Diesel-fanaatikot nyppii

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Diesel-fanaatikot nyppii

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jumaliste, että mulla nyppii diesel-fanaatikot. Aina ne jaksaa kehua sitä kuinka tdi lähtee ja tdi kulkee. Aina jaksetaan muistaa sitä vääntöä, no hui. Sitten ku sanoo omistavansa turbo-Saabin niin tulee armoton tarve perustella miksi diesel on parempi. Dieselillä kuulemma pääsee liikkeelle oli mikä vaihde tahansa päällä jota en yhtään epäile mutta kyllä 5. vaihteella alkaa käymään voimansiirtoa sääliksi. Sitten ku sanoo ettei itsellä ole tarvetta laittaa dieseliä vaikka se tulee polttoaineenhinnassa halvemmaksi, kun vastaavatehoiset dieselit on niin kalliita, että hankintahinta syö kannattavuuden heti. Ja taas alkaa turvanliike väännöstä. Mitä ***tua sitten kuinka paljon joku vääntää mutta ei se ole kiva ajaa ku ne kaikki mitä siitä lähtee loppuu kuin veitsellä leikaten. Diesel ei oo mun juttu.

***tu *****taa niin, että ei viitti enempää edes kirjoittaa, kun päässä porisee jo pahemmin kuin pottukattilassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Käynyt koeajamssa muutamia tehokkaita disukoita ja ainut mikä jäi mieleen että ei niistä saa bensaturboa vastaavaksi ilman isoa viriprojektia. Ei sovi minulle :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kyllä kai vitosellakin liikkeelle pääsee, jos polttaa tarpeeksi kytkintä. Nykydieselien vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa on monesti tosi onneton. Ennen oli juuri toisinpäin. Tyhjäkäynnillä kulki vaikka seinää ylös, mutta muuten saikin olla läppä lattiassa koko ajan. :lol:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Pari kertaa on ollut pakko muistuttaa, että bensat ja kiisselit ilmoitetaan samanarvoisissa newtoneissa...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

900T16 kirjoitti:Ennen oli juuri toisinpäin. Tyhjäkäynnillä kulki vaikka seinää ylös, mutta muuten saikin olla läppä lattiassa koko ajan. :lol:
Johtuupi siitä että ne vanhat dieselit, jotka muistetaan vääntävinä, eivät itse vääntäneet sitä mitä nykyiset vaan niiden ruiskun ohjaus oli erilainen. Nykyiset henkilö- ja pakettiautojen dieselit tehosäätöisiä, eli kaasuvivun liike säätää moottorin tehoa ja pyörimisnopeus kullakin kaasuvivun asennolla riippuu kuormituksesta... aivan kuten perinteinen bensamoottori. Vanhat dieselit olivat pyörimisnopeussäätöisiä, eli kaasuvivun asema vastasi aina tiettyä pyörimisnopeutta ja ruiskutuspumppu antoi sen verran syöttöä että tuo pyörimisnopeus saavutettiin. Nykyäänkin työkoneissa sun muissa käytetään pyörimisnopeussäätöä, mutta autoissa on pitkälti siirrytty tehosäätöön.

Siksipä sen kaksisatasen mersun nokivasarankin vääntö aikanaan tuntui väkevältä... ja mahtoiko sen huippuvääntö oikeasti olla edes 150 Nm...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onhan niissä dieseleissä hyvätkin puolensa, esimerkkejä :

Vanha Nissan Urvan, kakkoselle vaihtaminen on vaikeaa, mutta sillä voi lähteä liikkeelle, tehoa on niin vähän, ettei talvella ole heti perä sivulla kun tulee liukasta.

Uusi Transporter, ainakin ruiskusaabin verrattuna todella kulkeva peli (128kw), sujuu työaika mukavasti keppi Sport-asennossa. 8) :lol:

Volkswagen Caddy 1.6d, lavalle menee rutkasti Saabin osia, eikä varaosienhakureissut paljoa maksa, kun on pakettiautoksi rekisteröity, ja kulutus on 5l/100l

Muuta hyvää en juuri keksinyt, bensa on bensa. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Herrasmiehet eivät hehkuttele 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Täytyy myntää, tuo uus T-otan commonrail vai mikä hiton eco diesel onkaan 170hp ja vääntöö rapiat 40kg on mukava peli vaan pikkaisen jää seisojaltaan tolle sp:n steg1 B204:lle joka on tomaatilla.
Ja tuo WW phaeton jättää ton mun saabbaan vaikka on diiseli.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Juu, ei tuu meikäläisestäkään diisseli miestä ihan heti... bensa on bensaa :D
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

9000CS... kirjoitti:Herrasmiehet eivät hehkuttele 8)
Jep, kaveri tuli yksi päivä parkkiin vierelle, kun olin kuppilasta lähdössä, kehuskeli uutta mersuhankitaa, sitten kun hokasin tietty dieseliksi, totesin vaan, että "herrat ei hehkuta", pamautin satkun käyntiin ilman odotteluja ja poistuin tyylikkäästi paikalta. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9-5T kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Pari kertaa on ollut pakko muistuttaa, että bensat ja kiisselit ilmoitetaan samanarvoisissa newtoneissa...
Oletteko huomanneet TDI kuskien(varsinkin VAG) pätemisen tarvetta liikennevaloissa, luulevat tosissaan voittavansa kaikki muut.
Vaan mun B204A 1,3bar paineilla jää pitkällä juoksulla tuollaiselle VAG:n Phaetonille mikä on tiisseli.
Ilman tota A:ta menis varmaan rinta rinnan 200 asti. :?:
Vaan kun se VAG:kin oli A.
Ja hintaa yli 10 tuollaista tonnaria.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

lefa42 kirjoitti: ...mersuhankitaa, sitten kun hokasin tietty dieseliksi, totesin vaan, että "herrat ei hehkuta", pamautin satkun käyntiin ilman odotteluja ja poistuin tyylikkäästi paikalta...
8)

