Diesel-fanaatikot nyppii

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut... 8O
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Taisit odottaa vähän liikoja, reilulla 120 hepalla ei paljoa juhlita :wink:

2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin( :? ) kiisseleihin...

Käy kokeilemassa Toyotan uutta 177hp kiisseliä, se kulkee ihan kivasti kaksilitraiseksi.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Jussi kirjoitti:
gls kirjoitti:[..siihen on helppo kuitata että missäs autossa se turbo olikaan ensimmäisenä, ja polkaista kaasupoljinta vaatimattomastí sen verran että turbo hieman vislaa.. :)
Taisi olla ensimmäisenä Chevrolet Corvairissa 60-luvulla ja seuraavaksi BMW:ssä 70-luvun alkupuolella, sitten vasta 70-luvun lopulla Saabissa :)
eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria? :? 8O

vai olenko saanut väärää tietoa..?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Rommitommi kirjoitti:
2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin( :? ) kiisseleihin...
Njoo uusi fiatin 16v tidi olikin jo vähän parempi, ei tökännyt niin pahasti mutta ärsyttävä turbolagi siinäkin on niin kuin tuntuu olevan kaikissa nykydieseleissä. Tekee menosta sellaista hyökkivää. No tuntuuhan se tietty sillai äkäsemmältä. :roll:

EDIT: eli edelleen se ekkerin iteturbotettu 1.6d on ollu miellyttävin dieselpannu. :)
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

gls kirjoitti:eikö se ollutkaan niin että 99 oli ensimmäinen normaali perheauto jossa käytettiin luotettavasti toimivaa turbomoottoria? :? 8O

vai olenko saanut väärää tietoa..?
Mikä nyt sitten lasketaan perheautoksi... saati luotettavaksi ja toimivaksi :)

Corvairista en ole varma voiko sitä oikein hyvällä omalla tunnolla kutsua edes autoksi, mutta olettaen että se lasketaan autoksi niin silloin se on perheauto, tosin pieni sellainen tuon ajan jenkkimittapuun mukaan. BMW nyt ei oikein perheautokategoriaan kuulunut.

Noiden kaikkien toimivuudesta ja luotettavuudesta on kaksi mielipidettä: Yleinen mielipide ja asianharrastajien mielipide, ei liene epäselvää kumpi on positiivisempi :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Voisiko asian muotoilla näin että Saabi toi turbo-mallit tavallisen ostajan ulottuville, kohtuu hinnoilla. (tuo 2002 turbo lieni melko kallis peli)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Hyvähän se on, että erilaisia pelejä on tarjolla. Kaikki eivät tarvitse katurakettia. Minä en ikinä olisi voinut kuvitellakaan hankkivani dieseliä, mutta niin vain sellainen tuli, koska koeajo oli siinä määrin vakuuttava.

Polttoaineen kulutus on luokkaa 5,5 - 7,5 litraa satasella ja painoa on tuollaiset 1600 kg. Kesän Ruotsin reissulla paloin 6,5 litraa ja kuormaa oli. Suoritusarvot samaa luokkaa kuin OG 900 T16 kat :lla, mutta eihän ne kummatkan raketteja ole, mutta erittäin riittäviä liikenteeseen, jos ja kun ajetaan jokseenkin lain mukaan. Niin ja kyse on siis minulla arkisesta käyttöautosta ei harrastuskohteesta, ne kun ovat noita vanhoja autoja.

Mutta kuten sanottu, valinnan varaa on ja silloinhan kaikille löytyy omiin tarpeisiin sopiva peli. Kesällä ajeltu viikko 9-5 aerolla oli hieno kokemus, muttei käynti bensa-asemalla, kun on tottunut dieselin ajosuoritteeseen yhdellä tankilla ja tankkauksen hintaan. Yhdelle sopii bensa ja toiselle diesel so what. Tarve tai mieltymyshän sen ratkaisee.

Mitä tulee Esson kuppilakeskusteluihin yms, niin me saabistithan emme turboinemme mitenkään herätä missään tai kenessäkään närää, vaan olemme aina ja kaikkialla sitä parasta A-ryhmää niin puheissa kuin toiminnassa.
:lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juuri kiisselin ostaneena, kyllä siinä sitä alavääntö ihan mukavasti on, alkaa jo alle tonnista. kulkineena siis datsun pick up 4X4 vuodelta 84. menee mettässä melkein mihin vaan pelkällä tyhjäkäynnillä vaikka vääntöä on se 160@1900rpm....

mutta kyllä tuo T16 hiukan on mukavampi ajaa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Aikaisemmin perheessä 2.2 ltr turbo-riisseli, jolla kyyti kylmää pakkasella, kun ei motti pahemmin hukkalämpöä (lisälämmityksestä huolimatta) tuottanut, ainakaan sisätilojen lämmitykseen. Nyt molemmat autot bensäkäyttöisiä ja ihmeteltiin/ihasteltiin muijan kanssa alkuun molemmat, kuinka nopeasti auto lämpenee myös sisältä (Saab tietenkin joutuisammin). Dieselillä olisi varmaan päässyt työmatkat edullisemmin, mutta nyt ei tarvitse enää ajaa karvalakki päässä koko 35 km siivua :P
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Rommitommi kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Aikoinaan kävin kepittämässä ao..kuvan mukaista saapasta.
9-3 2.2Tid. Täytyy myöntää että ajonautinto oli jotain aivan muuta kuin
olin odottanut... 8O
Juuri kun tuntui että nyt mennään niin meno loppui kuin seinään..!!!!
Ja valoista piti lähteä todella isoilla kierroksilla että se ei sammunut.
Taisit odottaa vähän liikoja, reilulla 120 hepalla ei paljoa juhlita :wink:

2.2TiD on jo aikansa elänyt kone, oli jo aikakin vaihtaa se uudempiin fiatin( :? ) kiisseleihin...

Käy kokeilemassa Toyotan uutta 177hp kiisseliä, se kulkee ihan kivasti kaksilitraiseksi.
Miksi...?
+200hp tonttu tuntuu kiskovan eteenpäin yllättävän hyvin.
Ja en todellakaan aio vaihtaa ainakaan riisikuppiin... :?
Ja sitäpaitsi nokivasara on aina nokivasara..!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jarmo900 kirjoitti:Dieselillä olisi varmaan päässyt työmatkat edullisemmin, mutta nyt ei tarvitse enää ajaa karvalakki päässä koko 35 km siivua :P
Näin olen kuullut joidenkin uusien dieselien laita olevan. Tiedä sitten, onko syy vanhemmassa tekniikassa vai ruotsalaisuudessa, mutta siinä toisessa skandinaavissa ( mallia -98 ) ei ainakaan -30 C asteessa ole palellut. Lisälämppäri siinäkin on ja lämpiäminen samaa nopeutta kuin noissa meidän Saabeissakin. Myöskään käynnin kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta narun perässähän se tietenkin on ollut, eihän naftakone koskaan lähde kuin bensakone pakkasessa. Lisälämppäri kyllä vaatii osakseen huoltoa muutaman vuoden välein, siitäkin huolimatta diesel on ollut ihan kelpo peli arkiajoon ja kuten jo totesinkin, mikään harrasteautohan se ei olekaan, sitä varten on tallissa puolentusinaa wanhaa Saabia ...niin ja yksi tosi vanha Volvo, että pääsee mukaan etuveto - takaveto väittelyihinkin :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9000CD23T kirjoitti: Miksi...?
+200hp tonttu tuntuu kiskovan eteenpäin yllättävän hyvin.
Ja en todellakaan aio vaihtaa ainakaan riisikuppiin... :?
Ja sitäpaitsi nokivasara on aina nokivasara..!!!!
Ennakkoasenteet on huono juttu, ja jokainen tykkää mistä tykkää, mutta itse haluan perustaa kritiikkini/kehut empiiriseen kokemiseen, en pelkkiin luuloihin.

Oli ekassa viestissä tarkoitus sanoa, että olet ajanut vuodelta nakki olevaa kiisseliä ja sen perusteella teilaat myös uudet dieselit. En ole sanomassa, että riisikuppiin tartteis vaihtaa, mutta Toyotan uusi diesel on tällä hetkellä suoraan kehityksen kärjestä, sitä kokeilemalla saa hyvän kuvan tämän päivän kiisseleistä.

Ei kuitenkaan kannata mua ruveta kutsumaan diesel-fanaatikoksi, koska sellainen en ole :wink:
Viimeksi muokannut Rommitommi, Ti Marras 15, 2005 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

mutsin riisseligolfvariantissa tarkenee nippanappa etupenkillä talvella. Takapenkillä pitää olla villasukat jalassa ja jalat pois lattialta ja vieläkin palelee! No se kone on ihan jouheva orja jos siltä ei odota ihmeitä. Penkit ei ole kyllä ihmiselle tarkoitettu. Hieno homma on se öljynvaihtoväli, 30000km. Jippii, long life! epäilen että tuo life ei ole kovin long kun pitää 5 kertaa huoltovälillä lisätä 0W30 öljyä....

Kulkeehan se halvalla. Aikanaan mutsin edellisellä vastaavalla mieluummin läksin euroopan tourneelle kuin ngsatkulla.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

turha sitä ainakaan meikäläisen on kenenkään kanssa tosissaan vääkästää, että kumpi parempi.. mutta kyllä mulla aina elvistelijöille sanottavaa piisaa...

"on se sunki autos jo vanha ja laiska, kun se on kokonaan maksettu... " :lol:

tai edullisista kilometreistä vaahtoavalle, että "aina kannattais ostaa vanha lahna, ja ajaa sillä katsastusten väli... sitte paaliin ja uusi paska alle... huolto ja pitokuluthan on sillon 0 :lol: ,jos auto hajoaa, niin paaliin.. ja se setä antaa siitä just saman verran, ku uudestakin autosta" :lol:

tosiasiahan on, että kun autokauppaan menee 40 kegen kanssa, niin mukavalla autolla saa lähteä, oli merkki mikä tahansa...

jotenki vaan niin hassua, että taloudellisuudesta puhuu miehet, joiden auton arvo laskee 1500 kuukaudessa ja huoltoihin menee 2500 vuodessa... ei jummarra kun itellä on alla alle tonnin rassi... ja kyllä mä silläkin suomen kierrän, jos tarve on...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Käy vielä kuin mannen hevoiselle.
96 M75 i12 5-speed ;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

VW ei ole olemassa mitää kiinteää 30tkm öljyn vaihtoväliä. Se on kuljettajan ajotyylin mukaan mukautuva. Maksimisaan siis tuo.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin