Kytkimestä ja lämppäristä (ja autonhankinnasta)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

lefa42 kirjoitti:
Puuhun ajamisesta ja ruosteesta en ole eri mieltä ollutkaan. Sanomani vain oli se, että jos hankkii halvan käytetyn auton joissa yleensä on vikaa, ja jos vika nyt vaikka on tuolla polttoainepuolella niin tuo 900c on edullisempi korjata (verrataan nyt sitten kaasuttimen huolto/vaihto ja ruiskulaitteen kalliimmat osat).

Itse huolisin kyllä i16-satkun, ja on paria sellaista tullut katsottuakin, mutta vähän vielä epäilyttää moiset ce-valoineen. :?
Joo, tekniikaltaa aika robusteja nää saabit. Polttoainepuolen vian vuoksi ei ole minulla jäänyt yksikään saabi seisomaan. Eiköhän nuo tosiaan ole harvinaisia vikoja verrattuna muihin vikoihin.

Ruiskut on mulle mukavampia korjattavia, koska elektroniikkaa harrastan muutenkin. k-jetti on ehdottomasti siinä suhteessa paras kaikista maailman saabin systeemeistä. 16V toteutuskin on todella looginen ja vian etsiminen ainakin minulle helpompaa, kuin ihmetellä tai opetella kaasareiden ihmeellistä maailmaan vaikka ovatkin hiukan adaptiivisia systeemeitä.

Nää on niin suhteellisia asioita ja mieltymykset on aika vahvoja vaikuttajia, kun näistä yrittää keskustella.
Sami
"Hölösuu"

lefa42 kirjoitti:
Edit: Ja mielestäni 130km/h on riittävä nopeus tässä maassa, kiihtyvyyttä pidän huomattavasti tärkeämpänä. Eikä ole julkinen liikenne näkynyt peruutuspeilissäni kovin lähellä, saati mummelit. Oli alla sitten '86 ruisku tai '76 kaasari.
:D No, lopuksi sanon, että mä en pärjännyt täällä pääkaupungissa edes linja-autolle kiihdytyksessä 900i:llä. Lähtevät valoista tosi rivakasti samoin, kuin kuorma-autotkin, jotka on tyhjänä.

Pääkaupunkiseudulla tuolla kasiventtiiliruiskulla ei oikein kerinnyt muun liikenteen mukana. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta oli siinä aina hauska fiilis, kun itte kiihdyttää kaasu pohjassa, niin viereiseltä kaistalta vetää kaikki mahdolliset vehkeet ohi ja välissä jopa linja-autotkin :D
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
Puuhun ajamisesta ja ruosteesta en ole eri mieltä ollutkaan. Sanomani vain oli se, että jos hankkii halvan käytetyn auton joissa yleensä on vikaa, ja jos vika nyt vaikka on tuolla polttoainepuolella niin tuo 900c on edullisempi korjata (verrataan nyt sitten kaasuttimen huolto/vaihto ja ruiskulaitteen kalliimmat osat).

Itse huolisin kyllä i16-satkun, ja on paria sellaista tullut katsottuakin, mutta vähän vielä epäilyttää moiset ce-valoineen. :?
Joo, tekniikaltaa aika robusteja nää saabit. Polttoainepuolen vian vuoksi ei ole minulla jäänyt yksikään saabi seisomaan. Eiköhän nuo tosiaan ole harvinaisia vikoja verrattuna muihin vikoihin.

Ruiskut on mulle mukavampia korjattavia, koska elektroniikkaa harrastan muutenkin. k-jetti on ehdottomasti siinä suhteessa paras kaikista maailman saabin systeemeistä. 16V toteutuskin on todella looginen ja vian etsiminen ainakin minulle helpompaa, kuin ihmetellä tai opetella kaasareiden ihmeellistä maailmaan vaikka ovatkin hiukan adaptiivisia systeemeitä.

