Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i:n kontissa pötköttää tämmönen:

Kuva

Eli sehän on turbo8 apc, versiota oleva H-moottori vuosimallia -84.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa tutkiskelin laturi+startti asioita ja paljastui, että tuo 99:n b-koneen startti ilmeisesti on sama, kuin h-koneissa, joissa startti pakosarjan alla. Näin ainakin motonetin luettelo sitä kertoo, ja samaa tietoa sain vertaamalla paria eri varaosanumeroita sisältävää tietolähdettäni. Laturihomma on vielä hieman mysteeri, että onko 900:n laturi käypäinen 90/99 H-koneeseen hihnapyörän vaihdolla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

90:stä oleva yksiurainen kampiakselin hihnapyörä näytäisi pikaisesti katsottuna olevan sopiva tuohon turbokoneeseen. Moottori näköjään vaatii hieman hoivaa osakseen. Eilen pesin imusarjan puolta moottorista ja se alkoikin saada jo lohkon vihreän värin pääväriksi. Pakosarja alapuolen pesu on tänään ohjelmassa.

Moottoriin täytyy näillä näkymin hieman sijoittaa rahaa, jotta se on järkevää asentaa konetilaan. Kampiakselin molempien päiden stefat ovat vuotaneet, joten ne menevät vaihtoon. Öljypumpun o-renkaankin voisi vaihtaa samalla. Vauhtipyörän silmälaakeri on sökö, joten se menee vaihtoon. Vesipumppu on siinä rajalla, että onko laakerit jo sököt. Ne antavat hieman ääntä, mutta välystä ei ole ja tiivisteet näyttäisivät pitäneen. Vesipumpun vaihtohan ei sinänsä ole hirveä rasti jälkikäteenkään. Harkitsen vielä uuden pumpun ostoa.

Uusi kytkinpaketti täytyy varmaan kanssa lisätä ostoslistalle ja etsiä uudemman mallinen kytkimen työsylinteri, koska siinä on halvemmat tiivisteet, kuin vanhan mallisessa. Ero on yli kymmenen euroa.

Laskelmoin, että moottorin voisi laittaa varaosavaihdelaatikon päälle, laittaa halvat öljyt koneeseen ja testata puristukset. Samalla saisi ehkä hieman likaa pois jne.

Tällähetkellä aikataulu näyttäisi seuraavalta:

15.12. laitetaan 99 seisontaan kuukaudeksi.
31.12 loppuu ajoaika nykyisellä leimalla.
Joulukuun viimeisellä viikolla mahdollisesti alkaa hitsaustyöt auton takapäässä (vasen takakaari, iskari/jousen palkit korista jne)
Tammikuulla moottori pois, etupään ruosteiden korjausta, t8 pudotetaan paikalleen.
16.1. ajoaika alkaa, auto viedään katsastukseen. Muutatetaan rekisteröintipäivämäärä 6.4. huomautuskentästä sille varattuun paikkaan otteessa ja saadaan tällä tempulla katsastuksessa autolle 2006 vuoden leima ja muutoskatsastetaan t8-kone.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään asensin auton ne kahdennusvalot. Hieman vielä vaiheessa homma, kun lamppujen yläreunoihin tulevat tuet eivät ole vielä paikoillaan. Valot toimivat kyllä mainiosti.

Pesin moottoria jo toistamiseen. Nyt se alkaa näyttää jo ihan asennuskelpoiselta, vielä pesemistä toki on esim. öljypumpun luona, mutta se tulee sitten samalla, kun vaihdan o-renkaan ja stefan sinne.

Kuva

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lähtipä hapettumat hyvin puhtaiksi.. 8O nyt lohkon hieno vauvansininen väri pääsee näkymään.. :lol:

meinaatko uusia kiertokangen tai kampiakselin laakereita?
entäpä männänrenkaat?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Seuraavaksi aion mitata puristukset moottorista. Ensin kuiviltaan ja toisella kierroksella laitan tippakannulla öljyä sylintereihin ja mittaan uudestaan. Näin saan katsottua, kuinkapaljon männänrenkaat fuskaa. Jos puristukset on hyvät, en tee männänrenkaille/laakereille mitään. Mitäpä sitä korjaamaan, jos se ei ole rikki?

Selvittelin tuota puristusten mittausta, että voiko sen tehdä ilman öljyjä? Vastaus on, kyllä voi. Onhan moottori ollut vielä joku aika sitten ajossa, joten sylintereissä ja laakereissa on edelleenkin öljykalvo. Eihän autoa käynnistettäessäkään ole öljynpainetta ja sitä saatetaan sahata pahimmillaan montakin kertaa käyntiin, ennen kuin se hörähtää.

Onhan tuo pestynä ihan kivan näköinen. Hiukan on maalit lähteneet lohkosta, mutta en käy sitä maalailemaan. Pitäisi jo purkaa koko vekotin, jos haluaisi hiekkapuhaltaa lohkon. Siinä takakonttikuvassa moottorin päällä on lunta, josko se näytti hapettumalta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin, nyt on lisävalot ojennuksessa ja suunnattu. Lisäsin tänään valojen yläreunaan nuo tuet, etteivät värise ajettaessa. Tässä pari fotoa. :)

Kuva

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tänään askartelin nuiden takapään palkkien parissa. Valmistelin niitä tulevaa hitsausurakkaa varten. Purin vasemman puolen palkin irti, kuten kuvista voi nähdä. Hieman pintaruostetta tuolla saumoissa on jo varaosissakin, mutta nuo on varsin hyvät aihiot verrattuna auton tilaan.

Kuva

Kuva


Tässä vielä oikean puolen palkki, jonka jo purin aiemmin.

