Jarrusatulaongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Jarrusatulaongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto on 900 vm.85.
Katsastuksessa pomppasi käsijarrusta, joka ei ottanut oikealla edessä ollenkaan.
Vaijeri liikkuu ja käsijarrun vipu vetäytyy, muttei ota.
Onko ainoa keino jarrusatulan vaihtaminen ja jos on kantsiiko ostaa käytetty (kun "uudella" on suolainen lähes 100e hinta)?
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Kannaattaa ostaa käytetty jos vaan löytyy hyvät ja se oo vaikea mun mielestä silti kannattaa enemmän ostaa uudet, tai tehdasremontoitu.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
saab9975
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab9975 »

Motonet myy varmoja korjattuja uusia satuloita, vie vanha vaihdossa hinta muistaakseni n. 70€ jotain sinneppäin. Itse ostin sieltä ja pelaa mainiosti.

#2466
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos vastauksista, mutta kiinnostaisi nimenomaan, että onko ainoa vaihtoehto tässä tapauksessa satulan vaihto?
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jos on aikaa tutkailla, niin satula irti ja atomeiksi, jostain romusta varasatula, josta mahdollisesti paremmat männät jne.. tiivistesarja ei motonetissä paljoa maksa.

Itsellä oli käytössä 2kpl itse huollettuja satuloita. Purku, osien tarkastus / vaihto, uudet tiivisteet, liukupintojen putsaus ja rasvaus kuparitahnalla, tietty ne voi maalatakin, jos putsaa. Hyvät tuli.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se käsijarru pitää säätää sieltä satulan päästä.
Siinä jarrumännässä on kaksi uraa ja mäntää kääntämällä sen voi kehiä
lähemmäksi niin että käsijarrulla on mahdollisuuksia toimia.
Tarvitset tätä varten erikoistyökalun, ja mahdollisesti uudet jarrupalat
( kun ne nyt on kerta purettu niin samalla uudet palat )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kuva

Tuon näköinen työkalu siis tarvitaan, ei maksa Biltemassa kuin 2,50e 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tuon erikoistyökalun virkaa toimittaa erittäin onnistuneesti lukkorengaspihdit.

Miten pahassa kunnossa olevat jarrumännät pitäisi vaihtaa uusiin? -84 vuotisesta purin satulat reilu vuosi sitten, putsailin, korjailin käsijarrua, vaihdoin tiivisteet, rasvasin ja kokosin. Kuskinpuolen männästä oli kuitenkin kromaus lähtenyt pieneltä alueelta. Ruostuuko tuo jossain vaiheessa kiinni vai mitä oireita tulee? Ainakin toistaiseksi jarrut kyllä pelaa, vaikka auto on nyt kohta vuoden verran seisonut paikallaan, syynä Talbotin hinauksessa kulahtanut painelaakeri..
Vastaa Viestiin