Vedätyksen jälkeen kierrokset tippuu rajusti??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vedätyksen jälkeen kierrokset tippuu rajusti??

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Auto on 900T16-84 ja ongelmana on, että kierrokset putoaa vedätyksen jälkeen melkein nolliin, välillä syttyy latausvalo eli auto melkein sammuu.
Kierrokset kuitenkin nousee normaaliin tyhjäkäyntilukemiin heti putoamisen jälkeen.
Mistäköhän kannattais vikaa alkaa etsimään? 8O
Kahta eri ilmamäärämittaria on kokeiltu ja molemmilla sama vaikutus. :?
Saab 9-5
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kierrokset siis tippuu kun vedätyksen päätteeksi painat kytkimen pohjaan tai laitat vapaalle?

Jos näin, niin vikana on se kaasuläpän liikettä hidastava "ufon näköinen" hidastinventtiili. Se tuppaa hajoamaan vanhemmiten ja kun kaasuläppä sulkeutuu liian nopeasti niin saattaa sammua kun vetää rikkaalle.

Mulla oli -84 T16:ssa tismalleen sama vika, vaihdoin ehjän hidastinventtiilin niin että kierrokset tippuvat pehmeämmin ja sammuilu loppui.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Päteekö sama -90s malliin?Mulla meinaan on ruvennut sammumaan kokonaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

-90 ässässä on tyhjäkäyntimoottori eikä tuota hidastinventtiiliä ole.

Sen sijaan ässässä on by-pass jota ei -84 t16:ssa tehtaalta ole, onko se ehjä? Voi todeta imemällä sen alipaineletkusta, ei saa vuotaa ilmaa.

Toinen mahdollinen syy on tyhjäkäyntimoottorin likaisuus (voi putsata vaikka WD-40:llä) ja vielä yksi mahdollinen on kaasuläppäpotentiometrin kalibrointi (eli ei tunnista kunnolla tyhjäkäyntiä).

Korjaamokirjan suosittelema apu Lucaksen tyhjäkäyntiongelmiin:

Tyhjäkäyntimoottorin letkut luttuun lukkopihdillä ja perustyhjäkäynti n. 600 rpm kohdalle kaasuläpältä. Sitten letkut irti, moottori sammuksiin. Volttimittari kaasuläppäpotentiometrin napojen 2 ja 3 väliin ja sytytysvirrat päälle. Volttimittarin tulee näyttää max. 400mV. Jos liikaa, niin potikan ruuvit löysälle ja säätämään kohdalleen ja kiristys.

Alkuperäiset (saksankieliset) ohjeet ko. proseduuriin täällä: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/lucas/87.htm
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tossa mun pelissä muuten heijaa tyhjäkäyntikin melkoisesti.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

jcarlson kirjoitti:Sen sijaan ässässä on by-pass jota ei -84 t16:ssa tehtaalta ole, onko se ehjä? Voi todeta imemällä sen alipaineletkusta, ei saa vuotaa ilmaa.
Minulla kyllä on -84 T16 Aerossa bypass-venttiili ja siinäkin oli tuota ongelmaa, että sammui, kun vedon jälkeen painoi kytkimen pohjaan ja nimenomaan bypass-venttiili oli rikki.

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sama vika täällä kans. Tai voip olla jo selätetty. Mulla oli jakajan alipainesäätäjän ja by-passin alipaineletkun ihan finaalissa, murentuivat käsiin joten vaihdoin ne. Sammuili loppui siihen. Toisinaan kyllä käyttää kierrokset aika alhaalla vedätyksen jälkeen joten tyhjäkäyntimoottori pitää puhdistaa. Luottoasentaja suositteli siihen Bräckleeniä (sitä jarrupuhdistusainetta) ja hammasharjaa :lol: '

P.S. Just tulin käsijarrun säädöstä, napakasti ottaa 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eski kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Sen sijaan ässässä on by-pass jota ei -84 t16:ssa tehtaalta ole, onko se ehjä? Voi todeta imemällä sen alipaineletkusta, ei saa vuotaa ilmaa.
Minulla kyllä on -84 T16 Aerossa bypass-venttiili ja siinäkin oli tuota ongelmaa, että sammui, kun vedon jälkeen painoi kytkimen pohjaan ja nimenomaan bypass-venttiili oli rikki.

Eski
Jälkiasennettu. Originaalina moista ei ole, tuli vasta -85 t16-malleihin ja t8-malleihin ei koskaan. :)

Lucaksen suhteen on normaalia, että tyhjäkäynti seilaa +/- 50 rpm, koska se seuraa "orjallisesti" lambda-säätöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Siinä hidastinventtiilissähän se vika oli.
Kiitoksia vaan, taas toimii :lol:
Saab 9-5
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jcarlson kirjoitti: ja vielä yksi mahdollinen on kaasuläppäpotentiometrin kalibrointi (eli ei tunnista kunnolla tyhjäkäyntiä).

Korjaamokirjan suosittelema apu Lucaksen tyhjäkäyntiongelmiin:

Tyhjäkäyntimoottorin letkut luttuun lukkopihdillä ja perustyhjäkäynti n. 600 rpm kohdalle kaasuläpältä. Sitten letkut irti, moottori sammuksiin. Volttimittari kaasuläppäpotentiometrin napojen 2 ja 3 väliin ja sytytysvirrat päälle. Volttimittarin tulee näyttää max. 400mV. Jos liikaa, niin potikan ruuvit löysälle ja säätämään kohdalleen ja kiristys.

Alkuperäiset (saksankieliset) ohjeet ko. proseduuriin täällä: http://seth900.ath.cx/~jcarlson/lucas/87.htm
Pistetään vielä muistutukseksi että kannattaa putsata läppäkotelo ennen säätöä, ettei tartte tehä hommia kahteen otteeseen. :D

Onkos muuten lucaksen lambdassa samalla tavalla raittiin ilmanotto johtojen suojakuoren kautta mitä boschilaisissa?

Tuli tuo säätö tehtyä ja tyhjäkäynti parantu selvästi(oli tonnin pintaan ajon jälkeen pitkään ja laski sit pikkuhiljaa) ja mielestäni vielä tasoittui kun nippasin yhen nippusiteen pois.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin