Tonnari hankittu. Kuvia laitettu.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Hienoa, kyllä sitä ilman puhallintakin pärjää, kun työmatka on lyhyt, auto lämmityksestä lämmitykseen.

Mitenkäs, omasta mielestäni ei-pyörivä puhallin polttaisi sulakkeen päälle kytkettynä. Tämä ei niin tee, joten olisiko tuo puhallussäädin viallinen, kaveri koitti eilen auton hakumatkalla sitä purkaa, muttei siitä oikein tien päällä mitään tullut :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kerropa ensin auton varustelusta. Onko siinä automaattinen ilmastointi vai ihan vaan vanhanaikaisesti nupista kääntämällä valittavissa oleva puhallinnopeus?

Käsisäätöisessä ilmastoinnissa on alempia nopeuksia varten alennusvastus, jonka yteydessä on ylilämpösuoja, joka lauetessaan vaientaa kaiki maksiminopeutta pienemmät nopeudet. Maksiminopeuden pitäisi silti toimia, tai siis ainakin polttaa sitten sulaketta tai moottorin käämiä.

Puhaltimen sähköliittimeen ja tuohon alennusvastukseen puhallinkotelon kyljessä pääsee melko helposti käsiksi mittauksia varten, vaikka kaikki muu puhaltimen operointi onkin työläämpää.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 373#226373
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Kerropa ensin auton varustelusta. Onko siinä automaattinen ilmastointi vai ihan vaan vanhanaikaisesti nupista kääntämällä valittavissa oleva puhallinnopeus?

Käsisäätöisessä ilmastoinnissa on alempia nopeuksia varten alennusvastus, jonka yteydessä on ylilämpösuoja, joka lauetessaan vaientaa kaiki maksiminopeutta pienemmät nopeudet. Maksiminopeuden pitäisi silti toimia, tai siis ainakin polttaa sitten sulaketta tai moottorin käämiä.

Puhaltimen sähköliittimeen ja tuohon alennusvastukseen puhallinkotelon kyljessä pääsee melko helposti käsiksi mittauksia varten, vaikka kaikki muu puhaltimen operointi onkin työläämpää.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 373#226373
Ei mitään ilmastointeja ole, täysin karvalakki, asennan kohta 99:n puhallinvehkeet tuohon, ne toimii ja on simppelit :)

Edit: Noissa muissa puhallintopiceissa puhutaan, että toimii vain 4-asennolla, mutta kun mulla ei toimi millään? :?

Edit2: Mitäs tuohon pitäisi tankata, tankinluukussa lukee "min. 91 okt, suositeltu 96 okt", kumpaakaan ei asemalta saa, joten otin 95:sta 8)

Edit3: Ja sitten pikkuvikaa, apukuskin ovi ei lukitu/aukea muiden mukana keskuslukituksen voimin.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

http://koti.mbnet.fi/stefa/tonttu/

Siinä on nyt kuvia, kyllähän tuosta päivänvalolla sitä kovasti kohuttua ruostettakin löytyy :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

lefa42 kirjoitti:Edit3: Ja sitten pikkuvikaa, apukuskin ovi ei lukitu/aukea muiden mukana keskuslukituksen voimin.
Osta multa kympillä keskuslukon moottori. Paitsi tarkasta ensin piuhat ja liittimet. Ja tervetuloa CD-tonnarikerhoon. :D
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

puu kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Edit3: Ja sitten pikkuvikaa, apukuskin ovi ei lukitu/aukea muiden mukana keskuslukituksen voimin.
Osta multa kympillä keskuslukon moottori. Paitsi tarkasta ensin piuhat ja liittimet. Ja tervetuloa CD-tonnarikerhoon. :D
Tattis. Tutkin asiaa, sain juuri varattua 2h ilmaista halliaikaa, vieläpä kuivaushallissa, eli saa sulatettua, pestyä ja kuivattua sekä tietenkin rasvattua kärryn.

Samalla saa sitten yrittää, josko tuo puhallin puhkuisi edes vähän, kovin on kylmää menoa toistaiseksi.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onneksi olkoon Lefa.
Apuja saat meiltä kaikilta ja meilläkin on aika kasa tonnarin osia ja kokemusta vikatilanteista.

Meillä on täydellinen korjaamokäsikirjasto.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tervetuloa tonnarikerhoon!

Ainakin päällepäin näyttää ihan siistiltä peliltä. Paljonkos on mittarin mukaan rullailtu tuolla?

Edit: Tuollahan tuo ajomääräkin jo oli mainittu.
Viimeksi muokannut Montoya, To Joulu 01, 2005 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Firges9000 kirjoitti:Onneksi olkoon Lefa.
Apuja saat meiltä kaikilta ja meilläkin on aika kasa tonnarin osia ja kokemusta vikatilanteista.

Meillä on täydellinen korjaamokäsikirjasto.
Kiitos, apua varmasti tulen tarvitsemaan, ja sitä on jo nyt tarjottu enemmän kuin osasin odottakaan. Mukavaan porukkaan on hienoa kuulua. :)

Edit: Ja mittarilukema 361tkm, eli sisäänajettu :D

Edit2: Löytöjä tuli tehtyä, kun konttorilla kävin papereita kiikuttamassa :

-Alkuperäinen asiakirjakansio (kuten satkussa, keinonahkaa tms.)
-Kuitteja mm. ruostesuojauksesta ja pikkurempoista
-Käyttöohjekirja jonka etusivu oli revennyt

Edit3: Aamulla havaittua, unohdin mainita, että suuri Saabien ystävä, elikäs tuo kollikissa ei innostunut tonnarista lainkaan, liekö syy sitten pelottavassa kokoerossa satkuun tai lämppärin toimimattomuudessa?

Edit4: Eikö tuossa "vanhassa" ajotietokoneessa ole mitään muita toimintoja kuin voltit/keskikulutus ja tuo bensapalkki? koitin räplätä, muttei muuta näy?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

lefa42 kirjoitti: Edit4: Eikö tuossa "vanhassa" ajotietokoneessa ole mitään muita toimintoja kuin voltit/keskikulutus ja tuo bensapalkki? koitin räplätä, muttei muuta näy?
Kyllähän kait lämpötila ja tankillisella päästävien kilometrien määrä (arvio) pitäisi näkyä myös. Eikös se ollut kuitenkin niin, että jos tuo lämpömittarin anturin johto on poikki (ei kuitenkaan oikosulussa), niin lämpötilatieto katoaa EDU:n näytöltä. :?: EDU luulee silloin että autossa on viisarikellon sijasta DCC, jolle lämpötilatieto on kytketty.

Voihan olla että tuon kellon tilalla on joskus ollut DCC ja viisarikello laitettu takaisin eikä lämpöanturin johtoa ole palautettu EDU:lle... taikka sitten johto ihan vaan pätkii.

Forumin DCC/SCC/EDU -expertit varmaan osaavat kertoa lisää.
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Jartsu kirjoitti: Kyllähän kait lämpötila ja tankillisella päästävien kilometrien määrä (arvio) pitäisi näkyä myös. Eikös se ollut kuitenkin niin, että jos tuo lämpömittarin anturin johto on poikki (ei kuitenkaan oikosulussa), niin lämpötilatieto katoaa EDU:n näytöltä. :?: EDU luulee silloin että autossa on viisarikellon sijasta DCC, jolle lämpötilatieto on kytketty.

Voihan olla että tuon kellon tilalla on joskus ollut DCC ja viisarikello laitettu takaisin eikä lämpöanturin johtoa ole palautettu EDU:lle... taikka sitten johto ihan vaan pätkii.

Forumin DCC/SCC/EDU -expertit varmaan osaavat kertoa lisää.
Ei mun tonnarissakaan näy kuin jännite ja keskikulutus. Tää on tää kaikista karvalakein malli. :twisted:
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Off Topic:

Onko tuossa peilikolmioissa Focalin diskantit?
Myin joskus tämän foorumin kautta nuo omat tekeleet ja näyttävät erittäin paljon samanlaisilta 8)
Kyseistä myynti-ilmoa ei kuitenkaan enää löytynyt, joten en muista kuka ne osti.
Viimeksi muokannut 9000CS..., To Joulu 01, 2005 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Katsoppas kellon takaa onko liittimet kunnolla kiinni.
Mikäli oikein katsoin niin eikös tuossa ole käsisäätöiset peilit, tai ainakaan tuossa kuskin oven avausvivun alla ei näyttäisi olevan peilien säädintä?
No aina parempi kun ei ole ei-toimivia sähkövarusteita riesaksi asti ;)
Siistin ja ryhdikkään näköinen peli, eipä tuosta näyttäisi puuttuvan kuin pölykapselit :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

ng900aero kirjoitti:Katsoppas kellon takaa onko liittimet kunnolla kiinni.
Mikäli oikein katsoin niin eikös tuossa ole käsisäätöiset peilit, tai ainakaan tuossa kuskin oven avausvivun alla ei näyttäisi olevan peilien säädintä?
No aina parempi kun ei ole ei-toimivia sähkövarusteita riesaksi asti ;)
Siistin ja ryhdikkään näköinen peli, eipä tuosta näyttäisi puuttuvan kuin pölykapselit :wink:
manuskapeilithän nuo, vaikka myynti-ilmossa luki toisin, no ompahan tosiaan varmempitoimiset, repsikan peili vaan turhan kaukana, tai sitten olen tottunut kapeisiin autoihin. :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

lefa42 kirjoitti:Edit2: Mitäs tuohon pitäisi tankata, tankinluukussa lukee "min. 91 okt, suositeltu 96 okt", kumpaakaan ei asemalta saa, joten otin 95:sta 8)
Kyllähän se EZK mielellään 98:a polttaa, mutta 95 käy yhtä lailla. Sytkä säätyy sitten automaattisesti sen mukaan kumpaa tankkaa. 98:lla saa vähän paremmin vetävän koneen ja kulutus saattaa tippua hiukan.

Miltäs muuten tuntuu tuo kulkupuoli verrattuna 99/900?
Edit3: Ja sitten pikkuvikaa, apukuskin ovi ei lukitu/aukea muiden mukana keskuslukituksen voimin.
Taitaa olla johdot poikki jostain sieltä oven välistä?
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Vastaa Viestiin