Kone rytkyttää matalilla kierroksilla ja vaihdekeppi heiluu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kone rytkyttää matalilla kierroksilla ja vaihdekeppi heiluu

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli kun moottorijarruttaa esim kakkosella, niin tarpeeksi matalilla (reilu tonni) kierroksilla kone nytkähtää hieman ja vaihdekeppi kans. Sitten kiihdyttäessä kun kaasua painaa, niin kone ja keppi nykäsee, sama jos "heiluttaa" kaasujalkaa, niin kone sekä vaihdekeppi nykii. Vaihteensiirtäjän välikumi (vissiin oikea nimi...) on vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Moottorin momenttituet on vaihdettu ja hieman auttoi. Lootan tukikumi on vaihdettu ja auttoi hieman enemmän. Oliskohan seuraavaksi moottorin hydrauliset alakumit menossa vaihtoon?

Voikohan tuo moottorin huonot alakumit vaikuttaa siihen, että kakkonen ei mene kunnolla silmää, vaan joutuu houkuttelemaan sisään. Josko tuo kone/loota olisi sen verran vinossa, ettei siirtäjä saa kunnolla kakkosta pesään.

Kone siis heilu momenttitukien sekä lootan kumin vaihdon jälkeen käsin helposti pari cm, ei tarvinnu tunkata tai mitään, niin liikku. Mitään tyypillistä kolinaa tms ei kuulu, mutta oliskohan hydrauliset kumit entiset?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

On.
Foxbody turbo
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

No sehän on sitten sillä selvä.

Miten tuohon kakkospesän ongelmaan? Varmasti lootan perässä on sanomista, mutta nyt ei riitä rahat sen korjaamiseen. Pitää kokeilla auttaiskohan kumien vaihto. Mutta voikos tuo vaihteensiirtäjä vääntyä tai olla kiero tms kumien takia?
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Onko noita kumeja iso homma vaihtaa? On nääs samanlaista vikaa täälläkin.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Riippuu aivan mikä on iso homma. :?:

Nuo menee samaan katekoriaan, eli Laturi irroita ja kiinnitä, tai koneen kiinnitykset irroita ja kiinnitä.

No noista vanhemmista tuo laturi lähtee suht helposti. :)

Nosturilla muutama tunti jos on harjaantunut annaspoika.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla vähän samaa vikaa.. Kolmonen ei pysy päällä ja nelonen ei mene päälle. :? Mut mulla pitäs vielä lootakin käyttää levällään kun saattaapi olla koko kolmosvaihde hivenen kärsinyt.. :roll:

Osia on tilattu,vieläkun saisi varattua asennus ajan kun en omista nosturia niin tunkin varassa en rupia noita vaihteleen. :evil:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kurko kirjoitti:Nosturilla muutama tunti jos on harjaantunut annaspoika.
Nosturi on, joten mulla menee koko päivä. :wink:

Ei aamulla kyllä meinannut ykkönen mennä kirveelläkään sisään. :?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kannattaa ekana tarkastaa siirtotangon säätö sieltä rintapellin ja lootan välistä. Esim. jos laatikon tukikumi ja koneen hydr. tyynyt on vaihdettu, saattaa koko paketti olla jo sen verran eri asennossa, että vanha säätö on pielessä.

Sitäpaitsi tuo on helppo homma tehdä ihan vain varmuuden vuoksi: mitään ei tarvitse purkaa (paitsi vaihdekepin palje kohdistuksen vuoksi), ja hommaan tarvitaa vain 13mm avain. Auton alla tosin joutuu käymään...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eikä tarvitse edes auton allekaan mennä, ainakin omasta vm91 turbosta pääsee yläkautta käsiksi. Vapareissa ei kyl taida päästä. Lisäksi tarvitsee 4mm poranterän ja hieman teippiä tms, ettei se poranterä tipahda kohdistusrei'istä läpi.

Itse olen tuon tarkistanu ja kakkosvika on ollut aina olemassa (koko 2kk ajan, mitä auto on ollut omistuksessani). Keppi on kohdistettu liitoskumin vaihdon jälkeen, mutta eipä vaikuttanut kumi asiaan. Mitä nyt oli epämuodostunut se kumi. Toinen reuna oli 5mm toista kapeampi, että viittaisko koneen kallellaan olemiseen?
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Tarkistus on omaankin pommiin tehty. Hivenen parani muttei riittävästi. Kaikki kumit vaihtoon ennen kuin laatikko otetaan pois seuraavan kerran jos vaikka syy oliskin vain niissä aikansa eläneissä kumeissa.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kun tekee sen väliaikaisen Sikaflex korjauksen yläpuoliseen moottorin tukikumiin, niin onko siinä mitään huomioitavaa?
Voiko vaan pursottaa Sikafleksia väliin ja siistiä saippuavedellä kastetulla sormella?

-Hessu-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Musta on siistimpi kuin valkoinen sikamassa :) Laita jotain alle, ettei pursu välistä alas.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mustaa tottakai.

Kuis näin pakkasten aikaan? Kuivuuko vasta keväällä, jos tökkään sen massan himaan päästyäni taivasalla?

-Hessu-
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaakos sitä tilapäiskorjausta tehdä, kun samassa ajassa vaihtaa ehjätkin kumit paikalleen, eikä tarvitse sitten odotella Sikan kuivumista päivätolkulla.

Työkalun voi ostaa Tyrköltä tai lainata minulta.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 260#282260
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hmm,

Houkuttelee tuo työkalu. Paljonkos tuollainen palikka maksaa?

-H-
Vastaa Viestiin