Kuva

Kuva


Näistä palkeista on siis tarkoitus leikata parhaat kohdat 99cc:n pelastamiseksi. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olet sä aika sissi, täytyy nostaa hattua päättäväisyydellesi. kunpa minunkin 99CC pääsisi yhtä hyvään huolenpitoon jollekulle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:olet sä aika sissi, täytyy nostaa hattua päättäväisyydellesi. kunpa minunkin 99CC pääsisi yhtä hyvään huolenpitoon jollekulle.
Ei täs oikein ole vaihtoehtoja. Olen niin tykästynyt tuohon autoon, ja se ei ainaskaan vielä ole näyttänyt sellaista puolta itsestään, ettenkö sitä saisi kuosiin. :) Voihan siinä vielä muutama neliö peltiä mennä, ennenkuin tuo kori on hyvä. Tässä vaan painaa vaakakupissa sekin tosiasia, ettei näitä combicoupeja näe enää juurikaan liikenteessä. Onko muuten Luca sinulla tietoa tämänhetken tai viimevuoden rekisteritiedoista?

Tänään kävin ostamassa tiivisteitä ruiskutusjärjestelmää varten. Siitä se vähitelleen vaan etenee. Pitää katsoa toisiko joulupukki uuden pakoputken 99cc:lle? Ehkä joutuu odottelemaan joulun jälkeisiä "aleja". Hehheh. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hihnapyöräsavotta ei nyt oikein suju. Minulla on näköjään vääränlainen kampiakselin hihnapyörä. 90 -85:stä peräisin oleva hihnapyörä ei käy tuohon -84 vuoden t8-moottoriin. :( Vaihtoehtoja on kaksi, jatkan etsintöjä tai sorvaan hihnapyörää kapeammaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Tässä vaan painaa vaakakupissa sekin tosiasia, ettei näitä combicoupeja näe enää juurikaan liikenteessä. Onko muuten Luca sinulla tietoa tämänhetken tai viimevuoden rekisteritiedoista?
Niinpä, kyllä noi 99 CC:t on tänä päivänä liikenteessä aikamoisia niskannyrjäyttäjiä. minä ainakin teen välittömästi u-käännöksen jos sellainen tulee vastaan :)...eipä vaan ole moista tullut, muutakin ehkä saabistien tapaamisissa satunnaisesti.

ei mulla ole parempaa tietoa rekisteröintiluvuista kuin mitä saa tietopalvelu@ake.fi osoittesta. minun annettiin ymmärtää että tiedot päivittyvät aina vuodenvaihteessa, ja ovat mallikohtaisia. tilanne joulukuussa 2004 oli ysiysien kohdalla

1969: 4
1970: 15
1971: 23
1972: 41
1973: 34
1974: 69
1975: 94
1976: 93
1977: 83
1978: 66
1979: 76
1980: 127
1981: 289
1982: 788
1983: 1310
1984: 1396
1985: 38
1986: 1
1987: 1

eli aika harvinaista vuosikertaa sulla, kun seiskanelosiakin on enemmän.

tosin yo. vuosiluvuissa kyse on oletettavastikin vuosimallista, ts. käyttöönottopäivästä, eikä suinkaan auton mallivuodesta. se selittää 85-87 vuodet, ja esim tuohon 1978 vuoden 66 kappaleeseen sisältynee osa 1979 mallivuoden autoja, kun taas 1977 vuoden 83 kappaleeseen sisältynee osa 1978 mallivuoden yksilöitä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vähän kuulumisia: 99:llä on tullut ajeltua nurkka-ajoa ja vanhus on palvellut käyttöpelinä. Jäähdytysvettä kuluu reippaasti tasaiseen tahtiin. Paikoillaan olevan B-moottorin vesipumppu vetelee siis viimeisiään. Auto on tarkoitus laittaa seisontaan ehkä jo tällä viikolla. Bensa on vähissä ja ei kehtaisi enää tankata lisää ainetta muutamaa lisäpäivää varten. Aiempi suunnitelmahan oli ajella vielä joulukuun puoliväliin asti. Auto siis seisoskelee yli vuodenvaihteen ja tammikuussa olisi sitten tarkoitus kaikkien joulu ja uudenvuoden hulinoiden jälkeen alkaa hitsaamaan vanhuksesta tuota peräpäätä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tutkiskelin tuossa lämmityslaitteen lämpöruuvin liikeratoja ja ihmettelin, kun se ei liiku koko matkaa. Olen nähnyt kuvia, joissa se nupikka kuitenkin kääntyy about sen 3/4 kierrosta päästä päähän. Sitä väännellessäni sitten kuulinkin kivan "naps"-äänen, ja lämpöruuvi kääntyykin tästälähin tosi herkästi. Akseli meni poikki säätönupista. Onneksi on varaosaksi toinen lämpösäätökonsoli, jota jo tutkiskelin. Nupin pystyy onneksi vahtamaan akseleineen. Huh. :roll:

Jotakin hämärää tuossa lämmityksen heikkoudessa edelleenkin on. Saatan vaihtaa lämmityslaitteen kennon vähän uudempaan samalla, kun moottori vaihtuu pellin alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mertmi kirjoitti:Jotakin hämärää tuossa lämmityksen heikkoudessa edelleenkin on. Saatan vaihtaa lämmityslaitteen kennon vähän uudempaan samalla, kun moottori vaihtuu pellin alle.
Mä olen huomannut, että 84 tupliksen lämmitysteho olisi huomattavasti suurempi, kuin näiden 73-77 tuplisten. En tiedä, mitä siellä on muuttunut, vai onko vain kuluneet 30 vuotta tehneet tehtävänsä. Tiedä sitten, onko vain harhakuvitelmaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin