Diesel-fanaatikot nyppii

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
Täytyy todeta samaa, henkilöautoon diesel ei oikein sovi, mutta pakussa tai maasturissa ihan ehdoton.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
Myös talon lämmityksessä luotan dieseliin.
Menee OT, mutta tuttava luottaa pelletteihin, tulee kuulemma halvemmaksi :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
Myös talon lämmityksessä luotan dieseliin.
Minä en luota diesliin edes siinä. Mä suosin ydinvoimaa, ei ku siis sähköä.

P.S. Vaihdoin remontin yhteydessä taloon vanhat "diesel"-malliset sähköpatterit nykyaikaisiin bensamalleihin. Eli vanhat sähkötermareilla olevat Strömbergit pois ja tilalle Enston elekrtonisella termarilla olevat, kun vievät vähemmän sähköä paremman lämmityksen ohjauksen johdosta ja paukkuvat/nakuttavat/naksuvat vähemmän :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Nyt on talossa lisäksi 4" peltipakosarjakin, kun savupiippuun tuli 100 mm rosterinen sisäputki. :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Suomi on siitä just persemaa että kaikki hyvä ja edistyksellinen autoilussa maksaa. Esim. toyota prius. Taikka just nää tehokkaammat diiselit ja muut turbot. :evil:
No jostain ne verorahat pitää valtion nyhjästä :?

Mutta faijalla on nyt toinen diisseli menossa kun mittariin tulee n. 50 k vuodessa ja kyllähän silloin jo kannattaa ajellakin diisselillä.
Ja kyllä muakin ne miellyttää kovasti. :)

Ihan kelvosti liikkuu ja se kulutus. Edellinen oli V40 ja kaupunkiajossakin jäi kulutus alle 6 ja sai sitä silloinkin polkea. Ja kun vielä yhdellä tankillisella ajaa n. 1200 km :lol:

Eihän se diisseli bensaturboille vertoja vedä ja senhän se sanoo jo järkikin mutta kyllä nykyajan diisseli tekniikka on jo sen verran hyvää että kyllä niillä on mukava ajella ja kunhan poliitikotkin ottais niiden ympäristöystävällisyyden huomioon niin olisivat varmasti yleisempiäkin.

Eikös jossain sveitsissä autokannasta suurin osa ole diisseleitä, kun siellä on mietitty tuota luontopolitiikkaa pidemmälle ja niiden mukaan säädetty ne verot.

Viisaammat korjailkoot taas :wink: :)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Dieseleiden ympäristöystävällisyys ei ole ihan puhdas tekninen fakta, vaikka siitä sellaisena puhutaankin. Ympäristöjutuissa on aina mukana isohko annos politiikkaa ja vakaumuksellisuutta.

Samaan aikaan kun eurooppalaiset alkoivat vouhkaamaan dieselien puolesta olivat japanilaiset kieltämässä dieselien käytön suurkaupunkien keskusta-alueilla kokonaan... molemmilla puolilla maailmaa puuhatiin ympäristön nimissä :)

Näistä jutuista voi löytää taustoilta öljy-yhtiöiden tavoitteita, protektionismia yms...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut... 8O
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.

Ei tästä ja tontusta voi puhua edes samana päivänä...!!!
Tonttu pesee tämän Tidin 6 - 0.

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut... 8O
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.

Ei tästä ja tontusta voi puhua edes samana päivänä...!!!
Tonttu pesee tämän Tidin 6 - 0.
Itselleni vähän vastaava kokemus oli viikonloppuna koeajamani 170 hv V70...
Tuntui mamman 176 hv dieseliin verrattuna TODELLA mopolta.
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Super-Turbo tarinat Mersuforumilla on kyl nostaneet diesel-mersujen kiinnostavuuden vähintään Saabin tasolle. Siis Turbodieselinä
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut... 8O
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Taisit odottaa vähän liikoja, reilulla 120 hepalla ei paljoa juhlita :wink:

2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin( :? ) kiisseleihin...

Käy kokeilemassa Toyotan uutta 177hp kiisseliä, se kulkee ihan kivasti kaksilitraiseksi.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jussi kirjoitti:
gls kirjoitti:[..siihen on helppo kuitata että missäs autossa se turbo olikaan ensimmäisenä, ja polkaista kaasupoljinta vaatimattomastí sen verran että turbo hieman vislaa.. :)
Taisi olla ensimmäisenä Chevrolet Corvairissa 60-luvulla ja seuraavaksi BMW:ssä 70-luvun alkupuolella, sitten vasta 70-luvun lopulla Saabissa :)
eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria? :? 8O

vai olenko saanut väärää tietoa..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Rommitommi kirjoitti:
2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin( :? ) kiisseleihin...
Njoo uusi fiatin 16v tidi olikin jo vähän parempi, ei tökännyt niin pahasti mutta ärsyttävä turbolagi siinäkin on niin kuin tuntuu olevan kaikissa nykydieseleissä. Tekee menosta sellaista hyökkivää. No tuntuuhan se tietty sillai äkäsemmältä. :roll:

EDIT: eli edelleen se ekkerin iteturbotettu 1.6d on ollu miellyttävin dieselpannu. :)
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

gls kirjoitti:eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria? :? 8O

vai olenko saanut väärää tietoa..?
Mikä nyt sitten lasketaan perheautoksi... saati luotettavaksi ja toimivaksi :)

Corvairista en ole varma voiko sitä oikein hyvällä omalla tunnolla kutsua edes autoksi, mutta olettaen että se lasketaan autoksi niin silloin se on perheauto, tosin pieni sellainen tuon ajan jenkkimittapuun mukaan. BMW nyt ei oikein perheautokategoriaan kuulunut.

Noiden kaikkien toimivuudesta ja luotettavuudesta on kaksi mielipidettä: Yleinen mielipide ja asianharrastajien mielipide, ei liene epäselvää kumpi on positiivisempi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Voisiko asian muotoilla näin että Saabi toi turbo-mallit tavallisen ostajan ulottuville, kohtuu hinnoilla. (tuo 2002 turbo lieni melko kallis peli)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin