Moottorinlämmittimen käyttö syksyllä
Moottorinlämmittimen käyttö syksyllä
Pohdin tässä tuota moottorilämmittimen käyttöä nyt, kun lämmintä ulkona on sellaiset 5-10 astetta.
Tolpasta kun kuitenkin maksetaan, niin onko tuosta lämmittämisestä tällä kelillä mainittavaa hyötyä tai haittaa? Säästääkö vaikkapa bensakuluissa jotakin tällaisessa jokapäiväisessä parin kilometrin nurkka-ajossa?
Säästöähän se on penninkin säästö, kun tuolla tolpalla tosiaankin on kiinteä hinta ja siinähän saa pitää autoansa silloin kun huvittaa.
Entäpä mitä moottorilämmittimen käyttö kesäkeleillä tekee? Säästääkö tuossa käytännössä mitään, kun kone lämpiää muutenkin melkoisen nopeaan tahtiin kesällä?
Tolpasta kun kuitenkin maksetaan, niin onko tuosta lämmittämisestä tällä kelillä mainittavaa hyötyä tai haittaa? Säästääkö vaikkapa bensakuluissa jotakin tällaisessa jokapäiväisessä parin kilometrin nurkka-ajossa?
Säästöähän se on penninkin säästö, kun tuolla tolpalla tosiaankin on kiinteä hinta ja siinähän saa pitää autoansa silloin kun huvittaa.
Entäpä mitä moottorilämmittimen käyttö kesäkeleillä tekee? Säästääkö tuossa käytännössä mitään, kun kone lämpiää muutenkin melkoisen nopeaan tahtiin kesällä?
Eikös jossain joskus julkaistu sen suuntainen laskelma, että +5 asteen lämpötilasta alkaen on lämmittäminen kannattaa. Siis sähkö maksaa vähemmän kuin "kylmäkäynnistyslisä" bensiini.
Ilmeisesti nykyisen suoraruiskukoneet eivät kylmänäkään ryypytä vanhemman tekniikan malliin, joten laskelmat mennee uusiksi.
Ilmeisesti nykyisen suoraruiskukoneet eivät kylmänäkään ryypytä vanhemman tekniikan malliin, joten laskelmat mennee uusiksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Jos nyt muistellaan autoilun alkupaikkaa, autokoulua, niin opetettiin juuri tuo +5... eli noilla lämpötiloilla kannattaa aloittaa lämppärin käyttö. Itse en ajattele tuota niinkään polttoaineen säästön kannalta, vaan ihan moottorin parhaaksi.
Itsellä tuo lämppäri vielä hankintalistalla
Itsellä tuo lämppäri vielä hankintalistalla

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Rajana on tullut pidettyä tota +5 mutta kyllä se ollut piuhan päässä auto koko tämänkin viikon vaikka on ollut aamuisin jopa +9
. Olen ajatellut että kun energiasta on maksettu jo etukäteen niin miksi ei ja kumminkin liikaa se ei voi konetta lämmittää jotta vauriota syntyisi termostaatti kun on. Sisätilan lämppärin laitan vasta noin -5 jälkeen. Duunipaikalla tuo kyllä herättää pikku hupia mutta kun keskustelee kulutuksesta kaverin kanssa jolla on 1.6 astra ilman tolppapaikkaa niin hymy hyytyy niilläkin
.


Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tätä hainkin takaa, että kun tolpassa on kiinteä hinta, joka maksetaan joka tapauksessa, niin varmaankin lämmityksen hyöty on ilmeinen näillä lämpötiloilla. Ikimaailmassa en laittaisi ennen nollaa astetta lämppäriä kiinni, jos itse maksaisin sähköstä.
Mutta koska maksu on sama, käyttää miten paljon hyvänsä, niin täytyypä alkaa pitämään tuota johonpäässä lämpösemmälläkin.
Eipä tuollanen kaasarisatku kaupunkiajossa muutenkaan turhan bensapihi ole, joten ehkäpä lämmityksestä hyötyy jo nyt.
Mutta koska maksu on sama, käyttää miten paljon hyvänsä, niin täytyypä alkaa pitämään tuota johonpäässä lämpösemmälläkin.
Eipä tuollanen kaasarisatku kaupunkiajossa muutenkaan turhan bensapihi ole, joten ehkäpä lämmityksestä hyötyy jo nyt.

