Lämppärin vesiletku NG900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Lämppärin vesiletku NG900

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Onko kellään haljennut tuo lämppärille menevä vesiletku?

Kuvassa oleva letkukaksikko (12) ja tämä pidempi, aivan koneen juuresta 5cm repeämä. Kierroksia oli revähdystilanteessa n. 5000rpm :oops: vähintään.

Nesteet tietysti ulos komean höyvanan saattelemana. Jeesusteipillä sain auton ajokuntoon ja letku vaihdettavaksi. Laakkosella tuo letkusarja maksoi 34€ sisältäen varaston tyhjennysprosentit. Oheistuotteena tuhosi samanaikaisesti lambda-anturin kun vilkuttelee CE:tä lambdan koodilla.

Kuva

Että lieköhän ominaisuus autossa vai vain huonoa tsägää.. ei luulis kumiletkujen noinvaan halkeavan 8O Auto -95 ja ajettu 170tkm.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itseltä räjähti reilu VUOSI sitten -94 autostani tuo samainen letku myös koneen päästä, jossa se suurenee. Porukalla on hajoillut noita 150-300 km välissä noin 10v vanhoista autoista. Aika tasalaatuisia nuo ovat, kun aika tarkkaan 10 vuotta vanhana hajoavat. :lol:
Ovat muuttaneet jossain kohtaa hieman materiaalia (parempaan?) kun ovat nykyään eri tuotekoodilla. Itselläni oli myöskin se 5000-6000 rpm kiekkamittarissa, kun Bling! Coolant level low ilmestyi ja takana oli udun seassa myös viereisellä kaistalla ajava Porsche.. :roll: :twisted:

Niin. Ja pari kuukautta sitten hajosi turbon ylempi vesiputki samassa kohtaa, eli noin 200m haagan liikenneympyrästä pohjoiseen.. Eli oota vaan mitä menee seuraavaksi :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hook kirjoitti:Itseltä räjähti reilu VUOSI sitten -94 autostani tuo samainen letku myös koneen päästä, jossa se suurenee. Porukalla on hajoillut noita 150-300 km välissä noin 10v vanhoista autoista. Aika tasalaatuisia nuo ovat, kun aika tarkkaan 10 vuotta vanhana hajoavat. :lol:
Ovat muuttaneet jossain kohtaa hieman materiaalia (parempaan?) kun ovat nykyään eri tuotekoodilla. Itselläni oli myöskin se 5000-6000 rpm kiekkamittarissa, kun Bling! Coolant level low ilmestyi ja takana oli udun seassa myös viereisellä kaistalla ajava Porsche.. :roll: :twisted:
Kattelin samaa EPC:stä ja tosiaan on eri numerolla, sama kuin 9-3:ssa. Eli niiden omistajien ei liene tarvetta murehtia ihan heti samaisesta letkusta vaikka muuten samanlainen letku onkin, jos on sitten parempaa materiaalia kun osanumero on eri.

Hyvät naurut varmaan siellä takanatulijoilla... :oops:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Mun 9-3:sta toi ko. vesiletku vuoti myöskin koneen päästä.
Alkuun se ilmeni satunnaisesti tulevalla "fill coolant" ilmoituksella kunnes erään poljennan päätteeksi konepellin alta tuli komea höyrypatsas. 8O

En edes löytänyt heti vuotokohtaa vaan vasta reilummin kaasua painamalla letkusta tuli reilu ruiskaus nestettä...onneksi ei osunut kehenkään.
Sain korjattua letkua lyhentämällä, ainakin toistaiseksi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tuumer kirjoitti:Mun 9-3:sta toi ko. vesiletku vuoti myöskin koneen päästä.
Onks sulla -98 tai -99, näkyy olevan noissa malleissa EPC mukaan samalla osanumerolla kuin 900:ssa...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

NG900T kirjoitti:
Tuumer kirjoitti:Mun 9-3:sta toi ko. vesiletku vuoti myöskin koneen päästä.
Onks sulla -98 tai -99, näkyy olevan noissa malleissa EPC mukaan samalla osanumerolla kuin 900:ssa...
Jep. -99 tuo on.
Mulla oli tosiaan varmaan puoli vuotta vähän tihkunut se, koska letkun alla oli vihreää saostumaa tai miksi sitä nyt kutsuisi.

Milläs muuten putsasitte konehuoneen vuodon jälkeen? Lähteekö ihan liuotinpesulla?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tuumer kirjoitti:Milläs muuten putsasitte konehuoneen vuodon jälkeen? Lähteekö ihan liuotinpesulla?
Mä en vielä kerinnyt pestä, jos tekis samalla pesun kunnolla taas pitkästä aikaa ja kasetti irti jne.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Hajosi elokuussa tuo samainen letku moottorin juuresta. Siinä oli 50mm viilto ja kilometrejä oli silloin autossa 225ktm. Tilanne oli vähän nolo kun olin matkalla ohittanut useamman kymmenen autoa jotka sitten katselivat kun odoteltiin tien laidassa konepelti auki moottorin jäähtymistä. Onneksi oli muutama vesipullo mukana ettei tarvinnut korkata ja kaataa kaverin mäyrää syyläriin...
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Voidaan siis jotain päätellä ko letkun kestävyydestä.

Kannattaa NG900 ja ensimmäisten OG93 mallien omistajien kiinnittää huomiota ko letkuun. 200tkm tienoilla ja molemmin puolin saattaa alkaa höyryämään ihan kunnolla ja kyllä se sitten tien sivuun vie kun ei oo vettä koneessa. Ja pakkassäällä on sitten komeempi näky ohiajavien katsella :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

komee usva tuli kun ko letku losahti halki :lol:

kattelin vaan, että mikähän mustekala tuli mun avosta :D

aika juuresta meni, mistäs näitä kannattaa nyt sitten hommaila tänä päivänä... ?

laittaa ite parempaa latkua vai suosiolla merkkiliikkeestä uutta vaan tilalle ?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

-00 vuonna tulee jossain kohtaa parannetut letkut, jossa parempi materiaali. Pitäisi kestää siis paremmin kun 94-99 letkut. Uutta letkua uudemmalla korvaavalla osanumerolla merkkiliikkestä vaan kehiin 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Vanhempieni autosta (NG900 -95) porsi myös tuo samainen letku viime viikolla lämppärin puolen päästä. Uusi kuntansi n. 52€.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

hz81 kirjoitti:Vanhempieni autosta (NG900 -95) porsi myös tuo samainen letku viime viikolla lämppärin puolen päästä. Uusi kuntansi n. 52€.
Paljo ajettu?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

NG900T kirjoitti:
hz81 kirjoitti:Vanhempieni autosta (NG900 -95) porsi myös tuo samainen letku viime viikolla lämppärin puolen päästä. Uusi kuntansi n. 52€.
Paljo ajettu?
Ajettu n. 170 tonnia.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Lämppärin vesiletku NG900

Viesti Kirjoittaja wesku »

Olisko tietoa saako näitä muualta kuin merkkiliikkeestä ?

Huomasin muuten että lähtö näyttää aika lailla samalta kuin 900i16 -90 mallisessa vastaavassa kohdassa, oliskohan tuollaisia jossain niin siitä saattaisi tehdä "kavennuksen".

Tonnarissa vaihdoin vastaavan letkun varaosa-autosta osittain niin että tein putkijatkon väliin, oli helpompi homma kuin koko letkun irrottaminen.
Vastaa Viestiin