Nykydieselit eivät tosin monen sekunnin hehkua vaadi enää kovissakaan pakkasissa, mutta silti ne tunnistaa dieseliksi. Sitä nakutusta varsinkaan tyhjäkäynnillä ei ole vielä saatu kadotettua.
Ennen nämä dieselit olivat hauskoja laitteita. Itselläni on ollut joskus muistaakseni -79 mallinen 200D Mersu. Sehän vielä vedettiin jostain kammesta käyntiinkin.
Avain virtalukkoon, virrat päälle, sitten vetämään vivusta hehkutusta ja puolen minuutin kuluttua starttaus.
Ensimmäiset sekunnit kone kävi kuin joku piikkauskone ja jos olisi ollut maitohampaita suussa, niin takuulla olisivat variseet suusta syliin. 8)
Ja se kiihtyvyys... sitä on ikävä (tehoa 55hv ja huippunopeus 130km/h) :lol:

No, se oli sitä aikaa kun Mersujen koneet olivat vielä kestäviä.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Sitä nakutusta varsinkaan tyhjäkäynnillä ei ole vielä saatu kadotettua.
mun mielestä tuo nakustuskaan ei oo niin hirveän kuulosta kuin diiselin pakoäänet! ei oo lärinä meikäläisen mieleen..

edit: éräs kaveri se jaksaa aina kehuskella kuinka kehittyneita 90 luvun puolivälin pösöjen turbodiisselikoneet on..siihen on helppo kuitata että missäs autossa se turbo olikaan ensimmäisenä, ja polkaista kaasupoljinta vaatimattomastí sen verran että turbo hieman vislaa.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Kiisselimiesten hehkutus (suullinen) on kyllä välillä naurettavaa...

Voimaa autoissa toki on, paitsi niillä ketkä eniten uhoovat... ja ne keillä oikeasti on ajelee vaan...
Suurin erohan on siinä että kyllä diisselikin vetoalueella kiskoo aivan tajuttomasti, mutta kun vetoalueen leveys on 2000-4000 on se vähän onnetonta nykysten bensaturbojen 2000-6000 rinnalla. Persdynohan mittaa matkan kolmatta derivaattaa eli kiihtyvyyden muutosta eli nykäystä. Jos kiihtyvyys on vakio tuntuu että meno hyytyy, vaikka tehon on todellisuudessa koko ajan lisäännyttävä koska nopeus kasvaa.
Haza kertonee että kyllä tuntuu että menoa on vaikka kuinka kun on 20v vanha T03, vakioputkisto ja hilpeä APC. Ahtimen herätessä on kuin lapiolla selkään löisi, tehoa todellisuudessa ihan max 200hp.

Nykydiiselit on vähän samanlaisia, melkoisen kulmikkaita ajaa. Veto on voimakas mutta kovasti vain lyhyt. Eli kepittämistä riittää. Pohjanmaan superturbot ovat asia erikseen sitten, ne kiertävät enemmän kuin moni saappi tällä voorumilla.

Ja alavääntö diiseleissä on täyttä potaskaa, niinkuin suurimmassa osassa bensaturbojakin. Nykyään euroautoissa on niin pitkät laatikot ja koneissa pienet pyörivät massat että tosi pienten kierrosten (siis alle 1500rpm) vääntö on ihan nollassa. Omaa OG i16:sta on melkein mahdotonta saada sammumaan lähtiessä, vanhempien 9-3:lla saa aina painaa kaasua niin pirusti että pääsee liikkeelle. Peruuttaminen on vielä perseenpää kun pakki on ihan tajuttoman pitkä. Jussin selittämästä syystä vanhoissa diisuleissa vääntö oli mitä oli. En ole tosiaan vielä i16:sta nöyrempää konetta tavannut, bensavehkeistä. Vanhat diiselit olivat mutta se johtuu juurikin edellämainitusta.

Jokatapauksessa nykydiisselit ovat jo ihan hienoja pelejä, joku bemarin 530d olis ihan asiallinen peli.

-Ville
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Diesel-fanaatikot nyppii

Viesti Kirjoittaja Termos »

dimebak kirjoitti:Jumaliste, että mulla nyppii diesel-fanaatikot. Aina ne jaksaa kehua sitä kuinka tdi lähtee ja tdi kulkee. Aina jaksetaan muistaa sitä vääntöä, no hui.
Niin?
dimebak kirjoitti: Sitten ku sanoo omistavansa turbo-Saabin niin tulee armoton tarve perustella miksi diesel on parempi. Dieselillä kuulemma pääsee liikkeelle oli mikä vaihde tahansa päällä jota en yhtään epäile mutta kyllä 5. vaihteella alkaa käymään voimansiirtoa sääliksi. Sitten ku sanoo ettei itsellä ole tarvetta laittaa dieseliä vaikka se tulee polttoaineenhinnassa halvemmaksi, kun vastaavatehoiset dieselit on niin kalliita, että hankintahinta syö kannattavuuden heti.
Niin?

dimebak kirjoitti: Ja taas alkaa turvanliike väännöstä. Mitä ***tua sitten kuinka paljon joku vääntää mutta ei se ole kiva ajaa ku ne kaikki mitä siitä lähtee loppuu kuin veitsellä leikaten. Diesel ei oo mun juttu.
Tuossahän se viestin ydin tulikin esille, viimeisessä virkkeessä.

Itq ja vinq, naftamiehet hyppii nenille

:roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin