Sähkö ei riitä ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Sähkö ei riitä ?

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

On ilmennyt uusi vika autossa taas. Kun takalasin lämmitin saa päälle ku siinä vissiin rele " rikki " niin toimii miten sattuu. Paremmin ainakin sitten kun kone lämmin autossa. Nyt kun on radiota auki ja puhallin täysillä ja peilin lämmitin myös. Niin kun lähtee ajamaan ja antaa vähän enemmän kaasua , se katkaisee puhaltimen.

Alkaa vissiin mun akun laturi mennä , vai onko joku muu sähkö vika nyt asialla. Tulee sellainen olo että auto itse katkaisee kaiken turhan että kone saa tarpeeksi sähköä. Tässäkin vaikuttaa hiukan se että onko kone jo lämmin tai ei.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä näyttää ajotietokoneen jännitenäyttö tyjäkäynnillä ja ajossa em. laitteet päällä? Entä ilman takalasinlämmitystä, pikkupuhalluksella, ajovalot päällä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

No mitä tossa nyt päivällä kävin vähän kruisaa niin

Käynistys 11.1V
Pikkuisen sen jälkeen nousi 13.9V mikä on yleinsä mun vakio ja max
Ku kone lämmennyt niin puhallus 3 asteella niin siinä 13.6-13.9V , mutta liikennevaloissa jurras alas 12V


Pitää tässä tutkailla lisää lähipäivinä ku ajelee ja kokeilla eri asioita miten vaikuttaa.

Voisi ehkä lataa akun taas , ku ei ladannut vuoteen , voi olla vähän lataus kateissa siitä ?

Mistä muuten saisi sopivan kokoisen jonkun race akun missä olisi tarpeeksi latausta ? ja kestäisi paremmin ku ton 2 vuotta ku nää vakio akut
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nuo jännitteet näyttävät ihan normaaleilta, tuo liikennevaloajossa jännitteen notkuminen 12 V asti ehkä vähän poikkeavampaa.

Omassa autossani myös saattoi kuumana kesäpäivänä jännite notkua ruuhka-ajossa lähelle 12 V, mutta nyt on pahimmat helteet hellittäneet, pysyy ruuhkassakin päälle 13V. Ajoreitti on hyvin vakio ja liikenteen sujumattomuus myös.

Olen vähän epäillyt jäähdytinpuhaltimen moottorin tulleen vanhaksi, jospa jännitteen notkuminen johtuukin jäähdytinpuhaltimesta. Tosin sillä on 30 A sulake, joten normaali uusikin puhallin taitaa ottaa virtaa aika rankasti. Enää ei ole ihan joka päivä ollut sellaiset kelit, että ilmastointikaan pyörittäisi flektiä.

Akku on kolme vuotta vanha tarvikeliikkeen 60 Ah akku.

Onko autossasi automaattinen ilmastointi? Siinä ACC ohjaa takalasinlämmittimen relettä, joka on ihan tavallinen rele, samanlainen kuin esim. äänitorven rele. Jospa ACC-panelissa olisi vikaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos tyhjäkäynti on yli 800rpm ja jännite notkahtelee 12V (EDU:n mukaan)tuntumaan normaaleilla kuormilla (Puhallin max+kaikki sähkölämppärit), niin suosittelen ryhtymistä laturi remonttiin.

Mulla ainakin rupesi oireilemaan, jotta välillä mittarivalot himmeni liikennevaloissa ja jännitenäyttö oli alimmillaan 12,1V.

No laturista oli hiilet ja liukurenkaat aivan loppu. :( (Ajettu vasta 280t).
Eiks nuo yleensä hajoo 300 ja risat.

Ja taas lataa 850rpm ja kylmänä (eli kaikki sähkölämppärit päällä) noin 13,5V
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturini on kunnostettu, tosi hienoilla liukurenkailla ja hyvällä säätimellä. Tilanne ei juuri muuttunut, vaikka edellinen laturi oli syönyt liukurenkaansa syville urille.

Nuo ajotietokoneen ilmoittamat lukemathan ovat 0,2-0,5 volttia akkujännitettä alemmat.

Nyt joudun omia kirjoituksiani tuossa yllä vähän korjaamaan, ei minulla tainnut jännite notkua kuin lähelle 13, ei lähelle 12 Volttia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 403#182403
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 446#163446
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No mulla on ton EDU:n näyttämä tollei normaalisti tasan 0,4V alle todellisen.
Startissa se sit arpoo ihan mitä sattuu, esim: piirtävästä säröanalysaattorista katsottuna alin oli 11,1V ja EDU vaitti 8,2V :D
Ja tuo - oli koneen rungossa kiinni, ja kaikki maatot on putsattu pariin otteeseen tuossa kesän aikana.

Taitaapi olla lämpömittarin sukulaisia. :D
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Mun 88 Tonnaris ei ole ilmastoinita.

Mun akku on varmaan 4 vuotta vanha, taidan lataa sen tässä viikonloppuna ja katsella miten vaikuttaa asiaan.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Taitaa kuitenkin alkaa mennä toi tuulettimen moottori vissiin :roll:
Ku eilen ajoin oli jännite 13.8V ja silti katkes tuuletin ja lähti 2-3 s jälkeen taas päälle ja sitten toimi ihan koko ajan
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin