Valkoharja palasi kotiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

puskurit ja viistokeula vaihdettu jälkikäteen? ei kai tuollaista mallia ole kaupasta saanut 1988.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vai olikohan tuo '89, perhana kun muisti pätkii taas, auto kuitenkin tuli pihaan siinä kunnossa, kuin oli tehtaalta lähtenyt (+242tkm vaatimat huollot), tarkka omistaja- ja huoltohistoria seurasi mukana.

Edit: nätti ja vähän ajettu karvalakki ilmestyi nettiautoon, pitäisiköhän käydä potkimassa, kun ei kaukana ole :lol: http://www.nettiauto.com/503234
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tiedä sitten onko asialla yleensäkään mitään merkitystä maailmankaikkeuden kannalta, mutta vuoden -88 mallistoon tuli "merkitty" C siten, että kone oli kaasutinkone, verhous ns. karvalakkimalli, kori 3 tai 5 -ovinen. Vuonna -89 mallistoon tuli kaksi muuta mallia lisää eli kaksiovinen ns tehtaan juhlamalli, jossa oli avattavat takalasit, mustat ovilistat, kromimaski ja ruiskun kapselit, muttei spoilereita tai tehostinta yms. Kesällä -89 tuli neliovinen Scan Auton oma juhlamalli, joka oli neliovinen, keskuslukko ja tehostin varusteinaan. Listat olivat kirkkaat ja maski perusmalli. -90 vuoden C oli edelleen mallistossa mutta ilman keskuslukkoa. Näistä kaikista on dokumentit jopa autoina olemassa.

Pystykeulaa tehtiin ainakin vielä -89 mallisena ihan perusautona ilman keskuslukkoja tai tehostinta vakiona. Niiden perässä ei ollut C merkintää erotuksena tuosta merkitystä c -versiosta. C mallistoa ei liene markkinoitu Pohjoismaiden ulkopuolelle.

Sinänsä tuolla ei ole merkitystä, mutta eikös yleensä auton ns. mallitunnus ole useimmin ulkopuolella näkyvissä vrt. i, i16, turbo tai turbo 16 jne.

Isäukon vanha palvelija on -88 mallin pystykeula, jossa on tonnarin jarrut, kuten muissakin -88 malleissa. Oma 900 c on tuo mainittu neliovinen juhlamalli ja appiukolla on kaksiovinen alkuvuoden juhlamalli.
Kaikista löytyy myös esitteet.

Samaa karua mutta luotettavaa mallisarjaahan nuo sinänsä ovat. Verhoilut kaikissa malleissa ovat alun perin olleet niitä pitkittäin tikattuja penkkejä ilman takapenkin keskinojia, keskikonsoleja tms.

Ehkä tuolla ulkoisella C:llä haluttiin jotenkin erottaa pikkuisen paremmin varusteltu karvalakki siitä ihan peruspelistä. Silti karuimmillaan ero oli vain viistonokka. Tiedä sitten häntä.
# 419 Vesa Pohjalainen
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Ettei nyt sekoiteta näitä,(löysin jonkun vm85 900c) :evil: , niin 900c on aina viistokeula ja 5-vaihdetta, näitä on tehty vm 88-90 kuten Vesa mainitsi, lisäksi lisävarusteena saatava ohjaustehostin.
Perus 900 on pystykeula ilman ohjaustehostinta, 4-vaihteisella laatikolla - 5-vaihteinen saatavana lisävarusteena. vm89 tuli myös perus 900:seen 5.lovinen.:)
Keskuslukitus on molemmille lisävaruste kuten myös keskikonsoli.
900c-89 Juhlamalli, joka oli neliovinen, keskuslukko, tehostin ja keskikonsoli? varusteinaan. 8)

Ohjausvälitys on erillainen 4,2kierrosta vs. 3,7kierr.tehostettuna.
4-vaihteisella on myös numeroiden mukaan myös hiukan heikompi suorituskyky (5km/h , 0,5s) ja polttoainetalous (0,2-0,3L/100km)
900c:ssä on muuten 7.enska 8) virittäjille tiedoksi ;)

Muuten sama auto, paitsi ihan eri näköinen (pystykeula on vähän pidempi) :P Taisi hinta eroakin olla lähemmäs 10.000 uutena :wink:
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

lefa42 kirjoitti:Rekisteriotetta ei ole, mutta mun "karvalakki" '88 900:ssa ilman c:tä oli seuraavia varusteita :

-Viistokeula, korinväriset puskimet
-Tikapuuverhous (päällä tosin penkinpäälliset)
-Kromimaski
-Tehostin
-Keskikonsoli
-Kromia listoissa, kuten c:ssäkin
-Itse ruuvaamani Pierburg (ei kaivannut ryyppyä koskaan) 8)

Ja olin hyvin ylpeä siitä, mutta ei rekisteriotteessa mitään 900c merkintää ollut, kuten edellisessä 900c 3d satkussani. Pelkkä 900 oli tämä.
Vaikuttaa Turbon varusteista 8)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

fforslund kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Rekisteriotetta ei ole, mutta mun "karvalakki" '88 900:ssa ilman c:tä oli seuraavia varusteita :

