Moottorinlämmittimen käyttö syksyllä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Moottorinlämmittimen käyttö syksyllä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Pohdin tässä tuota moottorilämmittimen käyttöä nyt, kun lämmintä ulkona on sellaiset 5-10 astetta.
Tolpasta kun kuitenkin maksetaan, niin onko tuosta lämmittämisestä tällä kelillä mainittavaa hyötyä tai haittaa? Säästääkö vaikkapa bensakuluissa jotakin tällaisessa jokapäiväisessä parin kilometrin nurkka-ajossa?
Säästöähän se on penninkin säästö, kun tuolla tolpalla tosiaankin on kiinteä hinta ja siinähän saa pitää autoansa silloin kun huvittaa.

Entäpä mitä moottorilämmittimen käyttö kesäkeleillä tekee? Säästääkö tuossa käytännössä mitään, kun kone lämpiää muutenkin melkoisen nopeaan tahtiin kesällä?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Eikös jossain joskus julkaistu sen suuntainen laskelma, että +5 asteen lämpötilasta alkaen on lämmittäminen kannattaa. Siis sähkö maksaa vähemmän kuin "kylmäkäynnistyslisä" bensiini.

Ilmeisesti nykyisen suoraruiskukoneet eivät kylmänäkään ryypytä vanhemman tekniikan malliin, joten laskelmat mennee uusiksi.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Jos nyt muistellaan autoilun alkupaikkaa, autokoulua, niin opetettiin juuri tuo +5... eli noilla lämpötiloilla kannattaa aloittaa lämppärin käyttö. Itse en ajattele tuota niinkään polttoaineen säästön kannalta, vaan ihan moottorin parhaaksi.
Itsellä tuo lämppäri vielä hankintalistalla :?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Rajana on tullut pidettyä tota +5 mutta kyllä se ollut piuhan päässä auto koko tämänkin viikon vaikka on ollut aamuisin jopa +9 8O . Olen ajatellut että kun energiasta on maksettu jo etukäteen niin miksi ei ja kumminkin liikaa se ei voi konetta lämmittää jotta vauriota syntyisi termostaatti kun on. Sisätilan lämppärin laitan vasta noin -5 jälkeen. Duunipaikalla tuo kyllä herättää pikku hupia mutta kun keskustelee kulutuksesta kaverin kanssa jolla on 1.6 astra ilman tolppapaikkaa niin hymy hyytyy niilläkin :D .
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tätä hainkin takaa, että kun tolpassa on kiinteä hinta, joka maksetaan joka tapauksessa, niin varmaankin lämmityksen hyöty on ilmeinen näillä lämpötiloilla. Ikimaailmassa en laittaisi ennen nollaa astetta lämppäriä kiinni, jos itse maksaisin sähköstä.
Mutta koska maksu on sama, käyttää miten paljon hyvänsä, niin täytyypä alkaa pitämään tuota johonpäässä lämpösemmälläkin.
Eipä tuollanen kaasarisatku kaupunkiajossa muutenkaan turhan bensapihi ole, joten ehkäpä lämmityksestä hyötyy jo nyt.;)
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Kannattaa huomioida myös tuon lämmittimen käyttöiän lyheneminen käytettäessä sitä lämpimissä olosuhteissa. Eli saako noilla syntyneillä polttoainesäästöillä katettua mahdollisen lämmistysvastuksen uusimisen. Itsellä on hajonnut vastus kahdesta letkulämmittimestä ja yhdestä lohkoon tulevasta lämmittimestä.

Itse käytän em. syistä moottorinlämmitintä vasta kun on pakkasta, vaikka olisi töissä "ilmaista" sähköä tarjolla.

Onhan noita mielenkiintoisia laskuesimerkkejä ja mainoksia, joissa sanotaan yhden kylmäkäynnistyksen kuluttavan moottoria saman verran kuin 600km:n ajon - itse en oikein moiseen laskentaan usko. Vaihdoin tuossa muutama vuosi sitten Opel Vectran pois ja jos lasken yhden kylmäkäynnistyksen kuormittavan 600km:n ajoa vastaavan matkan niin tuolla Vectralla oli ajettu n. 750000 km, eikä se edes syönyt yhtään öljyä!! Itse en usko Vectran 16-venttiilisen koneen kestävän todellisuudessa edes puolta tuosta matkasta.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tturku »

