Simons ja Humina..

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sonett

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

himmee kirjoitti:
Minkä kokoinen kone sulla on tuossa sonetissa?

Eikös tuo 45mm ole turhan suuri...varsinkin kun tulee putket molemmin puolin?
Se on OHC:n reilu 92 mm männillä eli 1800 cm3. Vakio Sonetista vain 100 cm3 lisää, joten ei tarvitse kenenkään täristä. :twisted: Putkien koosta - mm pakopuolen aukot on sen kokoiset, että ei ole liioittelua nämä putket. Olishan siellä ollut hyllyssä suurempaakin aukkoa, mutta jätän toiseen koneeseen vaikka siihen 91 mm lohkoon.

Kuva

Kuva
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Eipä tuosta juuri autotallinäkymä parane!
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

nalleolut kirjoitti:yhdessä näkemässäni sonetissa on putkisto rakennettu vastaavasti mut tuo yhdysputki heti siin mis 96:ses eka vaimennin. ja ihan normi koon putkesta tehty loppuun asti.
V8 ohjeet sanoo, että mahdollisimman eteen tuo yhdysputki, mutta Sonettin käyrät kun ei ole aivan vakio 96:n mitoissa / tila moottoritilassa nimelliskulkusuunnassa oikealla on minimaalinen (käyrien irrottaminen tarvittaessa), niin päätin siirtää taaksepäin. Modataan jos ei toimi dynon mukaan. Tuossa kuvassa olevassa oranssissa on jonkinlainen alkuperäinen viriputkisto, missä on normi 2=>1 isolla putkenhalkaisijalla ja putki tekee pirun pitkä kiemuran auton alla. Eli haetaan lyhyeen autoon normaalin 96:n putken pituutta teho/vääntö ominaisuutta. Kone on vakio. Siis tällä hetkellä. :wink:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

himmee kirjoitti:Ja eipä se siellä 120 jälkeen täysin mihinkää katoa, mut jonkunverran kumminki.

Nyt vois joku pätevä kertoa, että onko tuon pitkän keskivaimentimen sisällä mitään? Vai onko kyseessä vain pelkkä evektori tai mikälie? Mulla kun putki lämpiää tarpeeksi rupee kuulumaan sellaista kilkatusta, justiinsa siitä keskivaimentimen kohdasta.

Olin muuten ymmärtänyt tuon V8 jutun väärin eli niissä olisi viidakkorummun tapaan sellainen väliputki mutta kuitenkin jatkuu suoraan siittä taakseppäin kahtena putkena eikä niinkuin kuupan viidakkorummussa.
Itellä autto melkoisesti kun vaihtoi keskipöntön jäykät kumit sellaisiksi "riippuviksi kumilenkeiksi". En vaan muista mihin autoon ne oli tarkoitettu, mut niissä oli M8 urokset molemmissa päissä ja se kumilenkki oli jotain 35mm levee 5mm paksu ja halkaisija rinkulalla noin 50mm. Etupäässä ei ollut joustavaa palaa joten yhteisvaikutusta en tiedä.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Juup...tuota konstia oon kokeillu eipä ole vaikutusta ja tarkoitus olisi saada tuo humina kokonaan pois. Jossain vaiheessa koitan vielä ottaa tuon pitkän vaimentimen pois ja laittaa simonsin tai vastaavan yleisvaimentimen vähän aikasemmin siihen etupäähän.

Noh kaiken puolin olen todella pettynyt noin kalliiseen putkeen. Alkukäyrät on tehty aivan liian mutkikkaasti. Jos siihen olisi tehty suoremmalla systeemillä niin olisi myös putken halkasiaa saatu pienennettyä, jolloin myös tuo humina olisi todennäköisesti kadonnut.

Tästä etiäppäin täytyy tehdä nuo putket itse. Simons voi tulla jopa myyntiin, jos joku haluaa noin huonon putken.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mahtaako vakio kuupassa olevan mitään iloa jos vaihtaa tuon ahistavan näköisen etupöntön johonkin läpivirtaavaan yleismalliseen :roll:

Ei ole muutenkaan putki häävissä kunnossa, joten voisihan sen koitaa tehdä kokonaankin itse.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Frostgrey kirjoitti:Mahtaako vakio kuupassa olevan mitään iloa jos vaihtaa tuon ahistavan näköisen etupöntön johonkin läpivirtaavaan yleismalliseen :roll:

