Asiantuntija

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niin, eikös se "teho" ole yhtäkuin vääntö*pyörimisnopeus. :)
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

ei perkele mitä pässejä..! :D

edit: siis tuolla suomi24:ssa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kurko kirjoitti:Niin, eikös se "teho" ole yhtäkuin vääntö*pyörimisnopeus. :)
Hiemanko äijät Essonbaarissa kumartaa mua kun kerron huomenna kesäautoni tehoista tähän kaavaan nojaten. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9-5T kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Niin, eikös se "teho" ole yhtäkuin vääntö*pyörimisnopeus. :)
Toi kaava ei päde suomi24:ssä.
No taitaa täällä päteä. :?:

Nuo fysiikan lait. :?:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mielenkiintoinen kommentti. Tuon mukaanhan kaikki rekat, traktorit, työkoneet yms. paljon vääntävät pitäisi olla aivan sikanopeita. Vai johtuuko se nyt niiden pienestä kierrosnopeudesta, kun niitä ei saada väännöllä kiihtymään tarpeeksi lujaa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Tulee ihan mieleen toi potkiksen videolinkki noista Raision teineistä 8O . Samaa kauraa tuntuu olevan...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ei kai noita kukaan viiti edes lukea 8O :wink:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:Mielenkiintoinen kommentti. Tuon mukaanhan kaikki rekat, traktorit, työkoneet yms. paljon vääntävät pitäisi olla aivan sikanopeita. Vai johtuuko se nyt niiden pienestä kierrosnopeudesta, kun niitä ei saada väännöllä kiihtymään tarpeeksi lujaa?
Joku tuossa aiemmin esitti aika tyhjentävästi miten asia on, taisi olla jcarlsson. Eli suoli24:n jutuissakin on totuuden siemen.

Teho = momentti * kulmanopeus

eli toisinpäin käännettynä

Momentti = teho / kulmanopeus

Esimerkiksi juuri siitä TypeR:stä löytyy korkeilla kierroksilla sinne vetäville pyörille momenttia kiihdyttämään. Kyse on välityssuhteista, auton painosta ja siitä että konetta käytetään oikealla kierroslukualueella.

Käytännön ajotilanteissa ja meidän tavallisten kuljettajien käsissä esim Saabin ja Volvon turbot ovat kukevampia kuin nuo viimmosen päälle kutitellut kierroskoneet, mutta se ei kuitenkaan ole koko totuus.

Kyllähän esimerkiksi rekan nuppi ilman kuormaa kiihtyy varsin eläimellisesti kun vain vaihteita osataan vaihtaa oikein ja riittävän ripeästi, mutta se eläimellinen kiihtyminen tyssää varsin aikaisessa vaiheessa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin