
Asiantuntija
Mielenkiintoinen kommentti. Tuon mukaanhan kaikki rekat, traktorit, työkoneet yms. paljon vääntävät pitäisi olla aivan sikanopeita. Vai johtuuko se nyt niiden pienestä kierrosnopeudesta, kun niitä ei saada väännöllä kiihtymään tarpeeksi lujaa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Joku tuossa aiemmin esitti aika tyhjentävästi miten asia on, taisi olla jcarlsson. Eli suoli24:n jutuissakin on totuuden siemen.dimebak kirjoitti:Mielenkiintoinen kommentti. Tuon mukaanhan kaikki rekat, traktorit, työkoneet yms. paljon vääntävät pitäisi olla aivan sikanopeita. Vai johtuuko se nyt niiden pienestä kierrosnopeudesta, kun niitä ei saada väännöllä kiihtymään tarpeeksi lujaa?
Teho = momentti * kulmanopeus
eli toisinpäin käännettynä
Momentti = teho / kulmanopeus
Esimerkiksi juuri siitä TypeR:stä löytyy korkeilla kierroksilla sinne vetäville pyörille momenttia kiihdyttämään. Kyse on välityssuhteista, auton painosta ja siitä että konetta käytetään oikealla kierroslukualueella.
Käytännön ajotilanteissa ja meidän tavallisten kuljettajien käsissä esim Saabin ja Volvon turbot ovat kukevampia kuin nuo viimmosen päälle kutitellut kierroskoneet, mutta se ei kuitenkaan ole koko totuus.
Kyllähän esimerkiksi rekan nuppi ilman kuormaa kiihtyy varsin eläimellisesti kun vain vaihteita osataan vaihtaa oikein ja riittävän ripeästi, mutta se eläimellinen kiihtyminen tyssää varsin aikaisessa vaiheessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5