Kannattaa huomioida myös tuon lämmittimen käyttöiän lyheneminen käytettäessä sitä lämpimissä olosuhteissa. Eli saako noilla syntyneillä polttoainesäästöillä katettua mahdollisen lämmistysvastuksen uusimisen. Itsellä on hajonnut vastus kahdesta letkulämmittimestä ja yhdestä lohkoon tulevasta lämmittimestä.
Itse käytän em. syistä moottorinlämmitintä vasta kun on pakkasta, vaikka olisi töissä "ilmaista" sähköä tarjolla.
Onhan noita mielenkiintoisia laskuesimerkkejä ja mainoksia, joissa sanotaan yhden kylmäkäynnistyksen kuluttavan moottoria saman verran kuin 600km:n ajon - itse en oikein moiseen laskentaan usko. Vaihdoin tuossa muutama vuosi sitten Opel Vectran pois ja jos lasken yhden kylmäkäynnistyksen kuormittavan 600km:n ajoa vastaavan matkan niin tuolla Vectralla oli ajettu n. 750000 km, eikä se edes syönyt yhtään öljyä!! Itse en usko Vectran 16-venttiilisen koneen kestävän todellisuudessa edes puolta tuosta matkasta.
Itse käytän em. syistä moottorinlämmitintä vasta kun on pakkasta, vaikka olisi töissä "ilmaista" sähköä tarjolla.
Onhan noita mielenkiintoisia laskuesimerkkejä ja mainoksia, joissa sanotaan yhden kylmäkäynnistyksen kuluttavan moottoria saman verran kuin 600km:n ajon - itse en oikein moiseen laskentaan usko. Vaihdoin tuossa muutama vuosi sitten Opel Vectran pois ja jos lasken yhden kylmäkäynnistyksen kuormittavan 600km:n ajoa vastaavan matkan niin tuolla Vectralla oli ajettu n. 750000 km, eikä se edes syönyt yhtään öljyä!! Itse en usko Vectran 16-venttiilisen koneen kestävän todellisuudessa edes puolta tuosta matkasta.
yleensä nää tolpat on sähköistettyinä vain tietyissä olosuhteissa.
esim. meidän parkkiksella pääosin marraskuu-maaliskuu, ja kun lämpötila on alle 0'C ja aikavälillä 04-23. Ja sitten päivisin 18-19 jotta voi imuroida auton....
Tietysti taloyhtiökohtaisia nää määritykset mutta tuskin kovin lämpimillä ilmoilla antavat tolppiin sähköä
esim. meidän parkkiksella pääosin marraskuu-maaliskuu, ja kun lämpötila on alle 0'C ja aikavälillä 04-23. Ja sitten päivisin 18-19 jotta voi imuroida auton....
Tietysti taloyhtiökohtaisia nää määritykset mutta tuskin kovin lämpimillä ilmoilla antavat tolppiin sähköä
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Onkos asia näin? Onko jotakin dokumenttia asian tueksi? Tuommosta paperia olisikin hyvä mennä taloyhtiölle näyttämään. Itse en tosin tiedä, milloin tolpassa on sähköt, mutta ainakin silloin, kun sitä tarvitsee.Ansis kirjoitti:Tasa-arvolain ansiosta kaikissa tolpissa pitää olla sähkö jatkuvasti, tai kello pitää olla käyttäjän ajastettavissa.
Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
Saattaapi saada hyvät naurut kun menee esittämään "tasa-arvo dokumenttia" tolppiin tulevan sähkön maksajalle. Kyllä se on niin, että sähkön maksaja tai taloyhtiö tms. päättää enemmän tai vähemmän demokraattisesti milloin siihen tolppaan tulee sähkö.akyttala kirjoitti:Onkos asia näin? Onko jotakin dokumenttia asian tueksi? Tuommosta paperia olisikin hyvä mennä taloyhtiölle näyttämään. Itse en tosin tiedä, milloin tolpassa on sähköt, mutta ainakin silloin, kun sitä tarvitsee.Ansis kirjoitti:Tasa-arvolain ansiosta kaikissa tolpissa pitää olla sähkö jatkuvasti, tai kello pitää olla käyttäjän ajastettavissa.
Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Uusia tolppia kun rakennetaan on ne tultava kellolla josta aika säädetään. Tuohon Bobin lausumaan voitaneen todeta että kyllä se on paikan vuokraaja joka senkin sähkön maksaa. On aina välillä hyvä huomauttaa taloyhtiön isännöitsijälle ja muulle edustajalle kuka hänenkin palkan maksaa ja keitä varten ne palvelut taloyhtiössä on
.

