Diesel-fanaatikot nyppii
Diesel-fanaatikot nyppii
Jumaliste, että mulla nyppii diesel-fanaatikot. Aina ne jaksaa kehua sitä kuinka tdi lähtee ja tdi kulkee. Aina jaksetaan muistaa sitä vääntöä, no hui. Sitten ku sanoo omistavansa turbo-Saabin niin tulee armoton tarve perustella miksi diesel on parempi. Dieselillä kuulemma pääsee liikkeelle oli mikä vaihde tahansa päällä jota en yhtään epäile mutta kyllä 5. vaihteella alkaa käymään voimansiirtoa sääliksi. Sitten ku sanoo ettei itsellä ole tarvetta laittaa dieseliä vaikka se tulee polttoaineenhinnassa halvemmaksi, kun vastaavatehoiset dieselit on niin kalliita, että hankintahinta syö kannattavuuden heti. Ja taas alkaa turvanliike väännöstä. Mitä ***tua sitten kuinka paljon joku vääntää mutta ei se ole kiva ajaa ku ne kaikki mitä siitä lähtee loppuu kuin veitsellä leikaten. Diesel ei oo mun juttu.
***tu *****taa niin, että ei viitti enempää edes kirjoittaa, kun päässä porisee jo pahemmin kuin pottukattilassa.
***tu *****taa niin, että ei viitti enempää edes kirjoittaa, kun päässä porisee jo pahemmin kuin pottukattilassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Käynyt koeajamssa muutamia tehokkaita disukoita ja ainut mikä jäi mieleen että ei niistä saa bensaturboa vastaavaksi ilman isoa viriprojektia. Ei sovi minulle 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Kyllä kai vitosellakin liikkeelle pääsee, jos polttaa tarpeeksi kytkintä. Nykydieselien vääntö tyhjäkäynnin tuntumassa on monesti tosi onneton. Ennen oli juuri toisinpäin. Tyhjäkäynnillä kulki vaikka seinää ylös, mutta muuten saikin olla läppä lattiassa koko ajan. 

#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Pari kertaa on ollut pakko muistuttaa, että bensat ja kiisselit ilmoitetaan samanarvoisissa newtoneissa...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Johtuupi siitä että ne vanhat dieselit, jotka muistetaan vääntävinä, eivät itse vääntäneet sitä mitä nykyiset vaan niiden ruiskun ohjaus oli erilainen. Nykyiset henkilö- ja pakettiautojen dieselit tehosäätöisiä, eli kaasuvivun liike säätää moottorin tehoa ja pyörimisnopeus kullakin kaasuvivun asennolla riippuu kuormituksesta... aivan kuten perinteinen bensamoottori. Vanhat dieselit olivat pyörimisnopeussäätöisiä, eli kaasuvivun asema vastasi aina tiettyä pyörimisnopeutta ja ruiskutuspumppu antoi sen verran syöttöä että tuo pyörimisnopeus saavutettiin. Nykyäänkin työkoneissa sun muissa käytetään pyörimisnopeussäätöä, mutta autoissa on pitkälti siirrytty tehosäätöön.900T16 kirjoitti:Ennen oli juuri toisinpäin. Tyhjäkäynnillä kulki vaikka seinää ylös, mutta muuten saikin olla läppä lattiassa koko ajan.
Siksipä sen kaksisatasen mersun nokivasarankin vääntö aikanaan tuntui väkevältä... ja mahtoiko sen huippuvääntö oikeasti olla edes 150 Nm...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Onhan niissä dieseleissä hyvätkin puolensa, esimerkkejä :
Vanha Nissan Urvan, kakkoselle vaihtaminen on vaikeaa, mutta sillä voi lähteä liikkeelle, tehoa on niin vähän, ettei talvella ole heti perä sivulla kun tulee liukasta.
Uusi Transporter, ainakin ruiskusaabin verrattuna todella kulkeva peli (128kw), sujuu työaika mukavasti keppi Sport-asennossa.
Volkswagen Caddy 1.6d, lavalle menee rutkasti Saabin osia, eikä varaosienhakureissut paljoa maksa, kun on pakettiautoksi rekisteröity, ja kulutus on 5l/100l
Muuta hyvää en juuri keksinyt, bensa on bensa.
Vanha Nissan Urvan, kakkoselle vaihtaminen on vaikeaa, mutta sillä voi lähteä liikkeelle, tehoa on niin vähän, ettei talvella ole heti perä sivulla kun tulee liukasta.
Uusi Transporter, ainakin ruiskusaabin verrattuna todella kulkeva peli (128kw), sujuu työaika mukavasti keppi Sport-asennossa.


Volkswagen Caddy 1.6d, lavalle menee rutkasti Saabin osia, eikä varaosienhakureissut paljoa maksa, kun on pakettiautoksi rekisteröity, ja kulutus on 5l/100l
Muuta hyvää en juuri keksinyt, bensa on bensa.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Jep, kaveri tuli yksi päivä parkkiin vierelle, kun olin kuppilasta lähdössä, kehuskeli uutta mersuhankitaa, sitten kun hokasin tietty dieseliksi, totesin vaan, että "herrat ei hehkuta", pamautin satkun käyntiin ilman odotteluja ja poistuin tyylikkäästi paikalta.9000CS... kirjoitti:Herrasmiehet eivät hehkuttele

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vaan mun B204A 1,3bar paineilla jää pitkällä juoksulla tuollaiselle VAG:n Phaetonille mikä on tiisseli.9-5T kirjoitti:Oletteko huomanneet TDI kuskien(varsinkin VAG) pätemisen tarvetta liikennevaloissa, luulevat tosissaan voittavansa kaikki muut.Henkka #2283 kirjoitti:Pari kertaa on ollut pakko muistuttaa, että bensat ja kiisselit ilmoitetaan samanarvoisissa newtoneissa...
Ilman tota A:ta menis varmaan rinta rinnan 200 asti.

Vaan kun se VAG:kin oli A.
Ja hintaa yli 10 tuollaista tonnaria.
lefa42 kirjoitti: ...mersuhankitaa, sitten kun hokasin tietty dieseliksi, totesin vaan, että "herrat ei hehkuta", pamautin satkun käyntiin ilman odotteluja ja poistuin tyylikkäästi paikalta...

Nykydieselit eivät tosin monen sekunnin hehkua vaadi enää kovissakaan pakkasissa, mutta silti ne tunnistaa dieseliksi. Sitä nakutusta varsinkaan tyhjäkäynnillä ei ole vielä saatu kadotettua.
Ennen nämä dieselit olivat hauskoja laitteita. Itselläni on ollut joskus muistaakseni -79 mallinen 200D Mersu. Sehän vielä vedettiin jostain kammesta käyntiinkin.
Avain virtalukkoon, virrat päälle, sitten vetämään vivusta hehkutusta ja puolen minuutin kuluttua starttaus.
Ensimmäiset sekunnit kone kävi kuin joku piikkauskone ja jos olisi ollut maitohampaita suussa, niin takuulla olisivat variseet suusta syliin.

Ja se kiihtyvyys... sitä on ikävä (tehoa 55hv ja huippunopeus 130km/h)