Nää on niin suhteellisia asioita ja mieltymykset on aika vahvoja vaikuttajia, kun näistä yrittää keskustella.
Eikös 8v ruiskussa ole k-jet? Itse en sano vianhakuun enkä kestävyyteen mitään, vaan kuten olen jo todennut, siihen JOS jotain bensapuolella hajoaa, ne kustannukset.
Sami kirjoitti::D No, lopuksi sanon, että mä en pärjännyt täällä pääkaupungissa edes linja-autolle kiihdytyksessä 900i:llä. Lähtevät valoista tosi rivakasti samoin, kuin kuorma-autotkin, jotka on tyhjänä.

Pääkaupunkiseudulla tuolla kasiventtiiliruiskulla ei oikein kerinnyt muun liikenteen mukana. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta oli siinä aina hauska fiilis, kun itte kiihdyttää kaasu pohjassa, niin viereiseltä kaistalta vetää kaikki mahdolliset vehkeet ohi ja välissä jopa linja-autotkin :D
Jos linjuri pätkii kiihdytyksessä 8v ruiskun, niin kyllä on autossa vikaa, tai sitten todella rauhallinen kuski. Ei ole kaupunkibussit eikä expressit olleet "haasteena" koskaan, mutta en kyllä ole moisten jalkoihin jäänyt. En Tampereella enkä Helsingissä.

Edit: Ja itsellä se poljin ei ole pohjassa, koska silloin kuluu bensaa, kyllä ehjä satku kiihtyy bussin edelle ihan kevyelläkin painamisella.
Viimeksi muokannut lefa42, Pe Marras 25, 2005 13:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

Joo, kasiventtiilisessä on se mekaaninen k-jet. todella toimiva ja luotettava systeemi. Halpakin. Itse olen lahjoittanut jo 4 kokonaista k-jettiä eteenpäin tarvitsijoille.

Pikkuhiljaa on tullut myös kerättyä varaosakokoelmaa tähän lucasin ruiskuun. Tässä on näitä vimpaimia enemmän, mutta ei mahdotonta näidenkään hankkiminen. Auton pitämisessä ei kuitenkaan mikään iso riksi tai iso osa kustannuksista olis sitten kaasari tai 16V ruisku.

Mekaanisen K-jetin paras puoli on sen pomminvarma toimintaidea.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:Joo, kasiventtiilisessä on se mekaaninen k-jet. todella toimiva ja luotettava systeemi. Halpakin. Itse olen lahjoittanut jo 4 kokonaista k-jettiä eteenpäin tarvitsijoille.

Pikkuhiljaa on tullut myös kerättyä varaosakokoelmaa tähän lucasin ruiskuun. Tässä on näitä vimpaimia enemmän, mutta ei mahdotonta näidenkään hankkiminen. Auton pitämisessä ei kuitenkaan mikään iso riksi tai iso osa kustannuksista olis sitten kaasari tai 16V ruisku.

Mekaanisen K-jetin paras puoli on sen pomminvarma toimintaidea.
Itse en tuosta viimeisestä ole edes perillä, mutta tuntuu toimivan 8)

Kaipa sitä voisi kokeilla 16v:täkin joskus, kunhan ensin löytää pari moista purkuun, että on sitten osia jos tulee ongelmia. Näissä vanhoissa, kuten juuri totesit, on tuo hyvä puoli, että osia saa lähes, ja jopa ilmaiseksi.
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

lefa42 kirjoitti:
Jos linjuri pätkii kiihdytyksessä 8v ruiskun, niin kyllä on autossa vikaa, tai sitten todella rauhallinen kuski. Ei ole kaupunkibussit eikä expressit olleet "haasteena" koskaan, mutta en kyllä ole moisten jalkoihin jäänyt. En Tampereella enkä Helsingissä.
Kyllä noi linjurit oikeesti pätkii 8v ruiskun kiihdytyksessa paikaltaan. Perustuu ihan vain siihen faktaan, että ne kiihtyy 60km/h:n vauhtiin huomattavasti rivakampaa, kuin 8v ruisku. Lujaa ne ei sitten kuljekaan.

Itse olen ajellut 90-luvun alussa valmistetulla scanian kuorma-autolla, joka myöskin kepittää 8v ruiskun kiihdytyksessä ja tämä on tullut kokeiltua monta kertaa liikennevaloissa, kun olen nähnyt 900i saabin :D
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:
Kyllä noi linjurit oikeesti pätkii 8v ruiskun kiihdytyksessa paikaltaan. Perustuu ihan vain siihen faktaan, että ne kiihtyy 60km/h:n vauhtiin huomattavasti rivakampaa, kuin 8v ruisku. Lujaa ne ei sitten kuljekaan.

Itse olen ajellut 90-luvun alussa valmistetulla scanian kuorma-autolla, joka myöskin kepittää 8v ruiskun kiihdytyksessä ja tämä on tullut kokeiltua monta kertaa liikennevaloissa, kun olen nähnyt 900i saabin :D
Oletko varma, että se 900i Saabin kuski yritti tosissaan? :wink:

Ja kyllähän isokin auto kulkee, muistelen kun kaveri ajoi aikanaan MB Sprinteriä, ja oli yhden kerran tyhjällä autolla matkassa, kyllä se vaan kummasti potki, tosin ei karkuun päässyt.

Itse en ole koskaan nähnyt linjurin kiihdyttävän 0-60km siten, että olisi ohitseni tullut.

Edit: En tiedä Autotalli.com -tietojen todenmukaisuudesta, mutta niitä tutkailemalla '85 -> valmistettu 900i 2d kiihtyy 0-100km/h 12sek, kun taas 900i 16v tekee saman 11,5sek, onko ero niin merkittävä?

Edit2: Huippunopeus ilmoitettu tuolle vanhemmalle 175, oma '86 mittari kertoo myös aikalailla samaa.
MB W203 '04 200 CDI
petteri75
"Hölösuu"

Käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Näistä on ennenkin keskusteltu, mikä on käyttöautoksi paras.. Ratkaisu on nopea, se halvin tietenkin :) Itse olen kerran kokeillut 4v-kaasaria, ja se oli laiska. Laiska on myös K-jetronic 8v-ruisku, kyllä valoissa jää aika kovaa; 1. vaihteella kierrokset pilviin, rauhallinen vaihto (ettei laatikko rutise), sama kakkosella ja kolmosella pääsee ajamaan sitten taajamanopeuksia. Tehohuippu 3700 kierroksella ruiskussa, ei ihme että liikennevaloajelu on puuduttavaa.

Silti normaaliin käyttöautoiluun ottaisin K-jetin. Se vastaa kaasuun paremmin ja pienikin tehoero on vain plussaa. Ja ollessaan kunnossa on käyntiinlähtö juhlaa, ikävän harvinaista sellaista vain..

Eilen tuli huoltovastuun alle YKÄ:n ex, -89 900i16. Täytyy toivoa, että on yhtä luotettava kuin muut ruiskut ja CE-valo ei liiemmin vilkahtele. Noissa -89 - -90 on vakiona kallistuksenvakaimet ja ne ovat kyllä suositeltavia. Lisäksi pohjavääntö on parempi, auto on siis kokonaisuudessaan mukavampi ajaa.

Aika tekee tehtävänsä. Kohta noita i16-ruiskuja saa samoihin hintoihin kuin karvalakki-kaasareita pari-kolme vuotta sitten, tosin aluksi näitä hiukan enemmän ajettuja yksilöitä. Jos vain rahkeet riittävät, on ruisku aina parempi vaihtoehto, mutta ota kuitenkin se ruosteettomin :)
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

keltaiseen pörssiin ei maksa mitään tehdä tarkennettuja hakuja

laitoin ylärajaksi 400 euron hinnan, ja alarajaksi vuosimalli 1988, ja hakusanaksi SAAB

myynti Parkano SAAB 900 I -88, viistokeula, 5-ov. Ohj.teh. Hyvät renk. Aj. 250 tkm. Hyväk. H., Parkano, osasto: Saab 16.11.2005 klo 15:21
myynti Helsinki SAAB 900 2.0 I 16 VALVE TURBO -89/90, 3-ov. combi, ohj.teh., keskusl., vetok., radio, hyvin toimiva, kats. voimassa, h., Helsinki, osasto: Saab 23.11.2005 klo 15:08

myynti Kokkola SAAB 900 2.0 I -89, aj. 320 tkm syyskuussa kats. Viime talvena ostetut Nokia Hakkapeliitta talvirenkaat. Hyvin huollettu, v. 2000 jälkeen kuitteja löytyy 1500e edestä. H., Kokkola, osasto: Saab 14.11.2005 klo 09:32
myynti Kotka SAAB 900 2.0 GLI -88, ml. 390 tkm leima loppu, ruostevikoja, muutoin täysin toimiva, h., Kotka, osasto: Saab 18.11.2005 klo 19:35
myynti Helsinki SAAB 9-3 2.0 S 5D -00, ml. 148 hatchback, puh. 09852531, www-sivu, Helsinki, osasto: Saab - 19.11.2005 klo 01:32
myynti Kuopio SAAB 9-5 2.3 T ARC -04/03, aj. 57 tkm 220 hv, tyylikäs ja tehokas hyvin varusteltu musta Saab, ESP, xenon, nahkasisustus, jalopuupaneeli, ilmastointi, ajotietokone SID-2, audio, Comfort-paketti, sade- ja pysäköintitutkat, lohkolämmitin + sisäpistoke, vetokoukku, 2 aluvanteet, varashälytin, sumuvalot. H., Kuopio, osasto: Saab 09.11.2005 klo 18:32
myynti Tampere SAAB 900 2.0 2D -88, aj. 390 tkm kahdet renkaat, ei kats., viimeksi kats. keväällä -04. H., Tampere, osasto: Saab 17.11.2005 klo 23:01
myynti Kristiinankaupunki SAAB 9000 2.0 CD TURBO -88, ml. 460 tkm varaosiks tai laittoon, hyvä kone, aluvanteet kori huono. Ei kats., rekisterissä. H., Kristiinankaupunki, osasto: Saab 23.11.2005 klo 16:05
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Sami
"Hölösuu"

lefa42 kirjoitti:
Oletko varma, että se 900i Saabin kuski yritti tosissaan? :wink:
No en tietenkään :D Olin vain huomannut saman asian omalla silloisella 900i:llä, että tietyille kuorma-autoille en pärjää vaikka vedän hampaat irvessä ja kun satuin tuosta allani olevasta kuorma-autosta tietämään, että se lähtee tyhjänä rivakasti, niin päätin vetää saabista ohi.
lefa42 kirjoitti:
Itse en ole koskaan nähnyt linjurin kiihdyttävän 0-60km siten, että olisi ohitseni tullut..
Noi kaupunkibussit on tehty tuommoisiksi. Ne ei sitten kulje kovinkaan lujaa, mutta kaipa niissä idea on vähentää päästöjä ja muutenkin ajattaa niitä tehokkaammin. Ne lähtee todella hyvin paikaltaan ja täällä kaupungissa nuo kuskit todellakin vetää lätkäpohjassa valoista. Olen ajanut yhdellä keikkabussiksi muutetulla uudehkolla kaupunkibussilla ja todella hyvin se lähtee. Voittaa 900i:n kiihdytyksessä paikaltaan. Vasta 70-80:n kohdilla satku tulee ohi.
lefa42 kirjoitti:
Edit: En tiedä Autotalli.com -tietojen todenmukaisuudesta, mutta niitä tutkailemalla '85 -> valmistettu 900i 2d kiihtyy 0-100km/h 12sek, kun taas 900i 16v tekee saman 11,5sek, onko ero niin merkittävä?

Edit2: Huippunopeus ilmoitettu tuolle vanhemmalle 175, oma '86 mittari kertoo myös aikalailla samaa.
ei tuo ero todellakaan ole hirveä. Itteasiassa ei minulle saabeissa tuo kiihtyvyyspuoli ole se tärkein juttu. 16V turbolla nyt jotenkuten pysyy muun liikenteen mukana vaikka sekin on suhteellisen rauhallisen miehen auto eikä todellakaan mikään raketti. Moni vapaastihengittävä bensa-auto pesee sen noista paikaltaan kiihdytyksistä, mutta vastaavasti ei sitten pese matka-ajossa tapahtuvassa ohituksessa. Satkut ei oo mitään raketteja kiihtymään. Kuten petteri totesi, niin autonvalinnassa on monta eri kriteeriä. Ehkä fiksuin kriteeri on se, että onko auto ylipäätään ehjä.

Mutta pikkuseikkojapa nämä on. Toivottavasti Breadfan löytää hyvän auton.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:ei tuo ero todellakaan ole hirveä. Itteasiassa ei minulle saabeissa tuo kiihtyvyyspuoli ole se tärkein juttu. 16V turbolla nyt jotenkuten pysyy muun liikenteen mukana vaikka sekin on suhteellisen rauhallisen miehen auto eikä todellakaan mikään raketti. Moni vapaastihengittävä bensa-auto pesee sen noista paikaltaan kiihdytyksistä, mutta vastaavasti ei sitten pese matka-ajossa tapahtuvassa ohituksessa. Satkut ei oo mitään raketteja kiihtymään. Kuten petteri totesi, niin autonvalinnassa on monta eri kriteeriä. Ehkä fiksuin kriteeri on se, että onko auto ylipäätään ehjä.

Mutta pikkuseikkojapa nämä on. Toivottavasti Breadfan löytää hyvän auton.
Eli kun tuossa hintaluokassa 16v:t ovat usein paljon ajettuja kuten myös turbot, niin eikös näin loppupohdintana voisi todeta, että tuolla rahalla saa vähän ajetun i8:n tai kaasarimallin (joista jälkimmäinen luultavasti se parhaimman kuntoinen). T16 on tuohon rahaan melko turha haave (ellei hae projektia).

Ja pääasiahan on kuitenkin nimenomaan tuo jälkimmäinen, eli hyvä auto edullisesti.
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

joo, ehkä se noin on. On niin tapauskohtaista tuo autojen kunto ja hinnoittelu. Näin vanhojen autojen kohdalla kunto ja hinta -haitari on kirjava. välistä voi löytyä kaikenlaisia yllätyksiä. Ilmoitusten tai kuvien pohjalta en ainakaan minä osaa sanoa näiden autojen kohdalta, että onko auto 1e:n vaiko 400e:n arvoinen. Täytyy aina itse nähdä. :D

Pääasia tosiaan on se, että saa rahoilleen vastinetta.
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Sami kirjoitti:joo, ehkä se noin on. On niin tapauskohtaista tuo autojen kunto ja hinnoittelu. Näin vanhojen autojen kohdalla kunto ja hinta -haitari on kirjava. välistä voi löytyä kaikenlaisia yllätyksiä. Ilmoitusten tai kuvien pohjalta en ainakaan minä osaa sanoa näiden autojen kohdalta, että onko auto 1e:n vaiko 400e:n arvoinen. Täytyy aina itse nähdä. :D

Pääasia tosiaan on se, että saa rahoilleen vastinetta.
Jep, ja se riippuu paljon myös siitä, arvostaako myyjä autoa jota kauppaa. En ikinä unohda kun vaihdoin talvirassi-volvoni siihen satkuun, olin ihan äimän käkenä, että miten joku voi luopua niin komeasta ja ehjästä Saabista, mutta eikai se myyjä sitten pitänyt autoa kovin arvokkaana. :?
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Breadfan86 kirjoitti:8O Huhhuh, miten kaksi henkilöä pystyy näin lahjakkaasti väittelemään ruiskusta ja kaasarista.?
Siten, että ainakin minä persaukisena olen todennut kaasarisatkun kaltaiseni henkilön unelma-autoksi käyttökustannuksilta. Tupliksiinkin menee enemmän rahaa :)

Saabistit ovat lahjakkaita, väittelivät mistä väittelivät. 8)

Edit: Ja tulipa tänään pitkästä aikaa käynnistettyä kunnon kaasaripeli vuosimallia 1976, kyllä pörähteli komeasti, ja hetken aikaa maisteltuani ja kylätien suolattomaksi todettuani heitin 2km lenkin, kyllä se vaan on se oikea :)
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin