Vuotoa ja oikkuilua bensapuolella, (kolinat työn alla)(900i)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Vuotoa ja oikkuilua bensapuolella, (kolinat työn alla)(900i)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs tuo auto on nyt kolme kertaa jättänyt käynnistymättä laakista, ja tällä tarkoitan sitä, että näytän avainta virtalukolle max. 1s, ja pitäisi sillä hörähtää käyntiin. Toisella starttauksella saa sahata ainakin 2s.

Tuota tapahtuu todella harvoin, ja aina lämpimällä koneella, kun auto on seissyt 10-15min.

Sitten se vuoto, jota kaverini väitti bensavuodoksi, ilmeni sateisella pihalla auton seisoessa noin 20min, pihaan tuli konehuoneesta bensaa.

Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä? Mistä vikaa alan hakemaan?

Sitten kolkotusta, auto on juuri leimattu, eli en uskoisi nivelien, jousten ja iskarien pitävän ääntä, töyssyihin ajaminen tuntuu todella epämukavalta, ja tuntuu että jotain on irti, niin edessä kuin takanakin. Tosin töyssyt ovat syvyydeltään 5-15cm, mutta eikai silti pidä kolista. Pyöriä käsin heilutellessa väljiä ei tunnu / näy. :?

Olisipa edes lunta vaimentamassa oikkuja 8)

Edit: ja se vuotanut litku EI ole öljyä, kaveri kyllä maistoi, ja sitten suunnitteli seuraavalle vierailulle nättiä vatia auton alle. :)
Viimeksi muokannut lefa42, La Marras 19, 2005 11:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla alkoi autosta yhtäkkiä kuulua edestä kolinaa 30tkm ostohetkestä. Pajalla sanoivat että pakoputki oli asennettu huonosti ja sen takia alkoi nyt kolista.
vpl68
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 13:00

Viesti Kirjoittaja vpl68 »

Saattaa olla etuiskarin alapään kumipusla väljä, tai sitten kallistuksenvakaajan ulommaiset puslat väljät. Mulla oli molemmissa vikaa omassa autossani (Saab 900i 2,1 vm.1992)
t. Vellu
vpl
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos on tehostamaton ohjaus, niin hammastanko voi mennä niin väljäksi, että alkaa kolisemaan. (Omakohtaista kokemusta.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sitten vaan hammastankoon tippakannulla moottoriöljyä. Toimii hieman kevyemmin ja pienet välyksetkin suttaantuu. Ainakin näin kävi 99:ssä, kun luottoasentaja teki niin.

Viime aikoina on kuulunut pientä kolinaa mutta sen syy löytyi viime katsastuksessa. Raidatangonpäässä pienen pieni välys. Että ei sen tartte iso liike olla, kun se ohjaamossa kuuluu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Vuotoa ja oikkuilua bensapuolella, ja kolkotuksia (900i)

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:Elikäs tuo auto on nyt kolme kertaa jättänyt käynnistymättä laakista, ja tällä tarkoitan sitä, että näytän avainta virtalukolle max. 1s, ja pitäisi sillä hörähtää käyntiin. Toisella starttauksella saa sahata ainakin 2s.

Tuota tapahtuu todella harvoin, ja aina lämpimällä koneella, kun auto on seissyt 10-15min.

Sitten se vuoto, jota kaverini väitti bensavuodoksi, ilmeni sateisella pihalla auton seisoessa noin 20min, pihaan tuli konehuoneesta bensaa.

Voisiko näillä asioilla olla yhteyttä? Mistä vikaa alan hakemaan?

Sitten kolkotusta, auto on juuri leimattu, eli en uskoisi nivelien, jousten ja iskarien pitävän ääntä, töyssyihin ajaminen tuntuu todella epämukavalta, ja tuntuu että jotain on irti, niin edessä kuin takanakin. Tosin töyssyt ovat syvyydeltään 5-15cm, mutta eikai silti pidä kolista. Pyöriä käsin heilutellessa väljiä ei tunnu / näy. :?

Olisipa edes lunta vaimentamassa oikkuja 8)

Edit: ja se vuotanut litku EI ole öljyä, kaveri kyllä maistoi, ja sitten suunnitteli seuraavalle vierailulle nättiä vatia auton alle. :)
tuota vuotoa kannattaa alkaa etsimään konehuoneessa olevista bensaletkuista, määränsäädin ym.

tuo käynnistys taskulämpimässä koneessa voi K-jetissä johtua bensan höyrystymisestä järjestelmässä, varsinkin jos ei ole paineenvaraajaa bensalinjassa..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jurina ja tärinä muodostui sen verran kovaksi, että tämäkin laiskimus heitti ajon seis, ja avasi konepellin. Odotin tosin jotain pahempaa :

Oikeanpuoleinen moottorin kanteen tuleva tukirauta, jossa on tehostajan pumppu, oli tipauttanut molemmat pulttinsa, ja täten rajuissa kiihdytyksissä tuo pumpun siivapyörä napsi tulipeltiin, jos siivapyörän akseli ei ulkonisi niin paljoa, olisi varmasti leikannut jarruputken edestään ajan mittaan poikki.

Nyt pultteja metsästämään ja taas saa repiä menemään, kyllä on tyhmiä ja helppoja vikoja. Aurinkokin paistaa, kelpaa fiksailla. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vaan eipä sillä selvittykään, nostin konetta hieman, jotta saisin kohdistettua pultinreiät, ja havaitsin, että koko oikean puolen kiinnike ei ole kiinni kuin rungossa. :cry:

Käykö 99:n (H-koneisen) vastaava kiinnike tuohon, vai joudunko metsästämään osaa koko päivän?

Edit: Ei käy! :evil:

Voi perseen suti, kaksi pulttia (lohkossa tulipellin lähellä ja kannessa tulipellin lähellä) katkenneet vielä paikoilleen, eikä edes vastakierretappia tallissa, voi paska.

Kiinnitin sillä yhdellä pultilla nyt tehostajan oikeaan asentoon, saa nähdä kestääkö päivääkään edes rauhallista ajoa, kun koko kone heiluttaa asetelmaa joka on yhden pultin varassa.

Eipä paista aurinkokaan enään mun kohdalleni. :cry:

Edit2: HUOM! kaikki kyseisen kiinnikkeen ylimääräisenä omistavat, jotka asutte tässä lähistöllä (50km Vammalasta), saa tyrkyttää kiinnikettä ja kiireellä. Kiitän jo etukäteen.

Puh. 040 5134618
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin