J. Clackson ajoi Saab 9-3 2.8 Aeron

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

J. Clackson ajoi Saab 9-3 2.8 Aeron

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

http://driving.timesonline.co.uk/articl ... 80,00.html

Varsinaiseen aiheeseen päästään vasta sivulla 2, mutta onhan tuokin erilainen tyyli tehdä koeajoraporttia :) Kyllähän minäkin pitäisin, 2.8-litrainen V6 ahdettuna voisi olla oikein oikein kiva. Vaikka farmarinakin..
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Hahah, kylläpä siinä hyväillään saabistin itsetuntoa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Dodii, ihan mukavaa palautetta :)
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

"There have been some mistakes along the way. In the Eighties, for instance, your Saab would get from 40 to 70 faster than a Ferrari Testarossa, but so bad was the torque steer when that mountain of torque hit the front wheels, you had no real say where you’d be when 70 was achieved."

Tuossa on hauskasti yhdistelty faktaa ja fiktiota, höystettynä brittiläisellä ironialla. Muutenkin aivan loistava raportti, taattua Clarkson-maalailua.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jeremy vihaa tehokkaita etuvetoisia autoja, joten sinänsä positiivinen juttu.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tehoa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Clarcksonhan on toitottanut parissakin mediassa, että "Saabin insinöörit itse" ovat sanoneet, että etuvetoisen tehoraja on 220hv. Ja eikös 9-5 Aerossa ollut 250hv.. Varmasti on jollain tasolla oikeassa, jos lähdetään tekemään kunnon lähetyksiä ja autossa esim. 500hv, niin etuvetoisella ei oikein enää ole jakoa. Mutta kuinka monella normaalikulkijalla on moinen raketti jokapäiväisenä kehonsiirtimenä, onkin toinen juttu.

Clarcksoneilla itsellään on myös etuvetoinen Ford, nimittäin Focus. Takavetoinenkin Ford löytyy, taitaa olla Euroopan kuuluisin GT :) Nuo ko. palstan muutkin jutut ovat aivan viihdyttäviä, vaikka jokaisesta palstasta menee ainakin puolet aivan muihin kuin auton ominaisuuksien raportointiin..

EDIT: Sutimisesta; og900:ssa on sen verran lyhyet välitykset, että kyllähän auton halutessaan saa sutimaan 1. ja 2:lla. Varsinkin sateella ei kannata alkaa harrastamaan mitään pikakirityksiä liittymistä, se ruopii kuitenkin. Mutta tämäkin riippuu täysin siitä kaasuttajan jalan asennosta..:) Vetelyä noin yleensä ei oikein osaa tunnistaa, ehkä se vaatii aivan hirveää kaasutusta? Itselläni menoa haittaa lähinnä urat, kuopat, routavauriot, hidastetöyssyt yms härmämaisema. Talvella arvostaa kovasti sitä, että auto on rauhallisesti käyttäytyvä etuvetoinen.
Viimeksi muokannut petteri75, Ma Marras 14, 2005 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Tehoa

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

petteri75 kirjoitti:Clarcksonhan on toitottanut parissakin mediassa, että "Saabin insinöörit itse" ovat sanoneet, että etuvetoisen tehoraja on 220hv. Ja eikös 9-5 Aerossa ollut 250hv.. Varmasti on jollain tasolla oikeassa, jos lähdetään tekemään kunnon lähetyksiä ja autossa esim. 500hv, niin etuvetoisella ei oikein enää ole jakoa. Mutta kuinka monella normaalikulkijalla on moinen raketti jokapäiväisenä kehonsiirtimenä, onkin toinen juttu.
Tuossa pihassa on 260hp 9-5 aero mutta ei sillä ajellessa tule ongelmia koska se ei anna täysiä tehoja ensimmäisellä kahdella vaihteella. :)

Toisessa autossa, hieman edellistä tehokkaammassa OG900:ssa pitää olla ykkösellä ja kakkosella hieman tarkkana kaasun kanssa, eipä tuo kuitenkaan vetele eikä kuivalla sudikaan ihan mahdottomasti. :roll:

Ite oon sen etuvetoisen "järkirajan" vetäny 300hp..
Aki Peltola #1132
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Etuvetoisen järkirajahan riippuu paljolti auton massasta. On ihan eri asia 250hv 800kg kuin 250hv 2000kg.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Ihan kivasti kirjoitettu artikkeli. Eihän tuo varsinaisesti edes mikään koeajojuttu ollut, mutta mukavaa luettavaa.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Todella hyvä juttu...kiva lukea tuollaista palautetta.
Toisaalta,tehoahan ei ole koskaan liikaa vaan sitä käytetään tarvittaessa.
Pystyyhän puhallinvehkeillä ajamaan nätistikkin,vaikka tarvittaessa sitten lähdetään vähän eri tavalla.
Ja ainahan sitä tehoa tarvitaan parilla viimeisellä pykälällä... :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Oikeastaan paras kommentti:
It’s a special forces sniper.
Quiet. Unassuming. And invisible.
Until you pull the trigger.
Saksalainen sanoisi "Sein, nicht schein" eli suomeksi jotakuinkin "Ole, älä esitä."
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

MindW kirjoitti:Etuvetoisen järkirajahan riippuu paljolti auton massasta. On ihan eri asia 250hv 800kg kuin 250hv 2000kg.
Niin, kun ensin mainittu kiihtyy kohtuudella. :) Huomaahan tuon eron jo OG:n ja 9-5 välillä selvästi.
Aki Peltola #1132
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehoa

Viesti Kirjoittaja Make5 »

petteri75 kirjoitti:Clarcksoneilla itsellään on myös etuvetoinen Ford, nimittäin Focus. Takavetoinenkin Ford löytyy, taitaa olla Euroopan kuuluisin GT :)
Ei taida enää olla GT:tä, käski hakemaan auton pois kun eivät saaneet ärsyttävää varashälytintä toimimaan (yksi syy monien joukossa ;) En osoitetta muista, mutta se vuodatus tästä kyseessä olevasta autosta oli kyllä hemmetin hauskaa luettavaa :D luultavasti topgearin sivustolta löytyy.

EDIT:
http://www.topgear.com/drives/D9/B6/roa ... 16/01.html <- uudesta 9-5sta

ja sitten tuo 'surullinen' tarina Jeremystä ja fordista ;)
http://driving.timesonline.co.uk/articl ... 58,00.html
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tehoa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Make5 kirjoitti: Ei taida enää olla GT:tä, käski hakemaan auton pois kun eivät saaneet ärsyttävää varashälytintä toimimaan (yksi syy monien joukossa ;) En osoitetta muista, mutta se vuodatus tästä kyseessä olevasta autosta oli kyllä hemmetin hauskaa luettavaa :D luultavasti topgearin sivustolta löytyy.

EDIT:
http://www.topgear.com/drives/D9/B6/roa ... 16/01.html <- uudesta 9-5sta

ja sitten tuo 'surullinen' tarina Jeremystä ja fordista ;)
http://driving.timesonline.co.uk/articl ... 58,00.html
Juh, tuohon pystyi lähettämään kommentin, pitäisikö Jeremyn pitää GT vai ei ja niitä kommentteja ilmeisesti sateli. No, Jeremy C. otti auton takaisin, mutta se hälytin oli "hoidettu" ilmeisesti niin, että se on täysin epäherkkä ja kai joitain kohtia oli kytketty kokonaan pois. Kun nuo jutut eivät ole oikein järjestyksessä, niin ei nyt saa kaivettua eteen jatkoa..

70-luvulla oli myöskin joku "legendaarinen" autotoimittaja, jonka siviiliajoneuvona oli AC Cobra. Yep, sellainen pieni, ahdas, epämukava 7-litrainen..piti olla aivan vain "sijoituksena", mutta piti sen kuolemaansa asti ja nykyään taitaa olla pojallaan. Aikamoinen saavutus, kun ajattelee 80-luvun lopun hinnannousua ja nykyistä hintatasoa. Ilmeisesti joillakin Fordin malleilla on taikaa, kun Jeremykin otti vekottimen takaisin :)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Bugatti Veyron

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

http://driving.timesonline.co.uk/articl ... 73,00.html

Tämä ei kyllä liity mitenkään Saabeihin, sylintereitä on 16, turboja neljä ja tehoakin kymmenen 99:in edestä.

Taisi saada auto Jeremynkin vaikuttuneeksi, ensimmäinen kolumni minkä olen ao. kirjoittajalta lukenut, joka alkaa heti autosta.. :roll: Kyllähän sitä varmasti jotain mieleenpainuvaa oli jos ko. autolla pääsi luukuttamaan vapaasti ja ajan kanssa. 400km/h..ainahan puhutaan ihmisen rajoista, mutta pärjääkö näkö tuossa nopeudessa? Ehkä se ei ole tarkoituskaan. Ehkä kaikessa ei tarvitse olla järkeä?

Täällä Härmässä ko Bugatti olisi jännä peli, maan tiestö ei yksinkertaisesti riittäisi huippunopeuden saavuttamiseen, kun resursseja on niin paljon; löytyisiköhän edes tarpeeksi pitkää suoraa. Ehkäpä joku porras autoilussakin on taas saavutettu, sen verran hehkutusta tuossakin oli.
Vastaa Viestiin