Kone rytkyttää matalilla kierroksilla ja vaihdekeppi heiluu
Kone rytkyttää matalilla kierroksilla ja vaihdekeppi heiluu
Eli kun moottorijarruttaa esim kakkosella, niin tarpeeksi matalilla (reilu tonni) kierroksilla kone nytkähtää hieman ja vaihdekeppi kans. Sitten kiihdyttäessä kun kaasua painaa, niin kone ja keppi nykäsee, sama jos "heiluttaa" kaasujalkaa, niin kone sekä vaihdekeppi nykii. Vaihteensiirtäjän välikumi (vissiin oikea nimi...) on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Moottorin momenttituet on vaihdettu ja hieman auttoi. Lootan tukikumi on vaihdettu ja auttoi hieman enemmän. Oliskohan seuraavaksi moottorin hydrauliset alakumit menossa vaihtoon?
Voikohan tuo moottorin huonot alakumit vaikuttaa siihen, että kakkonen ei mene kunnolla silmää, vaan joutuu houkuttelemaan sisään. Josko tuo kone/loota olisi sen verran vinossa, ettei siirtäjä saa kunnolla kakkosta pesään.
Kone siis heilu momenttitukien sekä lootan kumin vaihdon jälkeen käsin helposti pari cm, ei tarvinnu tunkata tai mitään, niin liikku. Mitään tyypillistä kolinaa tms ei kuulu, mutta oliskohan hydrauliset kumit entiset?
Voikohan tuo moottorin huonot alakumit vaikuttaa siihen, että kakkonen ei mene kunnolla silmää, vaan joutuu houkuttelemaan sisään. Josko tuo kone/loota olisi sen verran vinossa, ettei siirtäjä saa kunnolla kakkosta pesään.
Kone siis heilu momenttitukien sekä lootan kumin vaihdon jälkeen käsin helposti pari cm, ei tarvinnu tunkata tai mitään, niin liikku. Mitään tyypillistä kolinaa tms ei kuulu, mutta oliskohan hydrauliset kumit entiset?
Mulla vähän samaa vikaa.. Kolmonen ei pysy päällä ja nelonen ei mene päälle.
Mut mulla pitäs vielä lootakin käyttää levällään kun saattaapi olla koko kolmosvaihde hivenen kärsinyt..
Osia on tilattu,vieläkun saisi varattua asennus ajan kun en omista nosturia niin tunkin varassa en rupia noita vaihteleen.


Osia on tilattu,vieläkun saisi varattua asennus ajan kun en omista nosturia niin tunkin varassa en rupia noita vaihteleen.

Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Kannattaa ekana tarkastaa siirtotangon säätö sieltä rintapellin ja lootan välistä. Esim. jos laatikon tukikumi ja koneen hydr. tyynyt on vaihdettu, saattaa koko paketti olla jo sen verran eri asennossa, että vanha säätö on pielessä.
Sitäpaitsi tuo on helppo homma tehdä ihan vain varmuuden vuoksi: mitään ei tarvitse purkaa (paitsi vaihdekepin palje kohdistuksen vuoksi), ja hommaan tarvitaa vain 13mm avain. Auton alla tosin joutuu käymään...
Sitäpaitsi tuo on helppo homma tehdä ihan vain varmuuden vuoksi: mitään ei tarvitse purkaa (paitsi vaihdekepin palje kohdistuksen vuoksi), ja hommaan tarvitaa vain 13mm avain. Auton alla tosin joutuu käymään...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Eikä tarvitse edes auton allekaan mennä, ainakin omasta vm91 turbosta pääsee yläkautta käsiksi. Vapareissa ei kyl taida päästä. Lisäksi tarvitsee 4mm poranterän ja hieman teippiä tms, ettei se poranterä tipahda kohdistusrei'istä läpi.
Itse olen tuon tarkistanu ja kakkosvika on ollut aina olemassa (koko 2kk ajan, mitä auto on ollut omistuksessani). Keppi on kohdistettu liitoskumin vaihdon jälkeen, mutta eipä vaikuttanut kumi asiaan. Mitä nyt oli epämuodostunut se kumi. Toinen reuna oli 5mm toista kapeampi, että viittaisko koneen kallellaan olemiseen?
Itse olen tuon tarkistanu ja kakkosvika on ollut aina olemassa (koko 2kk ajan, mitä auto on ollut omistuksessani). Keppi on kohdistettu liitoskumin vaihdon jälkeen, mutta eipä vaikuttanut kumi asiaan. Mitä nyt oli epämuodostunut se kumi. Toinen reuna oli 5mm toista kapeampi, että viittaisko koneen kallellaan olemiseen?
Kannattaakos sitä tilapäiskorjausta tehdä, kun samassa ajassa vaihtaa ehjätkin kumit paikalleen, eikä tarvitse sitten odotella Sikan kuivumista päivätolkulla.
Työkalun voi ostaa Tyrköltä tai lainata minulta.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 260#282260
Työkalun voi ostaa Tyrköltä tai lainata minulta.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 260#282260
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00