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Aika takapuolesta moinen, kun pitäisi lähteä ilta- tai yövuoroon. Meillä sähköä tulee onneksi aina. Ainoa haittapuoli on, että autopaikoista on sähköistetty vain noin 20%, joten piti jonottaa ensin, ennen kuin sai tolppapaikan.akyttala kirjoitti:Pari asuntoa sitten oli kämppä, jonka pihan tolpassa sähkö oli vain muistaakseni aamulla 5-9 tms. Ei siis lainkaan esim. päivällä, jolloin itselle olisi ollut tarvetta sähkölle. Vähän omituistahan se on rajoittaa aika noin pieneksi, kun tolppa maksoi jopa kympin kuussa..
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Vaimon kanssa aikoinaan asuttiin mikkelinopiskeluasunnossa, jossa
oli autopaikan sähköä tarjolla vain klo 6-8 ja klo 15-17
Kuka hitto on keksinyt .Aamulla, jos töihin klo 8.30-9.00, niin ikkunat ja
ovet oli jo jäätynyt kiinni uudelleen...
Illalla ei sitten tarvinnut lämmitellä...
Ja viikonloppuisin koita sitten ajoitella menojasi näiden mukaan
Onneksi sytytti
, samalla parkkialueella oli Mikkelinvuokratalojen paikkoja vapaana .
Kysyin niitä vuokralle ja sain. Auto siirtyi 5metriä, tolpassa oli kello ja paikka oli puolet halvempi

oli autopaikan sähköä tarjolla vain klo 6-8 ja klo 15-17

Kuka hitto on keksinyt .Aamulla, jos töihin klo 8.30-9.00, niin ikkunat ja
ovet oli jo jäätynyt kiinni uudelleen...
Illalla ei sitten tarvinnut lämmitellä...
Ja viikonloppuisin koita sitten ajoitella menojasi näiden mukaan

Onneksi sytytti

Kysyin niitä vuokralle ja sain. Auto siirtyi 5metriä, tolpassa oli kello ja paikka oli puolet halvempi



eki saabi 9-3s -00 2.0t
Kyllä se roikkatolpan sähkö pitää olla päällä koko ajan ja käyttäjän itsensä säädettävissä, siis ajallisesti. Kotona asuessa mulla oli roikkatolppa jossa oli jatkuva virta eli kellosäätöä ei ollut. Maksoi hieman enemmän kuin kellolla säädettävä mutta sopi minun sen hetkiseen elämän tilanteeseen (päivät koulussa, yöt töissä). Kivahan se oli laittaa auto roikkaan aina ku tuli kotiin ja sitä myöten oli aina moottori käyttövalmiina pakkasesta riippumatta. Ja tulipa sitä todistettua talvella 2001/2002, että ilman sisätilalämmitintäkin voi pitää ikkunat sulina, kun on aina menossa. Nimim. kolme kertaa lasit jäässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Meillä tolpissa 2h ajastin, ja jotenkin tuntunut, että 2h ei riitä kunnon pakkasilla... Tosin kokemusta vain -69 Amazonin ja -86 Hiacen kanssa, katsotaan ens talvena (jos talvea tulee???), miten kaasari 900 reagoi...
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)