Käykö teille näin vai tartteeko ryhtyä etsimään vikaa. Ajelen esim. kakkosella 2000RPM mittarissa vaihdan kolmoselle ja kierrokset nousevat hetkellisesti kytkin pohjassa 2200-2400RPM:ään. Jos teen näin:
Kaasu ylös -> hetken tauko -> kytkin pohjaan, nousua ei tapahdu. Ihan pikkujuttuhan tää on mutta ihmetyttää hiukan.
Auto on 2001 9-3t.
Ja ilmamassamittarin toiminta on muuten tarkistettu
Voihan se olla
Sitä kyllä mietin että voisiko läppäkoteloon läpän alle huohottimesta tullut öljy joka on pelkkää mustaa mönjää hidastaa jotenkin tuon läpän siirtymistä. Putsaus olisi tarkoitus tehdä tässä piakkoin mutta toisaalta kädellä kokeiltaessa se liikkui ihan kivasti. Mene ja tiedä. Ehkä mun pitäisi kokeilla jonkun muun autoa ja tarkistaa onko jalan säätö liian kireä...
Ei ole vastaus suoraan kysymykseesi, mutta oli jokunen aika sitten kakkosautona -96 mallin Fiesta ja se teki juuri samoin. Siinä mallissa oli kytkinpolkimen juuressa painokytkin, joka oli irronnut paikoiltaan ja aiheutti kyseisen ilmiön. Eli kyllä se voisi johonkin tunnistimen toimimattomuuteen liittyä tuossakin? En ole omasta Saabista kurkkinut, että olisko sielläkin polkimen juuressa samanlainen painokytkin , joka saa aikaan jonkinmoista säätöä vaihdetta vaihdettaessa.
Tossa työmatkalla tuli tarkisteltua asiaa ja ei tämä kyllä kuskista ole kiinni. Eli kyllä ne nousee vaikka pitäisi hetken tauon kaasun vapautuksen ja kytkimen välissä, tosin noin sekunnin tauko tietää että nousua ei tapahdu.
Jostain anturista tai sen hitaudesta toi tosiaan voisi olla kiinni. Ainakin kaasuläpässä on kaksi potentiometriä jotka kertovat Trionicille että paljonko kuski haluaa hanaa.