Itaruuttani huuhtelin moottoriöljyllä, sitähän jäi sitten laatikkoon useampi desilitra imuvaihdolla (kun ei ole sitä tyhjennysproppua).
Ameriikan serkut ovat sitä mieltä että moottoriöljyn käyttö huuhtelussa on ok koska MTF olisi koostumukseltaan "yhteensopivaa" sen kanssa ja nehän puhuu aina pask... eikun totta.
Jos olisi ollut varaa hifistellä niin tietenkin olisin huuhdellut MTF:llä varmuuden vuoksi (varallisuuden voi päätellä siitä että ajan uudenkarkealla Saapilla ).
Eroista Hypoidiin en osaa sanoa yhtään mitään, ajetaan pari vuotta ja vertaillaan kokemuksia.
Näillä pakkasilla (n. -7) tuo 10w-30 tuntuu olevan vielä notkeaa. Vaihdekeppi liikkuu todella helposti. Mikä mahtaa olla lämpötila, jossa tuo alkaa olemaan tahmeaa?
Manuaalissa on mulla ollut nyt 2vuotta Dextron III ATF öljyt, hyvin on pelittäny. Vaihdon jälkeen vaihteet meni päälle huomattavasti keveemmin kuin moottoriöljyillä. (varsinkin pakkasella...)
Jep, en minäkään laittaisi saabin laatikkoon atf:ää, tuolla 75W mineraaliöljyllä saavutetaan myös hyvät kylmäominaisuudet ja se on kuitenkin yksi suositelluista öljyistä. Kyllähän atf:ää käytetään ainakin joissain Bemarien ja Mazdojen keppivaihteistoissa täällä kylmässä pohjolassa, mutta niissä se onkin ihan tehtaan suositus.
Suositusten mukaista ku laittaa niin ei voi olla paljoa väärässä. Ehjään laatikkoon luulis tuon SAE75W-öljyn olevan hyvää (ainakin itsellä toimii molemmissa ihan hyvin). Kuluneeseen ja sitä myöten suuremmat välykset omaavaan laatikkoon vois kuvitella tuon moottoriöljyn olevan parempaa paksumman öljykalvon takia.
Nämä oli sitten mun ihan omia johtopäätelmiä omista käyttökokemuksista. Johtuen siitä, että Annissa oli ostettaessa 10W40 moottoriöljyt laatikossa eikä se ollut yhtään huonompi hämmentää. Vaihdettiin Mobilin 80W90 vaihdelaatikkoöljyt ja omasta mielestä laatikko meni huonommaksi. Pykälät paukahteli päälle laitettaessa ja kovilla pakkasella laatikko oli välistä "kuin yhtä rautaa". Laatikkorempan jälkeen askiin laitoin Nesteen HypoidiMP:eet ja eipä ole ollut moitteen sijaa, ei pakkasella eikä helteellä.
dimebak kirjoitti:
Nämä oli sitten mun ihan omia johtopäätelmiä omista käyttökokemuksista. Johtuen siitä, että Annissa oli ostettaessa 10W40 moottoriöljyt laatikossa eikä se ollut yhtään huonompi hämmentää. Vaihdettiin Mobilin 80W90 vaihdelaatikkoöljyt ja omasta mielestä laatikko meni huonommaksi. Pykälät paukahteli päälle laitettaessa ja kovilla pakkasella laatikko oli välistä "kuin yhtä rautaa". Laatikkorempan jälkeen askiin laitoin Nesteen HypoidiMP:eet ja eipä ole ollut moitteen sijaa, ei pakkasella eikä helteellä.
Olihan mullakin hetken aikaa Nesteen Hypoid MP 80W90:t tossa 900i:n askissa. Aski kait on jo niin huonossa kunnossa, ettei se noin jäykillä öljyillä ollut järkevästi ajettavissa. Pikkupakkasilla jo oli niin vaikea vaihtaa vaihdetta ja 7:n enska lisäsi hankaluutta, kun vaihdevälit on selvästi pidemmät kuin 6:n ensiöllä. Vaihdoin askin Neste Hypoid MP 75W:t ja kylläpä on ollut lystiä jo toista vuotta.
99cc:n 4-lovinen aski sai kanssa 75w:t sisään ja ei se nyt näin ensikilometreillä pahemmaksi ole mennyt. Odottelen vaikutuksia maltilla. Olihan 5-lovisenkin kanssa ehkä sellainen 1000-2000km jakso, jonka aikana vaihteiston toiminta kokoajan vaan parani. 99cc:n askista valutettu vanha öljy oli mustaa, kuin vanha moottoriöljy. Enpä ole moista ennen nähnyt. Olisiko jopa originaalit öljyt olleet vanhuksen askissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:99cc:n askista valutettu vanha öljy oli mustaa, kuin vanha moottoriöljy. Enpä ole moista ennen nähnyt. Olisiko jopa originaalit öljyt olleet vanhuksen askissa?
Yleensä kuumana käyneen laatikon tai kuumana käyneet öljyt menee mustaksi. Jos sulla kuiten laatikko pelaa niin olettaisin kuiten niiden olevan vaan helkkarin vanhat öljyt. Yleensä ku laatikko palaa tai öljyt kiehuu niin laatikko menee rikki tai jotenkin muuten vioittuu.
Olisko tuossa voinut käydä niin, että ensiövaihteen pilalle mennyt laakeri olisi mustannut öljyt? Tuohon on nimittäin ilmeisesti vaihdettu koko ylempi ratas laakerin kera. Historiatietojen mukaan tuo auto oli käynyt eräällä pajalla ja vaihteisto oli pitänyt kamalaa ääntä. Auton mukana tulleissa varaosalaatikoissa oli yksi kytkinakseli ja enskan yläratas, jossa laakeri sökönä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01