Mikä avain sopii 900:n öljynpoistoproppuun?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Mikä avain sopii 900:n öljynpoistoproppuun?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tarkoituksena olisi vaihtaa vm 87 käsivaihteiseen 900:een laatikkoöljyt.
Tyhjennyspropun "kolo" vaikuttaa tähtimäiseltä vai lieneeko kulunut kuusiokolo.

Mikä avain tyyppi ja koko on tarkoitettu ko. propun avaamiseen?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla on aina ollut 10mm neliö , kiilateräksestä olen tehnyt avaimen.

Joskus tuo kolo on kulunut , niin olen avannut putkipihdeillä.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

keskikoko räikkä käy suoraan ilman mitään hylsyjä :wink:

tossa nykysessä ei ollut näköjään olenkaan koko roppua kun auton alla häärin äsken, ei pystynyt tarkistamaan...

imemällä vaihettiin tohon.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

3/8" räikkä käy...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

80-luvun lopulta löytyy kuusiokololla oleviakin tuon neliön lisäksi. Näyttää torxilta, mutta ei se sitten olekaan. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itse en uskalla edes avata sitä proppua. Tahtoo olla niin haperoisia nuo jengat ettei saa enää kunnolla kiinni. Että imemällä niitä öljyjä on tullut vaihdeltua.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mulla on ainakin 12mm kuusiokolo. Oli melko tiukassa mutta jatkovarren kanssa aukesi hienosti. :lol:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suabisti kirjoitti:Itse en uskalla edes avata sitä proppua. Tahtoo olla niin haperoisia nuo jengat ettei saa enää kunnolla kiinni. Että imemällä niitä öljyjä on tullut vaihdeltua.
No jos tuota pelkää niin miten olisi avata takakansi?
Joka kerta on tullu sen verta metallia että pelkän imemisen varaan en ole viitsinyt jättää.
Tuo tiivistehän ei maksa kuin vajaan kympin ja saa samalla sihdin putsattua. Viimeisissä og-satkuissa joutuu jokatapauksessa vaihtaan tuota kautta kun ei sitä proppua ole.

Tosin vaatii melkein montun tai kunnon korkuiset pukit että mahtuu avaamaan luukun.

edit:typo
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Marras 14, 2005 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sama kuusiokolo myös täällä. Metrisellä jatkovarrella aukesi tosiaankin mallikkaasti.

Kuinkas muuten tuon tyhjennysreiän kierteen saa sitten putsattua kaikesta siitä paskasta, mitä siihen öljyn mukana jää? Kovin kireältä tuntui tulppa kierää takaisin, enkä olisi halunnut kierrettä hajoittaa. Putsailin rätillä moneen kertaan sen läven, mutta kyllä se viimeiselläkin kerralla tuntui aika tahmeasti kiertyvän. Alkupää menee kyllä käsin hyvin, mutta lopussa ei tahdo liikkua.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mimmi kirjoitti:Eikös se kierre ole kartio, jolloin se kuuluukin tiukentua lopussa :?:
Enpä osaa sanoa, mutta jos näin on, niin sittenhän tuo toimii oikein. Tuli vaan mielen, että jos siellä onkin metallimurua välissä, niin ei enää ikinä lähde uudelleen auki..
Mutta sitten asia on kunnossa, jos tuon kierre on tosiaankin kartio.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kyllä kartiokierretulppiakin on, ainakin vanhoissa laatikoissa. Uudemmissa on laippatulppa + kuparitiiviste.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Vastaa Viestiin