entäs jälkikäsittely? joku vaseliini sinne vielä puhtaalle pinnalle eikö vain?lefa42 kirjoitti:Liuotinainetta, painepesu ja paineilmalla kuivaksipuhallus
Valkoharja palasi kotiin
No hitsari hoiti asian perusteellisella maalauksella ja massauksella, joten luotan pitävyyteen, ei ainakaan pesuri vienyt mukanaan mitään sinne laitettualucaf kirjoitti:entäs jälkikäsittely? joku vaseliini sinne vielä puhtaalle pinnalle eikö vain?lefa42 kirjoitti:Liuotinainetta, painepesu ja paineilmalla kuivaksipuhallus

Sitä punaista vaseliinia, jota on kaarimuovien alla voisi käyttää, tuntuu olevan lujaa tavaraa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tein tuossa jossain vaiheessa testiä vaseliinin ruostesuojausominaisuuksista. Ihan käytännössä vaan. Oli se kummasti vetaritunnelin kylkeen tehdyssä paikassakin suojannut peltiä,mutta ei se mikään poppakonsti ole. Ilmeisesti muutaman vuoden se jopa pelaa. Happaneeko sitten rasva pilalle lopulta, vai mikä vie ruostesuojaominaisuuden vaseliiniltakin? Ehkä suosittelisin vaseliinin lisäksi jotain bitumimassaa tai muuta, joka estäisi vaseliinin/öljyn häipymisen pinnalta... Hankalaa kyllä kehittää näitä metodeja, kun tulokset onnistumisesta/epäonnistumisesta nähdään vuosien päästä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viesti:
Mulla on nyt Nooppa "tervattu" Ekokemin suojaoljyllä. Saa sitten siitä kokemusta. Kympin kanu maksaa noin 20 jöröä, sillä käsittelee monta autoa.
Aine on puhdistettua öljyä, johon on lisätty ruostesuoja-aineita. Kertovat toverit sen olevan hyvää juuri vanhoille autoille ryömimisominaisuuksiensa vuoksi. Öljynen rauta ei ruostu, sanoo wanha kansa.
Aine on puhdistettua öljyä, johon on lisätty ruostesuoja-aineita. Kertovat toverit sen olevan hyvää juuri vanhoille autoille ryömimisominaisuuksiensa vuoksi. Öljynen rauta ei ruostu, sanoo wanha kansa.
# 419 Vesa Pohjalainen
mä hitsautin vuosi sitten sinisestä tupliksesta etuolokarin kaaren takaosan kun vanha oli kadonnut happiavaruuteen. hitsattu osa oli mulla vuoden ajan pohjamaaleissa. ruiskutin siihen heti alussa kotelosuojaa ja kesän aikana silloin tällöin öljysin sitä kohtaa. niin meni talven yli ja kesän yli hyvin. nyt lopultakin puhdistin kohdan ja pieniä oransseja täpliä oli paikoittain löydettävissä pinnasta mutta aika hyvin säilynyt. spraylla pintamaalia pintaan, kosmeettisuus kohosi mutta mahtaako tuo sprayllä ruiskutettu pintaharso suojata pohjaa yhtään paremmin kuin rasvakerros...
itse levitän aina öljyä, vaseliinia tai kotelosuojaa jos löydän jostain ruosteisen, tai muuten vain maalinsa kadottaneen kohdan.
. se tieto että saappisi on histattu viime tammikukussa, ei sisällä riittävästi informaatiota siitä mikä on autosi tilanne nyt. riippu täysin siitä miten tammikuussa lisätty pelti on suojattiin hapettumista vastaan.
joku histaaja voi laiminlyödä histatun pellin suojaamisen ihan sen takia, että turvaisi itselleen töitä jatkossakin. katsastuksessa kun ei vaadita että auto on ruostesuojattu, leimalle riittää se että on ehjää peltiä, vaikka kiiltäisi ilman maaalia. ja sellainen pelti kyllä vuodessa menee aika heikkoon kuntoon, jos sijaistee auton ulkopohjassa.
välimuotoja on monia. jotkut laittaa massan puhtaan pellin päälle, sekään ei kuulosta hyvältä. jos mahdollista, pinnoitan itse autooni histatut kohdat, säästyy histaajalta työtä, ja minä saan varmuuden että kohta on ruostesuojattu toivomallani tavalla.
itse levitän aina öljyä, vaseliinia tai kotelosuojaa jos löydän jostain ruosteisen, tai muuten vain maalinsa kadottaneen kohdan.
pelti on sellaista, että se mätänee hetkessäsaab900c kirjoitti: Mätäneekös Saappi hetkessä vai mikäs se homman nimi on?
Mulla hitsattiin viime tammikuussa katsariin toinen puoli. Voiko olla nyt jo kokonaan täysin laho?![]()
Meniskö katsastaan nyt heti ennen talvee, ettei oo niin mätä katsarissa?