yleensä nää tolpat on sähköistettyinä vain tietyissä olosuhteissa.
esim. meidän parkkiksella pääosin marraskuu-maaliskuu, ja kun lämpötila on alle 0'C ja aikavälillä 04-23. Ja sitten päivisin 18-19 jotta voi imuroida auton....
Tietysti taloyhtiökohtaisia nää määritykset mutta tuskin kovin lämpimillä ilmoilla antavat tolppiin sähköä
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tasa-arvolain ansiosta kaikissa tolpissa pitää olla sähkö jatkuvasti, tai kello pitää olla käyttäjän ajastettavissa.
96 M75 i12 5-speed ;)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ansis kirjoitti:Tasa-arvolain ansiosta kaikissa tolpissa pitää olla sähkö jatkuvasti, tai kello pitää olla käyttäjän ajastettavissa.
Onkos asia näin? Onko jotakin dokumenttia asian tueksi? Tuommosta paperia olisikin hyvä mennä taloyhtiölle näyttämään. Itse en tosin tiedä, milloin tolpassa on sähköt, mutta ainakin silloin, kun sitä tarvitsee.

Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

akyttala kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Tasa-arvolain ansiosta kaikissa tolpissa pitää olla sähkö jatkuvasti, tai kello pitää olla käyttäjän ajastettavissa.
Onkos asia näin? Onko jotakin dokumenttia asian tueksi? Tuommosta paperia olisikin hyvä mennä taloyhtiölle näyttämään. Itse en tosin tiedä, milloin tolpassa on sähköt, mutta ainakin silloin, kun sitä tarvitsee.

Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
Saattaapi saada hyvät naurut kun menee esittämään "tasa-arvo dokumenttia" tolppiin tulevan sähkön maksajalle. Kyllä se on niin, että sähkön maksaja tai taloyhtiö tms. päättää enemmän tai vähemmän demokraattisesti milloin siihen tolppaan tulee sähkö.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Uusia tolppia kun rakennetaan on ne tultava kellolla josta aika säädetään. Tuohon Bobin lausumaan voitaneen todeta että kyllä se on paikan vuokraaja joka senkin sähkön maksaa. On aina välillä hyvä huomauttaa taloyhtiön isännöitsijälle ja muulle edustajalle kuka hänenkin palkan maksaa ja keitä varten ne palvelut taloyhtiössä on :wink:.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
werther
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 07:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja werther »

akyttala kirjoitti:Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
Aika takapuolesta moinen, kun pitäisi lähteä ilta- tai yövuoroon. Meillä sähköä tulee onneksi aina. Ainoa haittapuoli on, että autopaikoista on sähköistetty vain noin 20%, joten piti jonottaa ensin, ennen kuin sai tolppapaikan.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Vaimon kanssa aikoinaan asuttiin mikkelinopiskeluasunnossa, jossa
oli autopaikan sähköä tarjolla vain klo 6-8 ja klo 15-17 :x
Kuka hitto on keksinyt .Aamulla, jos töihin klo 8.30-9.00, niin ikkunat ja
ovet oli jo jäätynyt kiinni uudelleen...
Illalla ei sitten tarvinnut lämmitellä...
Ja viikonloppuisin koita sitten ajoitella menojasi näiden mukaan :cry:
Onneksi sytytti :idea: , samalla parkkialueella oli Mikkelinvuokratalojen paikkoja vapaana .
Kysyin niitä vuokralle ja sain. Auto siirtyi 5metriä, tolpassa oli kello ja paikka oli puolet halvempi :D :D :D
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se roikkatolpan sähkö pitää olla päällä koko ajan ja käyttäjän itsensä säädettävissä, siis ajallisesti. Kotona asuessa mulla oli roikkatolppa jossa oli jatkuva virta eli kellosäätöä ei ollut. Maksoi hieman enemmän kuin kellolla säädettävä mutta sopi minun sen hetkiseen elämän tilanteeseen (päivät koulussa, yöt töissä). Kivahan se oli laittaa auto roikkaan aina ku tuli kotiin ja sitä myöten oli aina moottori käyttövalmiina pakkasesta riippumatta. Ja tulipa sitä todistettua talvella 2001/2002, että ilman sisätilalämmitintäkin voi pitää ikkunat sulina, kun on aina menossa. Nimim. kolme kertaa lasit jäässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Meillä tolpissa 2h ajastin, ja jotenkin tuntunut, että 2h ei riitä kunnon pakkasilla... Tosin kokemusta vain -69 Amazonin ja -86 Hiacen kanssa, katsotaan ens talvena (jos talvea tulee???), miten kaasari 900 reagoi...
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
Vastaa Viestiin