Sähkö ei riitä ?
Sähkö ei riitä ?
On ilmennyt uusi vika autossa taas. Kun takalasin lämmitin saa päälle ku siinä vissiin rele " rikki " niin toimii miten sattuu. Paremmin ainakin sitten kun kone lämmin autossa. Nyt kun on radiota auki ja puhallin täysillä ja peilin lämmitin myös. Niin kun lähtee ajamaan ja antaa vähän enemmän kaasua , se katkaisee puhaltimen.
Alkaa vissiin mun akun laturi mennä , vai onko joku muu sähkö vika nyt asialla. Tulee sellainen olo että auto itse katkaisee kaiken turhan että kone saa tarpeeksi sähköä. Tässäkin vaikuttaa hiukan se että onko kone jo lämmin tai ei.
Alkaa vissiin mun akun laturi mennä , vai onko joku muu sähkö vika nyt asialla. Tulee sellainen olo että auto itse katkaisee kaiken turhan että kone saa tarpeeksi sähköä. Tässäkin vaikuttaa hiukan se että onko kone jo lämmin tai ei.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
No mitä tossa nyt päivällä kävin vähän kruisaa niin
Käynistys 11.1V
Pikkuisen sen jälkeen nousi 13.9V mikä on yleinsä mun vakio ja max
Ku kone lämmennyt niin puhallus 3 asteella niin siinä 13.6-13.9V , mutta liikennevaloissa jurras alas 12V
Pitää tässä tutkailla lisää lähipäivinä ku ajelee ja kokeilla eri asioita miten vaikuttaa.
Voisi ehkä lataa akun taas , ku ei ladannut vuoteen , voi olla vähän lataus kateissa siitä ?
Mistä muuten saisi sopivan kokoisen jonkun race akun missä olisi tarpeeksi latausta ? ja kestäisi paremmin ku ton 2 vuotta ku nää vakio akut
Käynistys 11.1V
Pikkuisen sen jälkeen nousi 13.9V mikä on yleinsä mun vakio ja max
Ku kone lämmennyt niin puhallus 3 asteella niin siinä 13.6-13.9V , mutta liikennevaloissa jurras alas 12V
Pitää tässä tutkailla lisää lähipäivinä ku ajelee ja kokeilla eri asioita miten vaikuttaa.
Voisi ehkä lataa akun taas , ku ei ladannut vuoteen , voi olla vähän lataus kateissa siitä ?
Mistä muuten saisi sopivan kokoisen jonkun race akun missä olisi tarpeeksi latausta ? ja kestäisi paremmin ku ton 2 vuotta ku nää vakio akut
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Nuo jännitteet näyttävät ihan normaaleilta, tuo liikennevaloajossa jännitteen notkuminen 12 V asti ehkä vähän poikkeavampaa.
Omassa autossani myös saattoi kuumana kesäpäivänä jännite notkua ruuhka-ajossa lähelle 12 V, mutta nyt on pahimmat helteet hellittäneet, pysyy ruuhkassakin päälle 13V. Ajoreitti on hyvin vakio ja liikenteen sujumattomuus myös.
Olen vähän epäillyt jäähdytinpuhaltimen moottorin tulleen vanhaksi, jospa jännitteen notkuminen johtuukin jäähdytinpuhaltimesta. Tosin sillä on 30 A sulake, joten normaali uusikin puhallin taitaa ottaa virtaa aika rankasti. Enää ei ole ihan joka päivä ollut sellaiset kelit, että ilmastointikaan pyörittäisi flektiä.
Akku on kolme vuotta vanha tarvikeliikkeen 60 Ah akku.
Onko autossasi automaattinen ilmastointi? Siinä ACC ohjaa takalasinlämmittimen relettä, joka on ihan tavallinen rele, samanlainen kuin esim. äänitorven rele. Jospa ACC-panelissa olisi vikaa?
Omassa autossani myös saattoi kuumana kesäpäivänä jännite notkua ruuhka-ajossa lähelle 12 V, mutta nyt on pahimmat helteet hellittäneet, pysyy ruuhkassakin päälle 13V. Ajoreitti on hyvin vakio ja liikenteen sujumattomuus myös.
Olen vähän epäillyt jäähdytinpuhaltimen moottorin tulleen vanhaksi, jospa jännitteen notkuminen johtuukin jäähdytinpuhaltimesta. Tosin sillä on 30 A sulake, joten normaali uusikin puhallin taitaa ottaa virtaa aika rankasti. Enää ei ole ihan joka päivä ollut sellaiset kelit, että ilmastointikaan pyörittäisi flektiä.
Akku on kolme vuotta vanha tarvikeliikkeen 60 Ah akku.
Onko autossasi automaattinen ilmastointi? Siinä ACC ohjaa takalasinlämmittimen relettä, joka on ihan tavallinen rele, samanlainen kuin esim. äänitorven rele. Jospa ACC-panelissa olisi vikaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos tyhjäkäynti on yli 800rpm ja jännite notkahtelee 12V (EDU:n mukaan)tuntumaan normaaleilla kuormilla (Puhallin max+kaikki sähkölämppärit), niin suosittelen ryhtymistä laturi remonttiin.
Mulla ainakin rupesi oireilemaan, jotta välillä mittarivalot himmeni liikennevaloissa ja jännitenäyttö oli alimmillaan 12,1V.
No laturista oli hiilet ja liukurenkaat aivan loppu.
(Ajettu vasta 280t).
Eiks nuo yleensä hajoo 300 ja risat.
Ja taas lataa 850rpm ja kylmänä (eli kaikki sähkölämppärit päällä) noin 13,5V
Mulla ainakin rupesi oireilemaan, jotta välillä mittarivalot himmeni liikennevaloissa ja jännitenäyttö oli alimmillaan 12,1V.
No laturista oli hiilet ja liukurenkaat aivan loppu.

Eiks nuo yleensä hajoo 300 ja risat.
Ja taas lataa 850rpm ja kylmänä (eli kaikki sähkölämppärit päällä) noin 13,5V
Laturini on kunnostettu, tosi hienoilla liukurenkailla ja hyvällä säätimellä. Tilanne ei juuri muuttunut, vaikka edellinen laturi oli syönyt liukurenkaansa syville urille.
Nuo ajotietokoneen ilmoittamat lukemathan ovat 0,2-0,5 volttia akkujännitettä alemmat.
Nyt joudun omia kirjoituksiani tuossa yllä vähän korjaamaan, ei minulla tainnut jännite notkua kuin lähelle 13, ei lähelle 12 Volttia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 403#182403
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 446#163446
Nuo ajotietokoneen ilmoittamat lukemathan ovat 0,2-0,5 volttia akkujännitettä alemmat.
Nyt joudun omia kirjoituksiani tuossa yllä vähän korjaamaan, ei minulla tainnut jännite notkua kuin lähelle 13, ei lähelle 12 Volttia.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 403#182403
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 446#163446
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No mulla on ton EDU:n näyttämä tollei normaalisti tasan 0,4V alle todellisen.
Startissa se sit arpoo ihan mitä sattuu, esim: piirtävästä säröanalysaattorista katsottuna alin oli 11,1V ja EDU vaitti 8,2V
Ja tuo - oli koneen rungossa kiinni, ja kaikki maatot on putsattu pariin otteeseen tuossa kesän aikana.
Taitaapi olla lämpömittarin sukulaisia.
Startissa se sit arpoo ihan mitä sattuu, esim: piirtävästä säröanalysaattorista katsottuna alin oli 11,1V ja EDU vaitti 8,2V

Ja tuo - oli koneen rungossa kiinni, ja kaikki maatot on putsattu pariin otteeseen tuossa kesän aikana.
Taitaapi olla lämpömittarin sukulaisia.