joku histaaja voi laiminlyödä histatun pellin suojaamisen ihan sen takia, että turvaisi itselleen töitä jatkossakin. katsastuksessa kun ei vaadita että auto on ruostesuojattu, leimalle riittää se että on ehjää peltiä, vaikka kiiltäisi ilman maaalia. ja sellainen pelti kyllä vuodessa menee aika heikkoon kuntoon, jos sijaistee auton ulkopohjassa.
välimuotoja on monia. jotkut laittaa massan puhtaan pellin päälle, sekään ei kuulosta hyvältä. jos mahdollista, pinnoitan itse autooni histatut kohdat, säästyy histaajalta työtä, ja minä saan varmuuden että kohta on ruostesuojattu toivomallani tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Niinhän se on.Vesa Pohjalainen kirjoitti:Öljynen rauta ei ruostu, sanoo wanha kansa.
Vanhoistakin autoista saa hirmuhyviä pelejä, kun ne suojakäsittelee. Ja suojakäsitelty auto on mitä mainioin harrastekohde, kun tiedossa on vähän peltitöitä.
Itselläkin on käyny mielessä Annin täysläpikäynti elikkäs se osiin purku ja osa osalta kunnostus. Samalla tulisi koko kori käytyä läpi mm. massapesulla ja uudelleen maalauksella mutta kuitenkin. Pitää vielä kerätä sitä inspiraatiota ainakin tallin eristys/levytykseen ja kolmanteen autoon asti

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niinkös laho se 900 jo on, että pitää miettiä purkua?dimebak kirjoitti: On tosin miettinyt sikäkinvaihtoehtoa, että teen Annista juurikin tuollaisella läpikäynnillä kunnon vaparimonsterin ja etsin 4-ovisen 99:n johon ymppään tuon Turbon tekniikan. Realistisempi on kuitenkin se, että teen Annista vaparimonsterin, ostan vaimolle uudemman kulkineen ja teen Turbosta itselle "käyttöviritetyn" auton.

# 1771 - Mikko Mertanen
-
- "Saabisti"
- Viesti:
Jäi asia kaivelemaan, mutten ole muistanut tarkistaa, vaikka sekä ns. juhla C -89 että -88 pystykeula perussatku uusilla jarruilla on pihassa.dimebak kirjoitti:Pystykeula satku uusilla jarruilla on mallimerkinnältään 900c, mutta sitä ei ole merkitty perään kuten viistokeulaisissa.
Sen "oikean" C:n rekkariotteessa lukee mallimerkintanä xxx900c-CM2xxxx
ja pystykeulallisen mutta uusi jarruisen otteessa 900-CM2xxxx
Jos tuon perusteelle se edelleenkin on c niin sitten on, mutta minusta mallimerkintä on kiistaton.
...sikäli kuin koko asialla sinänsä on edes merkitystä....

# 419 Vesa Pohjalainen