Diesel-fanaatikot nyppii
Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Täytyy todeta samaa, henkilöautoon diesel ei oikein sovi, mutta pakussa tai maasturissa ihan ehdoton.dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Menee OT, mutta tuttava luottaa pelletteihin, tulee kuulemma halvemmaksi9-5T kirjoitti:Myös talon lämmityksessä luotan dieseliin.dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Minä en luota diesliin edes siinä. Mä suosin ydinvoimaa, ei ku siis sähköä.9-5T kirjoitti:Myös talon lämmityksessä luotan dieseliin.dimebak kirjoitti:Pakko vielä lisätä, että kaikista ajamistani diesel-vehkeistä eniten olen tykännyt muista kuin henkilöautoista. Diesel sopii parhaiten maasto-, paketti- tai kuorma-autoon.
P.S. Vaihdoin remontin yhteydessä taloon vanhat "diesel"-malliset sähköpatterit nykyaikaisiin bensamalleihin. Eli vanhat sähkötermareilla olevat Strömbergit pois ja tilalle Enston elekrtonisella termarilla olevat, kun vievät vähemmän sähköä paremman lämmityksen ohjauksen johdosta ja paukkuvat/nakuttavat/naksuvat vähemmän

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suomi on siitä just persemaa että kaikki hyvä ja edistyksellinen autoilussa maksaa. Esim. toyota prius. Taikka just nää tehokkaammat diiselit ja muut turbot.
No jostain ne verorahat pitää valtion nyhjästä
Mutta faijalla on nyt toinen diisseli menossa kun mittariin tulee n. 50 k vuodessa ja kyllähän silloin jo kannattaa ajellakin diisselillä.
Ja kyllä muakin ne miellyttää kovasti.
Ihan kelvosti liikkuu ja se kulutus. Edellinen oli V40 ja kaupunkiajossakin jäi kulutus alle 6 ja sai sitä silloinkin polkea. Ja kun vielä yhdellä tankillisella ajaa n. 1200 km
Eihän se diisseli bensaturboille vertoja vedä ja senhän se sanoo jo järkikin mutta kyllä nykyajan diisseli tekniikka on jo sen verran hyvää että kyllä niillä on mukava ajella ja kunhan poliitikotkin ottais niiden ympäristöystävällisyyden huomioon niin olisivat varmasti yleisempiäkin.
Eikös jossain sveitsissä autokannasta suurin osa ole diisseleitä, kun siellä on mietitty tuota luontopolitiikkaa pidemmälle ja niiden mukaan säädetty ne verot.
Viisaammat korjailkoot taas


No jostain ne verorahat pitää valtion nyhjästä

Mutta faijalla on nyt toinen diisseli menossa kun mittariin tulee n. 50 k vuodessa ja kyllähän silloin jo kannattaa ajellakin diisselillä.
Ja kyllä muakin ne miellyttää kovasti.

Ihan kelvosti liikkuu ja se kulutus. Edellinen oli V40 ja kaupunkiajossakin jäi kulutus alle 6 ja sai sitä silloinkin polkea. Ja kun vielä yhdellä tankillisella ajaa n. 1200 km

Eihän se diisseli bensaturboille vertoja vedä ja senhän se sanoo jo järkikin mutta kyllä nykyajan diisseli tekniikka on jo sen verran hyvää että kyllä niillä on mukava ajella ja kunhan poliitikotkin ottais niiden ympäristöystävällisyyden huomioon niin olisivat varmasti yleisempiäkin.
Eikös jossain sveitsissä autokannasta suurin osa ole diisseleitä, kun siellä on mietitty tuota luontopolitiikkaa pidemmälle ja niiden mukaan säädetty ne verot.
Viisaammat korjailkoot taas


Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Dieseleiden ympäristöystävällisyys ei ole ihan puhdas tekninen fakta, vaikka siitä sellaisena puhutaankin. Ympäristöjutuissa on aina mukana isohko annos politiikkaa ja vakaumuksellisuutta.
Samaan aikaan kun eurooppalaiset alkoivat vouhkaamaan dieselien puolesta olivat japanilaiset kieltämässä dieselien käytön suurkaupunkien keskusta-alueilla kokonaan... molemmilla puolilla maailmaa puuhatiin ympäristön nimissä
Näistä jutuista voi löytää taustoilta öljy-yhtiöiden tavoitteita, protektionismia yms...
Samaan aikaan kun eurooppalaiset alkoivat vouhkaamaan dieselien puolesta olivat japanilaiset kieltämässä dieselien käytön suurkaupunkien keskusta-alueilla kokonaan... molemmilla puolilla maailmaa puuhatiin ympäristön nimissä

Näistä jutuista voi löytää taustoilta öljy-yhtiöiden tavoitteita, protektionismia yms...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut...
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Ei tästä ja tontusta voi puhua edes samana päivänä...!!!
Tonttu pesee tämän Tidin 6 - 0.

9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut...

Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Ei tästä ja tontusta voi puhua edes samana päivänä...!!!
Tonttu pesee tämän Tidin 6 - 0.

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Itselleni vähän vastaava kokemus oli viikonloppuna koeajamani 170 hv V70...9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut...![]()
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Ei tästä ja tontusta voi puhua edes samana päivänä...!!!
Tonttu pesee tämän Tidin 6 - 0.
Tuntui mamman 176 hv dieseliin verrattuna TODELLA mopolta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Taisit odottaa vähän liikoja, reilulla 120 hepalla ei paljoa juhlita9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut...![]()
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.

2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin(

Käy kokeilemassa Toyotan uutta 177hp kiisseliä, se kulkee ihan kivasti kaksilitraiseksi.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria?Jussi kirjoitti:Taisi olla ensimmäisenä Chevrolet Corvairissa 60-luvulla ja seuraavaksi BMW:ssä 70-luvun alkupuolella, sitten vasta 70-luvun lopulla Saabissagls kirjoitti:[..siihen on helppo kuitata että missäs autossa se turbo olikaan ensimmäisenä, ja polkaista kaasupoljinta vaatimattomastí sen verran että turbo hieman vislaa..


vai olenko saanut väärää tietoa..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Njoo uusi fiatin 16v tidi olikin jo vähän parempi, ei tökännyt niin pahasti mutta ärsyttävä turbolagi siinäkin on niin kuin tuntuu olevan kaikissa nykydieseleissä. Tekee menosta sellaista hyökkivää. No tuntuuhan se tietty sillai äkäsemmältä.Rommitommi kirjoitti:
2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin() kiisseleihin...

EDIT: eli edelleen se ekkerin iteturbotettu 1.6d on ollu miellyttävin dieselpannu.

Aki Peltola #1132
Mikä nyt sitten lasketaan perheautoksi... saati luotettavaksi ja toimivaksigls kirjoitti:eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria?![]()
![]()
vai olenko saanut väärää tietoa..?

Corvairista en ole varma voiko sitä oikein hyvällä omalla tunnolla kutsua edes autoksi, mutta olettaen että se lasketaan autoksi niin silloin se on perheauto, tosin pieni sellainen tuon ajan jenkkimittapuun mukaan. BMW nyt ei oikein perheautokategoriaan kuulunut.
Noiden kaikkien toimivuudesta ja luotettavuudesta on kaksi mielipidettä: Yleinen mielipide ja asianharrastajien mielipide, ei liene epäselvää kumpi on positiivisempi

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Voisiko asian muotoilla näin että Saabi toi turbo-mallit tavallisen ostajan ulottuville, kohtuu hinnoilla. (tuo 2002 turbo lieni melko kallis peli)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."