Ruosteviat katsastuksessa ja koneen peseminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

En näe mitään järkeä mennä painepesurilla konetta pesemään.
on se aina mukavampi aukaista konepelti kun on puhdas konehuone.. 8)

ja painepesurilla saa helposti pienetkin kolot puhtaiksi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

gls kirjoitti:ja painepesurilla saa helposti pienetkin kolot puhtaiksi..
Ja muutaman osan rikki, jos tarpeeks tunaroi 8O
curry
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ensimmäinen toimenpide ostamalleni Saabille on kahteen kertaan suoritettu moottoripesu painepesurilla ja runsaalla liuottimella, ei kai sitä kehtaa ajella autolla jonka kone on likainen, ennemmin jättää ulkokuoren pesemättä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Stene kirjoitti:
gls kirjoitti:ja painepesurilla saa helposti pienetkin kolot puhtaiksi..
Ja muutaman osan rikki, jos tarpeeks tunaroi 8O
Järki pesuun mukaan, painepesurilla ei paikkoja riko, ellei ihan miljuunaa baaria käytä tehona, itsellä ei ole hajonnut mitään vaikka on kymmeniä konehuoneita pesty tutuilla menetelmillä, jotkut koneet ovat tiiviitä ja toimivat heti oikuitta (kuten tuplikset), toiset taas vaativat kuivauksen tai suojauksen ennen pesua (satkut, volkkarit, opelit).
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Noh jokaisella tyylinsä, mutta eipä mua oo koskaan likainen kone haitannut. Öljyvuodot tutkitaan ja korjataan heti kun niitä ilmaantuu ja putsaillaan rasulla suurimmat paskat pois..tai vaikka paineilmalla.

Esim. kuupan konetta on mahdoton pestä sohottamatta kiperiin paikkoihin.
Ei mulla oikeestaan ole koskaan mitään hirveen likaista moottoria edes ollut :roll:

Tiiä sit millä immeeset koneensa saa sotkettua.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

himmee kirjoitti:Noh jokaisella tyylinsä, mutta eipä mua oo koskaan likainen kone haitannut. Öljyvuodot tutkitaan ja korjataan heti kun niitä ilmaantuu ja putsaillaan rasulla suurimmat paskat pois..tai vaikka paineilmalla.

Esim. kuupan konetta on mahdoton pestä sohottamatta kiperiin paikkoihin.
Ei mulla oikeestaan ole koskaan mitään hirveen likaista moottoria edes ollut :roll:

Tiiä sit millä immeeset koneensa saa sotkettua.
Ei noissa ole mitään kiperiä paikkoja, tietty jokaisella tyylinsä mutta konehuone likaantuu aikas tehokkaasti jo 3-5kk:n ajon jälkeen mielestäni siivottomaan kuntoon. Tästä seurauksena lohkon ruostuminen, alumiinipintojen hapettuminen, maalattujen pintojen ruostuminen jne.
Ja jos on kyseessä öljyvuoto, sen paikallistaminen on jokseenkin mahdotonta ilman koneen kunnollista pesua, kaikki moottorit kyllä öljyyntyvät ajan myötä vaikkei mistään suoranaisesta vuodosta olisikaan kysymys.
Entisaikaanhan ei uskallettu ostaa sellaista autoa jonka kone oli liian puhda koska oli mukamas pesemällä koetettu häivyttää vuotojälkiä tms :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

himmee kirjoitti:Noh jokaisella tyylinsä, mutta eipä mua oo koskaan likainen kone haitannut. Öljyvuodot tutkitaan ja korjataan heti kun niitä ilmaantuu ja putsaillaan rasulla suurimmat paskat pois..tai vaikka paineilmalla.

Esim. kuupan konetta on mahdoton pestä sohottamatta kiperiin paikkoihin.
Ei mulla oikeestaan ole koskaan mitään hirveen likaista moottoria edes ollut :roll:

Tiiä sit millä immeeset koneensa saa sotkettua.
Ja siinä vaiheessa kun aletaan vaihtamaan vesipumppua (tai pelkkiä hihnoja), öljynsuodatinta avaamaan tai vaikka sytkäosia vaihtamaan niin paskastuu kädet, itse pesen purkuautotkin päältä ja sisältä ennen purkua, on huomattavasti mukavampi ja vaivattomampi toimia.

Ja kyllähän se kelpaa sitten vaikka peltiä aukaista potkijaisissa, kun kone kiiluu kuin tehtaan jäljiltä. Sitäpaitsi konehuoneeseen kertyy (kun ei mikään tiivis tila ole) muutakin kuin mahdollisen vuotavan koneen sotkuja esim. hiekkaa ja tiellä lentävää sontaa on joka paikassa, joten konehuoneen pahoihin paikkoihin kertyvä kura on hyvä putsata, kun sen alla vielä on peltiä ja kaunista maalia.

Itse ainakin tuntisin häpeää, jos päältä ja hytistä hyvännäköisen Saabini konetta en voisi esitellä puhtaana.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Aivan, ja etenkin 99:ssä soraa ja hiekkaa kertyy öljypohjan ja pohjapanssarin väliin, samoin konepellin alla olevien lokasuojien koloihin, jotka saa painepesurilla helposti puhtaaksi, siellä jos kura ja suolamössö muhii 10 vuotta niin voi olla että tipuu pellin mukana pois pesemättäkin.

siinä samalla voi suihkauttaa tulipellin ja jakoketjunkopan välin joka on lähes aina siivottomassa kunnossa.
vetarien suojakumitkin varmaan tykää jos välillä huuhtelee hiekasta ja öljystä..

sitten voikin katsella alumiiniosien kiiltoa ja paskan alta esille päässyttä maalia.. 8)

ja kuten Lefa jo mainitsi, jos auto on muuten siisti, niin miksei moottoritilakin. :) mutta kaikki tekee tyylillään...
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

No joo sen ymmärän kyllä, että moottorin ja pohjan väliset paskat poistetaan. Ysiyskässä on nuo ikävät vetarin kotelot, jotka kerää kökköä..niinku satkussaki. Ei mulla kyllä ole kuupassa 5kk likaantunut konehuone juuri ollekkaa tai sit se ei ole koskaan puhdas ollutkaan.

Noh vedellä en kumminkaan tuonne suihkuttelis.
VW transporter 2.5tdi vm.99
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

gls kirjoitti:Aivan, ja etenkin 99:ssä soraa ja hiekkaa kertyy öljypohjan ja pohjapanssarin väliin, samoin konepellin alla olevien lokasuojien koloihin, jotka saa painepesurilla helposti puhtaaksi, siellä jos kura ja suolamössö muhii 10 vuotta niin voi olla että tipuu pellin mukana pois pesemättäkin.

siinä samalla voi suihkauttaa tulipellin ja jakoketjunkopan välin joka on lähes aina siivottomassa kunnossa.
vetarien suojakumitkin varmaan tykää jos välillä huuhtelee hiekasta ja öljystä..

sitten voikin katsella alumiiniosien kiiltoa ja paskan alta esille päässyttä maalia.. 8)

ja kuten Lefa jo mainitsi, jos auto on muuten siisti, niin miksei moottoritilakin. :) mutta kaikki tekee tyylillään...
Mitenkäs muuten sulla tuplikset, lähteekö käyntiin ja toimiiko kivuitta pesun jälkeen? Itsellä vain satkut on oikkuillut pesun jälkeen, eroja tiivistyksissä?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Nytkun oikein ajattelen asiaa, niin mähän pesin tuon vanhemman satkun koneen yläpäästään, kun roiski öljyä niin pirusti jostakin. Bensapumppui se sitten lopulta oli.. Kaikki venttiilikopasta alaspäin tuli putsattua, suihkupullolla liuotin pintaan ja hetken päästä kastelukannulla vettä päälle. Ongelmitta lähti käymään homman jälkeen.

Vaan tässä uudemmassa on tuo startti ainakin tuossa imusarjan alla, pahempi siis pestä kun ei ihan yhtä vapaasti voi tuohon roiskia..
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

lefa42 kirjoitti:
gls kirjoitti:Aivan, ja etenkin 99:ssä soraa ja hiekkaa kertyy öljypohjan ja pohjapanssarin väliin, samoin konepellin alla olevien lokasuojien koloihin, jotka saa painepesurilla helposti puhtaaksi, siellä jos kura ja suolamössö muhii 10 vuotta niin voi olla että tipuu pellin mukana pois pesemättäkin.

siinä samalla voi suihkauttaa tulipellin ja jakoketjunkopan välin joka on lähes aina siivottomassa kunnossa.
vetarien suojakumitkin varmaan tykää jos välillä huuhtelee hiekasta ja öljystä..

sitten voikin katsella alumiiniosien kiiltoa ja paskan alta esille päässyttä maalia.. 8)

ja kuten Lefa jo mainitsi, jos auto on muuten siisti, niin miksei moottoritilakin. :) mutta kaikki tekee tyylillään...
Mitenkäs muuten sulla tuplikset, lähteekö käyntiin ja toimiiko kivuitta pesun jälkeen? Itsellä vain satkut on oikkuillut pesun jälkeen, eroja tiivistyksissä?
kun pesin tuon punaisen, niin virranjakajan kantta täytyi kuivatella hetken aikaa, seuraavassa pesussa ei ongelmia.

keltainen(LEA) ei oikkuillut mitenkään moottorinpesun jälkeen, siitä suojasin virranjakajan ja joitain ruiskun sähköosia..

ja kumpikin pestiin painepesurilla ja mäntysuovalla..raikas männyn tuoksu leijuu nokkaan vielä viikkoja pesun jälkeen.. :lol:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

gls kirjoitti:keltainen(LEA) ei oikkuillut mitenkään moottorinpesun jälkeen, siitä suojasin virranjakajan ja joitain ruiskun sähköosia..
Ihme on se että d-jetronic ylipäätään toimii, en silti suosittelisi liiemmälti sitä kastelemaan, eli suojausta vaan niihin sähkökomponentteihin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mä oon isommat liat alapäästä pessyt pelkällä painepesurilla, sit jos haluaa puhtaampaa niin oon käyttäny ihan valopetroolia jota oon sumuttanu sellasella puutarhan letkuvarsi-suuttimella/ pumpattavalla torjunta-aineruiskulla. petruska on halpaa ja tehokasta, tietää ainakin mitä saa verrattuna noihin kaikenmaailman kauppalaatuihin. noi ruiskut kantsii huuhtoa vedellä, sillä petruska voi tehdä niiden tiivareista entisiä.
petruskan oon sit huuhtonu pois painepesurilla.
noi ruiskut on jossain honkongissa yms halpoja ja käteviä käyttää, pitkä nokka yltää ahtaisiin paikkoihin ja ei tarvii koko ajan puristaa kahvasta.
Sellanen ainakin kärcheriin saatava kulmapäinen suutin on kans sika tehokas ja kätevä, sillä pääsee tosiaan kohdistamaan koloihin.
kaikki liuottimet on vaan palonarkoja, mutta siinähän on ruiskumestari vieressä valmiina :)
Tossa kun vein kesällä öljypumpun tiivarin ja stefan vaihtoon niin pesin niin hyvin kuin sain ne maisemat, aattelin jotta kivempihän sen jannun on homma tehdä ja pienenee mahdollisuus hiekkojen mennä sinne sekaan.
tössivät vaan senkin projektin , sanoivat jotta o- rengasta ei voinu vaihtaa kun ei saanu toista hallinanturin ruuvia auki, pelkäs mukamas jotta se voi korkata.
mutta ei pitäis ammattimiehille sellasii laului laulella, kaikkihan me tiedetään jotta ihan höpönassujuttuu ja köyhien vedätystä, ei sitä hallii tarvii irrottaa, vai olikohan ne sittenkin tosissaan? :oops:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Voikos muuten sen pellin siitä sytytystulppien altakin pestä ihan vaan liuottimella ja vedellä? Se semmonen hienosti taiteltu pelti siis venttiilikopan ja pakosarjan välissä. Venttiilikopasta tai jostakin siihen pikkuruisen valuttaa, koneesta ei kumminkaan öljynvaihdon välillä tikussa laske öljy kovinkaan paljon.
Kannattaako tulpanjohdot ottaa itrti pesun ajaksi, jotta niihin ei mene vettä? Tulpat varmaan näkyviltä osin kuivaa helposti paineilmalla.
Vastaa Viestiin