No, se oli sitä aikaa kun Mersujen koneet olivat vielä kestäviä.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
mun mielestä tuo nakustuskaan ei oo niin hirveän kuulosta kuin diiselin pakoäänet! ei oo lärinä meikäläisen mieleen..Sitä nakutusta varsinkaan tyhjäkäynnillä ei ole vielä saatu kadotettua.
edit: éräs kaveri se jaksaa aina kehuskella kuinka kehittyneita 90 luvun puolivälin pösöjen turbodiisselikoneet on..siihen on helppo kuitata että missäs autossa se turbo olikaan ensimmäisenä, ja polkaista kaasupoljinta vaatimattomastí sen verran että turbo hieman vislaa..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Kiisselimiesten hehkutus (suullinen) on kyllä välillä naurettavaa...
Voimaa autoissa toki on, paitsi niillä ketkä eniten uhoovat... ja ne keillä oikeasti on ajelee vaan...
Suurin erohan on siinä että kyllä diisselikin vetoalueella kiskoo aivan tajuttomasti, mutta kun vetoalueen leveys on 2000-4000 on se vähän onnetonta nykysten bensaturbojen 2000-6000 rinnalla. Persdynohan mittaa matkan kolmatta derivaattaa eli kiihtyvyyden muutosta eli nykäystä. Jos kiihtyvyys on vakio tuntuu että meno hyytyy, vaikka tehon on todellisuudessa koko ajan lisäännyttävä koska nopeus kasvaa.
Haza kertonee että kyllä tuntuu että menoa on vaikka kuinka kun on 20v vanha T03, vakioputkisto ja hilpeä APC. Ahtimen herätessä on kuin lapiolla selkään löisi, tehoa todellisuudessa ihan max 200hp.
Nykydiiselit on vähän samanlaisia, melkoisen kulmikkaita ajaa. Veto on voimakas mutta kovasti vain lyhyt. Eli kepittämistä riittää. Pohjanmaan superturbot ovat asia erikseen sitten, ne kiertävät enemmän kuin moni saappi tällä voorumilla.
Ja alavääntö diiseleissä on täyttä potaskaa, niinkuin suurimmassa osassa bensaturbojakin. Nykyään euroautoissa on niin pitkät laatikot ja koneissa pienet pyörivät massat että tosi pienten kierrosten (siis alle 1500rpm) vääntö on ihan nollassa. Omaa OG i16:sta on melkein mahdotonta saada sammumaan lähtiessä, vanhempien 9-3:lla saa aina painaa kaasua niin pirusti että pääsee liikkeelle. Peruuttaminen on vielä perseenpää kun pakki on ihan tajuttoman pitkä. Jussin selittämästä syystä vanhoissa diisuleissa vääntö oli mitä oli. En ole tosiaan vielä i16:sta nöyrempää konetta tavannut, bensavehkeistä. Vanhat diiselit olivat mutta se johtuu juurikin edellämainitusta.
Jokatapauksessa nykydiisselit ovat jo ihan hienoja pelejä, joku bemarin 530d olis ihan asiallinen peli.
-Ville
Voimaa autoissa toki on, paitsi niillä ketkä eniten uhoovat... ja ne keillä oikeasti on ajelee vaan...
Suurin erohan on siinä että kyllä diisselikin vetoalueella kiskoo aivan tajuttomasti, mutta kun vetoalueen leveys on 2000-4000 on se vähän onnetonta nykysten bensaturbojen 2000-6000 rinnalla. Persdynohan mittaa matkan kolmatta derivaattaa eli kiihtyvyyden muutosta eli nykäystä. Jos kiihtyvyys on vakio tuntuu että meno hyytyy, vaikka tehon on todellisuudessa koko ajan lisäännyttävä koska nopeus kasvaa.
Haza kertonee että kyllä tuntuu että menoa on vaikka kuinka kun on 20v vanha T03, vakioputkisto ja hilpeä APC. Ahtimen herätessä on kuin lapiolla selkään löisi, tehoa todellisuudessa ihan max 200hp.
Nykydiiselit on vähän samanlaisia, melkoisen kulmikkaita ajaa. Veto on voimakas mutta kovasti vain lyhyt. Eli kepittämistä riittää. Pohjanmaan superturbot ovat asia erikseen sitten, ne kiertävät enemmän kuin moni saappi tällä voorumilla.
Ja alavääntö diiseleissä on täyttä potaskaa, niinkuin suurimmassa osassa bensaturbojakin. Nykyään euroautoissa on niin pitkät laatikot ja koneissa pienet pyörivät massat että tosi pienten kierrosten (siis alle 1500rpm) vääntö on ihan nollassa. Omaa OG i16:sta on melkein mahdotonta saada sammumaan lähtiessä, vanhempien 9-3:lla saa aina painaa kaasua niin pirusti että pääsee liikkeelle. Peruuttaminen on vielä perseenpää kun pakki on ihan tajuttoman pitkä. Jussin selittämästä syystä vanhoissa diisuleissa vääntö oli mitä oli. En ole tosiaan vielä i16:sta nöyrempää konetta tavannut, bensavehkeistä. Vanhat diiselit olivat mutta se johtuu juurikin edellämainitusta.
Jokatapauksessa nykydiisselit ovat jo ihan hienoja pelejä, joku bemarin 530d olis ihan asiallinen peli.
-Ville
Re: Diesel-fanaatikot nyppii
Niin?dimebak kirjoitti:Jumaliste, että mulla nyppii diesel-fanaatikot. Aina ne jaksaa kehua sitä kuinka tdi lähtee ja tdi kulkee. Aina jaksetaan muistaa sitä vääntöä, no hui.
Niin?dimebak kirjoitti: Sitten ku sanoo omistavansa turbo-Saabin niin tulee armoton tarve perustella miksi diesel on parempi. Dieselillä kuulemma pääsee liikkeelle oli mikä vaihde tahansa päällä jota en yhtään epäile mutta kyllä 5. vaihteella alkaa käymään voimansiirtoa sääliksi. Sitten ku sanoo ettei itsellä ole tarvetta laittaa dieseliä vaikka se tulee polttoaineenhinnassa halvemmaksi, kun vastaavatehoiset dieselit on niin kalliita, että hankintahinta syö kannattavuuden heti.
Tuossahän se viestin ydin tulikin esille, viimeisessä virkkeessä.dimebak kirjoitti: Ja taas alkaa turvanliike väännöstä. Mitä ***tua sitten kuinka paljon joku vääntää mutta ei se ole kiva ajaa ku ne kaikki mitä siitä lähtee loppuu kuin veitsellä leikaten. Diesel ei oo mun juttu.
Itq ja vinq, naftamiehet hyppii nenille

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen