Vaihteisto öljy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Itaruuttani huuhtelin moottoriöljyllä, sitähän jäi sitten laatikkoon useampi desilitra imuvaihdolla (kun ei ole sitä tyhjennysproppua).
Ameriikan serkut ovat sitä mieltä että moottoriöljyn käyttö huuhtelussa on ok koska MTF olisi koostumukseltaan "yhteensopivaa" sen kanssa ja nehän puhuu aina pask... eikun totta.

Jos olisi ollut varaa hifistellä niin tietenkin olisin huuhdellut MTF:llä varmuuden vuoksi (varallisuuden voi päätellä siitä että ajan uudenkarkealla Saapilla 8) ).
Eroista Hypoidiin en osaa sanoa yhtään mitään, ajetaan pari vuotta ja vertaillaan kokemuksia.
900i 2.1 16v -93
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onko muuten Hondaöljystä tietoutta mitä se ON..? :roll: (Luokitukset ym.)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Honda MTF on 75W90 mineraaliöljyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ja API-GL4. Hypoidihan on API-GL5, jonka sopivuus satkun laatikkoon on kyseenalaistettu...

Eski
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Näillä pakkasilla (n. -7) tuo 10w-30 tuntuu olevan vielä notkeaa. Vaihdekeppi liikkuu todella helposti. Mikä mahtaa olla lämpötila, jossa tuo alkaa olemaan tahmeaa?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:75W90 mineraali
Tuohan kuulostaa erittäin sopivalta turboihin..! Täytyy kyllä vaihtaa johonkin. JOSKUS.. :)
Capriceman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Marras 19, 2005 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Capriceman »

Moi !

Manuaalissa on mulla ollut nyt 2vuotta Dextron III ATF öljyt, hyvin on pelittäny. Vaihdon jälkeen vaihteet meni päälle huomattavasti keveemmin kuin moottoriöljyillä. 8)(varsinkin pakkasella...)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab 99 korjaamokäsikirja suosittelee laatikkoon SAE 10W30 tai 10W40 sekä SAE EP 75 API GL 4 tai GL 5 luokan (mineraali)öljyjä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Jep, en minäkään laittaisi saabin laatikkoon atf:ää, tuolla 75W mineraaliöljyllä saavutetaan myös hyvät kylmäominaisuudet ja se on kuitenkin yksi suositelluista öljyistä. Kyllähän atf:ää käytetään ainakin joissain Bemarien ja Mazdojen keppivaihteistoissa täällä kylmässä pohjolassa, mutta niissä se onkin ihan tehtaan suositus.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ISO VG 32 hydrauliöljyn viskositeetti on samassa haarukassa SAE 75W vaihteistoöljyn kanssa...

Kaikki muu lienee kokeiltu, joku voisi kokeilla tuon ja ylistää sitten vuorostaan sitä :D

EDIT: Tonni rikki, ei ollut tämäkään viesti sitten täysin turha 8)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suositusten mukaista ku laittaa niin ei voi olla paljoa väärässä. Ehjään laatikkoon luulis tuon SAE75W-öljyn olevan hyvää (ainakin itsellä toimii molemmissa ihan hyvin). Kuluneeseen ja sitä myöten suuremmat välykset omaavaan laatikkoon vois kuvitella tuon moottoriöljyn olevan parempaa paksumman öljykalvon takia.

Nämä oli sitten mun ihan omia johtopäätelmiä omista käyttökokemuksista. Johtuen siitä, että Annissa oli ostettaessa 10W40 moottoriöljyt laatikossa eikä se ollut yhtään huonompi hämmentää. Vaihdettiin Mobilin 80W90 vaihdelaatikkoöljyt ja omasta mielestä laatikko meni huonommaksi. Pykälät paukahteli päälle laitettaessa ja kovilla pakkasella laatikko oli välistä "kuin yhtä rautaa". Laatikkorempan jälkeen askiin laitoin Nesteen HypoidiMP:eet ja eipä ole ollut moitteen sijaa, ei pakkasella eikä helteellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:
Nämä oli sitten mun ihan omia johtopäätelmiä omista käyttökokemuksista. Johtuen siitä, että Annissa oli ostettaessa 10W40 moottoriöljyt laatikossa eikä se ollut yhtään huonompi hämmentää. Vaihdettiin Mobilin 80W90 vaihdelaatikkoöljyt ja omasta mielestä laatikko meni huonommaksi. Pykälät paukahteli päälle laitettaessa ja kovilla pakkasella laatikko oli välistä "kuin yhtä rautaa". Laatikkorempan jälkeen askiin laitoin Nesteen HypoidiMP:eet ja eipä ole ollut moitteen sijaa, ei pakkasella eikä helteellä.
Olihan mullakin hetken aikaa Nesteen Hypoid MP 80W90:t tossa 900i:n askissa. Aski kait on jo niin huonossa kunnossa, ettei se noin jäykillä öljyillä ollut järkevästi ajettavissa. Pikkupakkasilla jo oli niin vaikea vaihtaa vaihdetta ja 7:n enska lisäsi hankaluutta, kun vaihdevälit on selvästi pidemmät kuin 6:n ensiöllä. Vaihdoin askin Neste Hypoid MP 75W:t ja kylläpä on ollut lystiä jo toista vuotta. :D

99cc:n 4-lovinen aski sai kanssa 75w:t sisään ja ei se nyt näin ensikilometreillä pahemmaksi ole mennyt. Odottelen vaikutuksia maltilla. Olihan 5-lovisenkin kanssa ehkä sellainen 1000-2000km jakso, jonka aikana vaihteiston toiminta kokoajan vaan parani. 99cc:n askista valutettu vanha öljy oli mustaa, kuin vanha moottoriöljy. Enpä ole moista ennen nähnyt. Olisiko jopa originaalit öljyt olleet vanhuksen askissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ebba
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 15:37

Viesti Kirjoittaja Ebba »

Tri-Lo kirjoitti:Onko muuten Hondaöljystä tietoutta mitä se ON..? :roll: (Luokitukset ym.)
75W80 GL-4 mineraalia, Honda pimittää tarkemmat speksit.
900i 2.1 16v -93
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:99cc:n askista valutettu vanha öljy oli mustaa, kuin vanha moottoriöljy. Enpä ole moista ennen nähnyt. Olisiko jopa originaalit öljyt olleet vanhuksen askissa?
Yleensä kuumana käyneen laatikon tai kuumana käyneet öljyt menee mustaksi. Jos sulla kuiten laatikko pelaa niin olettaisin kuiten niiden olevan vaan helkkarin vanhat öljyt. Yleensä ku laatikko palaa tai öljyt kiehuu niin laatikko menee rikki tai jotenkin muuten vioittuu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olisko tuossa voinut käydä niin, että ensiövaihteen pilalle mennyt laakeri olisi mustannut öljyt? Tuohon on nimittäin ilmeisesti vaihdettu koko ylempi ratas laakerin kera. Historiatietojen mukaan tuo auto oli käynyt eräällä pajalla ja vaihteisto oli pitänyt kamalaa ääntä. Auton mukana tulleissa varaosalaatikoissa oli yksi kytkinakseli ja enskan yläratas, jossa laakeri sökönä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin