Laturi(ko)?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Laturi(ko)?
Nonniin, kävin liukkaalla radalla II-vaiheessa. Siellä rupesi laturin valo välkytelemään. Huomasin että kun revitti konetta, niin valo rupesi palamaan kirkaamin/krpm. Kun nosti kaasun ja kiekat laski, niin laturin valo sammu.
Myöhemmin huomasin kun laturin valo rupesi palamaan tyhjäkäynillä, kirkkaasti röpöttäen. Kun polkaisee kaasu niin niin se himmenee, mutta ei sammu. Välillä valo oli kokonaan sammuksissa, ja taas rupesi oireilemaan niinkun yllä.
Aamulla kun lähdin töihin niin laturin valo sammu kun höräytin käyntiin. Pääsin kaupunkiin asti, kun aleksin sillalla huomasin että valo palaa röpöttäen taas. Kiekkojan anto vaan himmeentää valon. ei sammuta sitä??
Mietin hiiliä kun ensimmäinen oire ilmaantui. Kierrokset nousee, niin jouset ei jaksa pitää lyhyitä hiiliä kollektorilla?, Nytten vika vaikutta????? Diodi/hiili paketti??
Toinen jännä juttu oli että kun piti jarruttaa "Jalka ABS:ällä" niin etupää vaikeroi pahasti. Hirvittävä kolahdus kun etupyörät meni lukkoon, ja toinen kauhea kolahdus kun pyörät taas vapautu... Liittyyköhän tämä samaan kun autolla eteenpäin ja jarruuttaa pysähdyksiin. Lähte siitä peruttaa ja painaa jarrua niin kuuluu taas armoton kolahdus. Ihan kun jossain olisi ENEMMÄNKIN klappia....
Myöhemmin huomasin kun laturin valo rupesi palamaan tyhjäkäynillä, kirkkaasti röpöttäen. Kun polkaisee kaasu niin niin se himmenee, mutta ei sammu. Välillä valo oli kokonaan sammuksissa, ja taas rupesi oireilemaan niinkun yllä.
Aamulla kun lähdin töihin niin laturin valo sammu kun höräytin käyntiin. Pääsin kaupunkiin asti, kun aleksin sillalla huomasin että valo palaa röpöttäen taas. Kiekkojan anto vaan himmeentää valon. ei sammuta sitä??
Mietin hiiliä kun ensimmäinen oire ilmaantui. Kierrokset nousee, niin jouset ei jaksa pitää lyhyitä hiiliä kollektorilla?, Nytten vika vaikutta????? Diodi/hiili paketti??
Toinen jännä juttu oli että kun piti jarruttaa "Jalka ABS:ällä" niin etupää vaikeroi pahasti. Hirvittävä kolahdus kun etupyörät meni lukkoon, ja toinen kauhea kolahdus kun pyörät taas vapautu... Liittyyköhän tämä samaan kun autolla eteenpäin ja jarruuttaa pysähdyksiin. Lähte siitä peruttaa ja painaa jarrua niin kuuluu taas armoton kolahdus. Ihan kun jossain olisi ENEMMÄNKIN klappia....
Kokeile ensin jännitteensäätäjällä, ne ei ole pahan hintaisia. Voi olla, että meni tasasuuntaaja elikkäs diodit. Mulla teki 99 saman alkukesästä eikä jännitteensäätäjällä korjaantunut joten vein laturin Bosch car serviceen Kokkolaan, kun loppu taito korjata eikä sitä oikein viitsinyt lähteä ummikkona purkaan laturia. Laittoivat tasasuuntaajan ja jännitteensäätäjän uuden, muu oliki kunnossa. Töineen maksoi saman kuin kunnostettu Marshall 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Joskus Boschin mokkullaa purkaneena niin kun siinä laturin takana on kahden ristipääm (helevetin tiukalla) takana oleva pikku mötikkä, siitä irtoaa hiilet. Samassa nipussa on TO3 pakatun transistorin näköinen osa. Onkos se juuri tasasuntaaja? vai jännitteen säätäjä?
Kumpi on kumpi ja missä, siis og900-84 T16
Kumpi on kumpi ja missä, siis og900-84 T16
Se TO3 on se jännitteensäädin. Joskus nähnyt kuvia että ihan TO-220:ki ois ollut jonkun päällyskotelon sisällä.
Ja ei kannata korjailla tota vanhaa jännitteensäädintä. 23euroo uus bossilainen. Just omaani vaihoin ku ei enään sammunut latausvalo. Uudet hiilet tietty tuli samalla.
T. Pasi
Ja ei kannata korjailla tota vanhaa jännitteensäädintä. 23euroo uus bossilainen. Just omaani vaihoin ku ei enään sammunut latausvalo. Uudet hiilet tietty tuli samalla.
T. Pasi
99T-museopeli
Niin, jännitteensäätimenä myytävä osa siis sisältää tuon transistorinnäköisen sekä lisäksi muovirunkoon koottuna hiiliharja-asetelman. Tämännäköinen kokonaisuus:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg
Motonetista esimerkiksi:
JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ SAAB 900 79--93
900 81--93 jos Bosch (H-moott). . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00
900 81--93 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . . . 11-3218 21.90
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg
Motonetista esimerkiksi:
JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ SAAB 900 79--93
900 81--93 jos Bosch (H-moott). . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00
900 81--93 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . . . 11-3218 21.90
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miten toi ylempi on noin halpa. se sopii siis myös, mutta on tarvikeosa?900 81--93 jos Bosch (H-moott). . . . . . . . . . . . . . . 11-3018 12.00
900 81--93 aito Bosch lämpökompensoitu. . . . . . . . . . . 11-3218 21.90
mieletön hintahaitari noissa, hyvinkään autosportissa maksaa 30 euroo tuplaysin jännitteensäädin.
voiko tuollainen jännitteensäädin hajota jos laturissa on joku muu vika? mulla on yks käyttämätön jännitteensäädin joka ilmeisesti meni epäkuntoon kun sitä koitettiin vikaisessa laturissa.
nimim... säätimen hankintaa harkitsemassa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ylempi on tarvikeosa Bosch-laturiin. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... saadin.jpg
Alempi on aito Bosch. http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg
Olen ostanut molemmat. Tarvikeosa tosin voi olla vaikka joka ostokerralla erilainen.
Alempi on aito Bosch. http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8590549.jpg
Olen ostanut molemmat. Tarvikeosa tosin voi olla vaikka joka ostokerralla erilainen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mulla oli viime viikolla samanlaiset oireet T16:ssa. Auto jätti vielä sopivasti tielle kun olin menossa korjaamaan kyseistä ongelmaa.
Ajattelin, että kärsii ajaa sen verran että pääsen varaosa-autolle vaihtamaan tuon jännitteensäätäjän. Pelasin tietoisesti uhkapeliä ajamalla laturinvalo palaen, joka ei tässä tapauksessa kannattanut.
Ongelmaksi paljastui korkannut hiili.
Ajattelin, että kärsii ajaa sen verran että pääsen varaosa-autolle vaihtamaan tuon jännitteensäätäjän. Pelasin tietoisesti uhkapeliä ajamalla laturinvalo palaen, joka ei tässä tapauksessa kannattanut.
Ongelmaksi paljastui korkannut hiili.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
JUURI NÄIN...HIILISILTA ON HELPPO ITSE VAIHTAA...Karjay kirjoitti:Mulla oli viime viikolla samanlaiset oireet T16:ssa. Auto jätti vielä sopivasti tielle kun olin menossa korjaamaan kyseistä ongelmaa.
Ajattelin, että kärsii ajaa sen verran että pääsen varaosa-autolle vaihtamaan tuon jännitteensäätäjän. Pelasin tietoisesti uhkapeliä ajamalla laturinvalo palaen, joka ei tässä tapauksessa kannattanut.
Ongelmaksi paljastui korkannut hiili.
Lämpökompensoitu jännitteensäädin nostaa latausjännitettä, kun lämpötila laskee alle asetetun arvon, esim. alle 7 asteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Eipä niin mutta uusi lämpökompensoitu jännitteensäädin kyykyttää kompensoimattoman 6-0.900 I 16 Kat kirjoitti:Ei säädin korjaa vikaa, jos sillat kuluneet metallipinnalle....dimebak kirjoitti:Lämpökompensoitu jännitteensäädin nostaa latausjännitettä, kun lämpötila laskee alle asetetun arvon, esim. alle 7 asteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001