-Viistokeula, korinväriset puskimet
-Tikapuuverhous (päällä tosin penkinpäälliset)
-Kromimaski
-Tehostin
-Keskikonsoli
-Kromia listoissa, kuten c:ssäkin
-Itse ruuvaamani Pierburg (ei kaivannut ryyppyä koskaan) 8)

Ja olin hyvin ylpeä siitä, mutta ei rekisteriotteessa mitään 900c merkintää ollut, kuten edellisessä 900c 3d satkussani. Pelkkä 900 oli tämä.
Vaikuttaa Turbon varusteista 8)
No olihan tuo ollut edustusautona uudesta lähtien jollain firmalla, joten kaipa nuo on vain lisävarusteita. :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

fforslund kirjoitti: 900c-89 Juhlamalli, joka oli neliovinen, keskuslukko, tehostin ja keskikonsoli? varusteinaan. 8)
Ei ollut keskikonsolia edes esitteessä asennettuna.
# 419 Vesa Pohjalainen
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
fforslund kirjoitti: 900c-89 Juhlamalli, joka oli neliovinen, keskuslukko, tehostin ja keskikonsoli? varusteinaan. 8)
Ei ollut keskikonsolia edes esitteessä asennettuna.
No, siinä oli kysymysmerkki :oops: , sit se on vain kiva lisävaruste 8)
Perus 900:ssa ei ainakaan ollut.

Oliko se vain ruiskumalleissa vakiona? mistä vuodesta lähtien?

Muut tiedot oli muuten, vuosimallin 88 -89 esitteistä.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Omat tietoni perustuvat ns. "aikalaiskokemuksiin" uutta neliovista juhlamallia ostaessani ja myös erityinen isohko 900c juhlamalliesite on tallessa eli sen neliovisen erikoisesite.
# 419 Vesa Pohjalainen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin , valkoharja kävi hitsarilla joka tökki sitä piikillä ja voi perhana meni niin kuin paperista läpi, molemmat vetaritunnelit täysin pehmeät ,teki kustannus arvion joka ylittää auton arvon , kaksi päivää kuulemma menee ei tule kysymykseenkään joten purkuun vain. saakeli nyt oon parin viikon päästä saabiton mies , muuten noi on kivoja autoja mut kaikki ruostuu just noista kohdista.

Katotaas kuinka nyt käy hiukan saabin usko horjuu.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Onkohan tämä nyt sattumaa, mutta tuo saabi taisi käydä viime tai sitä edellisellä viikolla meidän pihassa hakemassa minulta ylimääräiseksi jääneet talvipyörät? Jonkinlainen OG900 näkömuisti yleensä on meikäläisellä toiminut.

Jos on sama saabi, niin ne vetaritunnelit suorastaan huusivat kymmenien metrien päähän huutaen, että täälläpä ollaan puhki :D Neuvoin myös poraamaan reiät takakonttiin, että vesi pääsee pois. Tällä kertaa en ota muuten kantaa auton kuntoon.. Kone kävi erinomaisesti. Siitä saisi johonkin autoon hyvän koneen. Kaasarissa kaikki kunnossa. Ei mitään röpotyksiä tai heilumisia tyhjäkäynnillä. En tiedä, että onko harvinaista kaasarikoneissa, kun en ole noita omistanut.

Jos taas ei ole sama kyseessä niin anteeksi väärä hälytys.
Maailma on sitten pieni. :D
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Reetu kirjoitti:No niin , valkoharja kävi hitsarilla joka tökki sitä piikillä ja voi perhana meni niin kuin paperista läpi, molemmat vetaritunnelit täysin pehmeät.
Mätäneekös Saappi hetkessä vai mikäs se homman nimi on?

Mulla hitsattiin viime tammikuussa katsariin toinen puoli. Voiko olla nyt jo kokonaan täysin laho? 8O

Meniskö katsastaan nyt heti ennen talvee, ettei oo niin mätä katsarissa?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ei varmasti mätäne varsinkaan jos pitää huolen , eli putsaa vetaritunnelit. On toisinaan tosi täynnä kuraa ja pikku kiviä kuten mulla oli nyt , lisäksi oli palkissa kunnon puunoksakin ilmeisesti on rymytty metsässä tolla , kivet olivat myös jättäneet jälkensä.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse aloin huolehtimaan tuon satkun hitsatuista vetarintunneleista, tosi äkkiä sitä likaa kerääntyykin, ei heti uskoisi. Liuotinainetta, painepesu ja paineilmalla kuivaksipuhallus, niin ainakin omistajan mieli helpottui, ei raaskisi juuri hitsattua mädättää pihassa :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lefa42 kirjoitti:Liuotinainetta, painepesu ja paineilmalla kuivaksipuhallus
entäs jälkikäsittely? joku vaseliini sinne vielä puhtaalle pinnalle eikö vain?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin