kiinni, mutta se lämmitti kojelautaa pelottavan paljon.

Kuva

ps. kauhea johtohässäkkä paistaa tuosta tyhjästä mittarikonsolin reijästä. Aika ahdasta siellä on, kun tungin vahvarin sinne sisään. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuli eilen ikävät yllärit. Ihmettelin, että mitenkäs ei lämmityslaitteesta tule lämmintä, vaikka olin ajellut jo noin 4km. Samalla tsiikailin lämpömittaria, joka lähti tasaisen vakaasti nousemaan ylöspäin yli N-kirjaimen. Pysäytin auton sinne aiemmin mainitun Mustan pörssin pihaan ja pelti auki. Ylävesiletku oli lämmin, eli vesi oli lähtenyt kyllä kiertämään. Outoa. Lisäsin jäähdytysnestettä ja ilmasin lämppärin luona olevasta ilmausruuvista. Kun lähdin ajamaan pois kaupoilta, lämmintä alkoi tulemaan jälleen. Taitaa vesipumpun vuoto yltyä niin pahaksi, että täytyy tehdä pian päätöksiä pumpun kohtalosta...

Matkahuolto lähetti tekstiviestin. T8:n polttoainelaitteet odottelevat hakua. Maanantaina pääsen tutkailemaan, mitä laatikosta paljastuu. Olen ajatellut ensialkuun muuttaa tuon vaparikoneen ruiskuksi. Turbotuksen voi tehdä myöhemmin. Bensatankin kohtalo vieläkin mietityttää. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi laittaa ruiskun bensapumppu takakonttiin tankin ulkopuolelle sinne luukun alle. Kuulemma klubitovereilla on ollut tuo k-jetin pumppu konetilassakin ja se on vetänyt ihan hyvin polttoainetta. Jos tämä konstruktio toimii hyvin, eipä juuri helpompaa ratkaisua ole olemassa. Toinen vaihtoehto on laittaa 900i:n bensatankki ja hitsata se takakontin pohjan kyhmy tuohon 99:iin. Kyhmyn luovuttajakin on jo tiedossa. Siinä saisi kyllä isomman polttoainetankin samantien.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään nytkähti projekti taas eteenpäin. Turbo8:n k-jetti on muutamaa osaa vaille hankittu. Painevaraaja ja bensasuodatin enää puuttuu. Sain klubitoverilta lahjoituksena nuo k-jetin kamat ja mukaan tuli h-koneen virranjakaja sekä jäähdytyksen ja huohotuksen letkuja. Harmikseni virranjakajassa oli rikkonainen alipainekalvo, mutta pitää katsella, josko jostain sekin turbomallin kello löytyisi. Jos ei muuten, niin ostamalla uusi. Näillä näkymin alan vähitellen suunnittelemaan moottorin muuttamista iivariksi. Turbotus tulee sitten myöhemmin.

Tänään irroitin varaosapaloista oikealle puolelle taakse sen palkin, jossa iskari ja reaktiotanko on kiinni. Olipa monta pistehitsiä osattu tehdä. Sain kuin sainkin sen palkin irti. Kuvia ei tähän hätään tullut, mutta kyllä se palkki vielä tullaan näkemään kuvissa, kunhan alan sovittelemaan sitä tuonne autoon.

Huonoakin tuuria oli matkassa. Jostain oli eksynyt ruuvi eturenkaaseen. Ihmettelin liikkeellelähtiessäni, että mitenkäs nää jarrut on näin jumissa. Sit tajusin 10metrin ajon jälkeen, ettei taida olla jarruista kyse. Hanttarinpuolen eturengas oli lytyssä. Renkaan korjauttaminen maksoi 6euroa... Onneksi on tullut valittua varapyöräksi sellainen kumi, jossa pysyy ilmatkin. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi laittaa ruiskun bensapumppu takakonttiin tankin ulkopuolelle sinne luukun alle. Kuulemma klubitovereilla on ollut tuo k-jetin pumppu konetilassakin ja se on vetänyt ihan hyvin polttoainetta.
mullakin on 99Turbossa satkun K-jetin pumppu moottoritilassa etulokasuojassa kiinni ja hyvin toimii, tankkina ysiysin muovinen.

muuten toimii hyvin paitsi viimeisellä bensalitralla meinaa vähän nykiä kovissa kiihdytyksissä kun ei ole vielä paineenvaraaja paikallaan..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:
Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto olisi laittaa ruiskun bensapumppu takakonttiin tankin ulkopuolelle sinne luukun alle. Kuulemma klubitovereilla on ollut tuo k-jetin pumppu konetilassakin ja se on vetänyt ihan hyvin polttoainetta.
mullakin on 99Turbossa satkun K-jetin pumppu moottoritilassa etulokasuojassa kiinni ja hyvin toimii, tankkina ysiysin muovinen.

muuten toimii hyvin paitsi viimeisellä bensalitralla meinaa vähän nykiä kovissa kiihdytyksissä kun ei ole vielä paineenvaraaja paikallaan..
Hmm... Tämäpä mielenkiintoista. Säästyypä isolta vaivalta, jos näin helposti voi ratkaista pumppuongelman. Onkohan pumpun asennolla merkitystä? Meikäläisen 900i alkoi nykimään tasaisella tielläkin, vaikka tankissa oli huimat 4litraa bensaa. Ei se siis mitään outoa ole, jos nyt tyhjällä tankilla alkaa nykimään.

Paluulinjan joudun vetämään tankille asti, koska tuossa vuosimallissa ei ole, kuin tuloputki...

Painevaraajakin on jo tiedossa. Ei puutu enää, kuin bensasuodatin polttoainelaitteista. Ehkä mahdollisesti voi puuttua joitakin pikkunippeleitä, koska en ole vielä koonnut koko hoitoa irtaallaan. Periaatteessahan tuon voisi testata pöytätestinä ennen asennusta...

Onkohan turbo8:n ja 900i:n kaasuläppäkoteloissa eroa? Molemmat löytyisivät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Onkohan pumpun asennolla merkitystä?
pitäis kuulemma olla samassa asennossa kuin tankissa, eli pystyasennossa. mulla näin ja ei vielä ole ongelmia ollut..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin