Palelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Palelee

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Eli nyt tuo "ongelmapesäke :) " lopetti sisälle lämpimän ja toki kylmänkin puhkumisen. :(
Takaovien föönit vielä toimii ihan säädön kanssa. :)
Vähän heräsi kysymys onko vika itse puhaltimessa vai säätimessä ja tulos, jotta, molempien korjaukseen varaudutaan viikonloppuna.
(Kenno on onneksi vaihdettu 1.5V sitten).
Puhaltimen vaihtoon löytyi hyvät ohjeet hakua käyttämällä, vaan miksen löytänyt ton säätäjän kuvaa / ton oliko se nyt darlington trankun tyyppiä :?: .
Eli linkkejä pliis. :oops:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Itse itseäni jatkaen, (jo löytyi) :oops: .
Vaan, onhan ACC3:ssa samat kilkkeet kuin 2:ssa, eli 2SD1525 :?:
pjmaki
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 09:51

Re: Palelee

Viesti Kirjoittaja pjmaki »

Kurko kirjoitti:Eli nyt tuo "ongelmapesäke :) " lopetti sisälle lämpimän ja toki kylmänkin puhkumisen. :(
Takaovien föönit vielä toimii ihan säädön kanssa. :)
Vähän heräsi kysymys onko vika itse puhaltimessa vai säätimessä ja tulos, jotta, molempien korjaukseen varaudutaan viikonloppuna.
(Kenno on onneksi vaihdettu 1.5V sitten).
Puhaltimen vaihtoon löytyi hyvät ohjeet hakua käyttämällä, vaan miksen löytänyt ton säätäjän kuvaa / ton oliko se nyt darlington trankun tyyppiä :?: .
Eli linkkejä pliis. :oops:
Etsi säätäjä ja tsekkaa liitin. Itse vaihdatin puhallinmoottorin n. vuosi sitten turhaan. Puhallin toki alkoi pyörimään vaihdon jälkeen mutta vika palasi n. 2 vko kuluttua. Taas alkoi toimimaan kun vähän puhdisteli liitintä.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Laitetaan tähän samaan ketjuun, kuitenkin sen verran läheltä menee.

Isän tontussa on ollut myös tuon lämmityslaiteen puhaltimen kanssa ongelmia. Siihen on ennätetty vaihtaa nyt kaksikin eri puhallinta.

Ensimmäinen piti saman verran meteliä 4-asennossa kuin aikaisempi, mutta puhallusteho oli käytännössä nolla. Tämä puhallin siis Motonet laatua.

Sitten aikansa kateltua tuota aikaisempaa puhallinta, isäukko käveli Putkolan tiskille ja haki siihen sitten alkuperäisen puhaltimen. Tällä kertaa teimme tarkemman vertailun uutta puhallinta paikalleen laittaessa uuden ja vanhan puhaltimen välillä. Puhaltimen siivissä oli todella selkeästi havaittava kokoero.

Tämäkään puhallin ei oikein jaksa puhaltaa kunnolla. Käytännössä 4-asento pitää olla puhaltimesta käytössä kokoajan että jaksaa puhaltaa lämmintä ilmaa autoon (meteli kuitenkin samaa luokkaa kuin alkuperäisessä). Tässä puhaltimessa on kuitenkin jo huomattavasti isommat siivekkeet kuin Motonetin versiossa.

Ennen alkuperäisen moottorin hajoamista tuntui kyllä puhallusteho 4-asennossa vie hiuksetkin päästä. Kuitenkin puhallusteho nykyisellään 4-asennossa vastaa ehkä alkuperäisen puhaltimen 2-asentoa.

Mistä suunnasta kannattaisi, pitäisi ruveta etsimään syitä tuon puhalluksen heikkoon tehoon. Vai vieläkö pitää ostaa yksi, uusi puhallin, ja kokeilla sitten.

Niin ja auto on -90 vuosimallia oleva CD, ilman mitään herkkuja.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joonatan kirjoitti:Mistä suunnasta kannattaisi, pitäisi ruveta etsimään syitä tuon puhalluksen heikkoon tehoon
Onko matkustamoilman ulosmenoaukko oikeassa takalokasuojassa työkalulokeron alla jotenkin tukossa?