Ei ole muutenkaan putki häävissä kunnossa, joten voisihan sen koitaa tehdä kokonaankin itse.
Mitää? Onko vakio putkessa joku etupönttö? Ei ole mitään järkeä vakio kuuppaan laittaa isompaa putkea.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

himmee kirjoitti:Ei ole mitään järkeä vakio kuuppaan laittaa isompaa putkea.
On, jos haluaa röheemmät pörinät.
#2277
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla on tallissa 17mtaunuksen pakosarja eli kannelta sellanen palikka mikä muuttaa sen lähdön isommaksi. katselin kerran kuupan konehuonetta niin niistä sais rakennettua sillä tavalla lähdöt että toinen pakosarja kiertäisi öljynsuodattimen niin sais yhtä pitkät nuo lähdöt. niihin palikoihin menee suoraan 2" putki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Johnny V4 kirjoitti:
himmee kirjoitti:Ei ole mitään järkeä vakio kuuppaan laittaa isompaa putkea.
On, jos haluaa röheemmät pörinät.
Miksi olla ääntä jossei muutenkaan kulje? :D
VW transporter 2.5tdi vm.99
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

nalleolut kirjoitti:mulla on tallissa 17mtaunuksen pakosarja eli kannelta sellanen palikka mikä muuttaa sen lähdön isommaksi. katselin kerran kuupan konehuonetta niin niistä sais rakennettua sillä tavalla lähdöt että toinen pakosarja kiertäisi öljynsuodattimen niin sais yhtä pitkät nuo lähdöt. niihin palikoihin menee suoraan 2" putki.
Niin tai sit vaan vetää molemmin puolin putket taakse? Ehkäpä se yksinkertaisempi tapa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Miksi olla ääntä jossei muutenkaan kulje?
Niinpä :lol: Tässä on hieman tuo kuupan kanssa kerinnyt jo pöristelemään nin kas kummaa kun on mieleen tullut sen "lievä" virittäminen. Koska kyseessä ei ole mikään museokuuppa, mutta kummiskin kohtuu hyvä kuntoinen aihio, niin olishan se ihan kivaa kun olisi vaikka sellanen n.100hv pellin alla. Tuohan ei ilmeisesti ole mikään mahoton temppu jos vaan sattuu osia jostain löytämään. (lievä turbotuskin käynyt mielessä :oops: )

No, kattellaan mitä kevät tuo tullessaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Frostgrey kirjoitti:
Miksi olla ääntä jossei muutenkaan kulje?
Niinpä :lol: Tässä on hieman tuo kuupan kanssa kerinnyt jo pöristelemään nin kas kummaa kun on mieleen tullut sen "lievä" virittäminen. Koska kyseessä ei ole mikään museokuuppa, mutta kummiskin kohtuu hyvä kuntoinen aihio, niin olishan se ihan kivaa kun olisi vaikka sellanen n.100hv pellin alla. Tuohan ei ilmeisesti ole mikään mahoton temppu jos vaan sattuu osia jostain löytämään.
Hyvän koneen saa, kun laittaa 1.7 koneen tai poraa sen väljän lohkon Ford OHC männillä vajaaksi 1800 cm3, lievä virinokka, kevennetty vauhtipyörä, kannet vakio venttiileillä (jouset jäykemmät), kansista 1 mm pois, pakoaukon+välilaippojen avarrusta, joku Simonssin tms "viri"putki ja kaasariksi oma 2-kurkku Solex tai mielellään Weber 32/36 DGV. Tehot on 90 hv ja bensankulutus ei todennäköisesti normikäytöllä lisäänny pätkääkään. Kiva peli kaikenlaisessa käytössä. Siitä eteenpäin tarvitaan lähinnä kansien viilausta ja kaasarin säätämistä suuremmalle kulutukselle. :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Suunnilleen tuon reseptin mukaan rakennetulla kajakilla käytiin kesällä Ruåttissa. Matkan (n.2 tkm) keskikulutus oli 8,3 l/100 km neljä heppua kyydissä ja kattotelineelläkin tavaraa.

Tehdas muuten lupasi 5-6 hevosta lisää omalla viriputkellaan, mikä oli ohkasta 39 mm pilliä.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mikko_H kirjoitti:Tehdas muuten lupasi 5-6 hevosta lisää omalla viriputkellaan, mikä oli ohkasta 39 mm pilliä.
Jos pakarin aukkoja pääsee aavistuksen avartamaan ja välilaipat sorvaamaan putken sisähalkaisijan mittoihin, niin varmasti vaikuttaa kulkuun. Muuten vaikutus on kuskin korvien välissä.

Talvella olisi tarkoitus kasata 1.5 l kone, missä 2-kurkku solex, kannet laskettu ja lievä viilaus, imusarjan lievä avarrus, vauhtipyörän kevennys, nokka-akseliksi joku tallin nurkista ja putket oma tekoiset 42 mm => 2 tuumaa. Ehkä hitsilukolla varustettu välitetty loota. Yritetään saada biili talvipäiville (eikös ne ollut vaihteeksi Nokialla)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin