Hätävilkun releen kontaktit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Hätävilkun releen kontaktit

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Hätävilkut mykistyivät, suuntavilkut toimivat ja sulakkeet olivat ehjät?
Vikana oli vilkkureleen huonot kontaktit, kun relettä kampesi hieman auton keulaan päin, niin hätävilkut alkoivat toimia, haritin hieman releen liittimiä ulospäin ja kontaktit paranivat; nyt hätävilkut toimivat.
Pitänee seuraavalla kerralla paikantaa viallinen kontakti johtojen puolelta heiluttelemalla.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Minulla syynä oli haljeneet juotokset releen sisällä. Kannattaa katsoa myös ne.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mullakin on joskus (kerran) vaatinut tuo vilkkurele kolvia yli 15vuoden tonnarikokemuksien aikana ja tietenkin tässä toiseksiviimeistä vuosikertaa olevassa. :?
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

BIFFI kirjoitti: Kolvailin omastani releen sisällä olevan piirilevyn juotokset ja taas toimii.
Kurko kirjoitti:Mullakin on joskus (kerran) vaatinut tuo vilkkurele kolvia yli 15vuoden tonnarikokemuksien aikana ja tietenkin tässä toiseksiviimeistä vuosikertaa olevassa. :?
Hei miten tuohon vilkkureleeseen pääsee käsiksi, 9000cs/-95?
Naksutus kuuluu hanskalokeron sulakkeiden takaa jostain. Ohjekirjassa ei kerrota vilkkureleen paikkaa.
Vikaa lienee releessä kun välillä vilkku ei toimi mutta hanskalokeron luukkua kopauttamalla alkaa aina toimia.
9000CS 2,3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saappi Kuski kirjoitti:Hei miten tuohon vilkkureleeseen pääsee käsiksi, 9000cs/-95?
Ruuvaat hanskalokeron irti ja sen jälkeen kaksi ruuvia irrottamalla saat sulake/reletaulun kipattua alas.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 875#290875
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

jus kirjoitti: Ruuvaat hanskalokeron irti ja sen jälkeen kaksi ruuvia irrottamalla saat sulake/reletaulun kipattua alas.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 875#290875
Kiitos. Siitä ei löytynyt varmuutta noista jutuista että onko -95 vuosimallissakin tuo N rele se vilkkurele (eli siinä kuvassa ylärivissä toinen oikealta). Valojen valvontarele on ainakin konehuoneessa vuoden
-95 9000:ssa.
Oletan että sama tinaushomma kuin valon valvontareleessä, on ollut sekä 9000:ssa, että 9-5:ssä..?
9000CS 2,3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saappi Kuski kirjoitti:Siitä ei löytynyt varmuutta noista jutuista että onko -95 vuosimallissakin tuo N rele se vilkkurele
On se vilkkurele vm 96:ssakin N:ssä, joten on varmaan 95:ssäkin :-) Hanskalokeron päällä ainakin minulla on tarra, joka kertoo relejärjestyksen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Näissä +vm.90 on jonkinsenverran tuollaisia pikku juotoshalkeamia, mitä erillaisimmissa rekkuloissa.
Eli tuo hazardi / vilkutus rele löytynee tuolt jus:in osoittamasta paikasta ja korjaantunee pienellä kolvin käytöllä tai ostamalla uusi esim: M*net ja VILKKURELE SAAB 9000 --98
9000 --91 (kojetaulun alla). . . . . . . . . . . . . . . . 48-1876 6.50 ???
9000 92-- (7-napainen). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-1895 33.80 ???

Ja niistä sitten tuo tyyriimpi. :(
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kurko kirjoitti:Näissä +vm.90 on jonkinsenverran tuollaisia pikku juotoshalkeamia, mitä erillaisimmissa rekkuloissa.
Eli tuo hazardi / vilkutus rele löytynee tuolt jus:in osoittamasta paikasta ja korjaantunee pienellä kolvin käytöllä tai ostamalla uusi esim: M*net ja VILKKURELE SAAB 9000 --98
9000 --91 (kojetaulun alla). . . . . . . . . . . . . . . . 48-1876 6.50 ???
9000 92-- (7-napainen). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48-1895 33.80 ???

Ja niistä sitten tuo tyyriimpi. :(
"Jonkinverran" noita on tainnut mennä mitä olen kuullut ja lukenut, ja tietysti itsekin tinannut.. Olisko peräti autoalan alihankkijoiden listalla toiseksi rikkain mies ruåttissa tuo reletehtailija, heti di kasetti maakarin jälkeen :)
Ilmeisen hyvä pisnes tuo on kun samaa paskaa on laitettu 9-5:eenkin. Eikös ne valoreleet olleet jotain kohtuullista 70€ hintaluokkaa merkkiliikkeessä jos oikein muistan. Huipputeknologia maksaa.. :evil:
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuli korjattua tuo 9000:n vilkkurele. Siinä oli halkeamia niissä juotoksissa joilla kortti on kiinni, eli niissä jotka vaikuttaa suoraan niihin jalkoihin joilla rele tulee lautaan kiinni. Eli kun joku kirjoitteli että jalkoja vääntelemällä oli alkanut rele toimimaan joksikin aikaa niin sanoisin että ei kannata väännellä niitä jalkoja vaan kolvata ne liitokset vaan kuntoon.
Sama hommahan on ollut molempien autojen valojen valvontareleessä, kortin kiinnitysjuotoksissa repeämiä jotka voi juuri ja juuri havaita kun tarkkaan katsoo sekä lisäksi oli selviä kylmäjuotoksia itse piirilevyissä.
Hansikaslokero muljahti nätisti takaisin paikalleen kun sen pujotti silleen yläviistosta eikä se ilmaputkikaan lähtenyt pakoon vaikka en ritilää irrottanutkaan. 2 silmäparia ja 4 kättä kun on takaisin asennuksessa niin voi helpottaa hommaa.
Ja se relehän on tosiaan siellä levyllä lähinnä keulaa olevassa rivissä toinen oikealta, vihreä väriltään ja siinä lukee Bosch (9000 vm-95).
Ei kannata ostaa uutta, on sen verran helppo korjata jos vaan kolvi löytyy ja hyvälaatuista tinaa.
9000CS 2,3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Saappi Kuski kirjoitti: Ei kannata ostaa uutta, on sen verran helppo korjata jos vaan kolvi löytyy ja hyvälaatuista tinaa.
Ja ei sitten noita EU:n hyväksymiä ja ympäristödirektiivit täyttäneitä lyijyttömiä juotteita vanhoihiin juotoksiin, ellei varmuudella saa kaikkea! vanhaa tinaa pois.
Voi muuten olla uusi tinaus homma parinvuoden päästä. :(
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

tinailua

Viesti Kirjoittaja jmt »

Ei sitten vilkkureleen jalkojen vääntely enää auttanut ja piti tarttua kolvia sarvista. Alla muutama kuva vaiheista.

Releen paikka (toi valkoinen, missä lukee Saab):
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... releet.jpg

Rele:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... /rele2.jpg

Kun avaat suojakantta, älä tunge ruuvaria liian syvälle, varsinkaan "yläpuolelta", missä pääkontaktit ovat:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... ekuori.jpg

Kontaktit, joissa juotokset on yleensä kolvaamisen tarpeessa, merkattu punaisella:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... urele5.jpg

Omat parannusjuotokset, jotka varmaan toimii kannustimena muille :roll:
(ei todellakaan kauniit, mutta liian suurella kolvilla ei parempaan pystynyt :roll: ja kuitenkin testatessa toimivat :) ):
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... otettu.jpg
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Vastaa Viestiin