Onko puhallinkotelo kunnolla paikallaan - kuka vaihtoi puhallinmoottorit?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Onko matkustamoilman ulosmenoaukko oikeassa takalokasuojassa työkalulokeron alla jotenkin tukossa?
Tämä pitää minulla tarkistaa kun menen tänään käymään perukassa.
Onko puhallinkotelo kunnolla paikallaan - kuka vaihtoi puhallinmoottorit?
Puhallinkotelo ollaan kyllä laitettu paikalleen niin tiivisti kuin sen voi kotikonstein saada. Kaikki saumat vielä teipattiin lisäksi "Jeesus"-teipillä. Ainakaan kotikonsteilla huomattavia vuotoja kotelon kupeista ei löytynyt.
Isän kanssa kahdestaan on vaihdettu ne moottorit sinne.

Laitan vastauksia / lisäkysymyksiä viimeistään sunnuntaina tulemaan
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Haa :D :D ja mulla toimii taas toi puhallin. Vika ei ollutkaan säätäjässä (tulipahan tinailtua) eikä moottorissakaan, (onneks en purkanut, vaikka kai toi on parinvuoden sisällä tehtävä kun hiukan kitisi tuossa viimeviikonloppuna pienellä nopudella hetken) :( .
Vika poistui kun revin 4 vaihtoreleen hässäkän mukana noin 10m piuhaa roskiin tosta tnicin vierestä, ja kytkin kaikki välipätkät pois välistä.
Oli yhden releen kanta hiukka sulanut :) .
No nyt toimii kaikki muu, vaan tuo bensalämppäri ei käske sisäpuhallinta päälle, (kuinka se voisikaan kun sillä ei ole sähköä enään), vaan tutkitaan viikonloppuna kun nyt on vihdoin taas vapaatakin :D .
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Synkkää yksinpuhelua.
No nyt hiukan tutkittu (vaan muija vei auton illaksi), joten pitää yrittää selvittää noista kuvista ja tosta puretusta piuhahässäkästä.
Puhaltimen moottorin päävita+ oli hoidettu ihan asiallisesti (jollain as. sarjalla (alkuperäiset liittimet 10cm välipätkässä)). ja vaihtoreleelle toinen erillisellä 25A sulakkeella akulta tosta jakoklimpistä ihan asiallisella kengällä.
Puhaltimen - kin oli samassa asiallisessa välipätkässä ja oli vedetty maihin releen ja vastuksen kautta joka sai ohjauksensa hienolla :evil: ryöstäjä patentilla tosta akun etupuolella olevasta fuseboxsista ruskeesta noin 4mm2 piuhasta joka oli lähes poikki. (No nyt korjattu).
Oli puhallin ollut Ardicin vastuksen perässä ennen DCC:n asennusta.
Vaan DCC:n asennuksen jälkeen toimi (ehkä) :oops: ACC3:sen perässä (ainakin siinä oli sähköö).
Vaan ei ole enään :( .
Sitten oli vielä as. sarjaan kuulunut tollainen 3 napainen 10cm pätkä vih/pun/rus joista ruskee oli asiallisesti ryöstetty releille.
Ja vielä tuo ed. liitin on ihan siinä vieressä missä tuo puh. moottorin vih/mus:kin

Eli nyt kun ei oo autoa mistä mitata niin kiinnostaa nuo ruskeet piuhat (akvaariossa ja tossa fuseboksissa) eli milloin niissä on +12V :?: :?:

Ja jäihän tonne pari muutakin piuhanpäätä vaan jahka ensiks selvittäis nuo ruskeet. :?:

Ja minäkö muka sähkömöttööri :oops: .
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Niinpä ohjataankin.

Ja nyt mietityttää kun noiden releiden (4kpl vaihtoja ja hiukan sulaneita) tosta tnicin vierestä pois revittynä tuli läjä johtoja ja välipätkiä mukana.

Eli tuo föönin vih/mus oli jatkettu hienosti tuollaisella alkuperäisen tapaisella piuhanpätkällä, josta meni nuo kaikki tohon sulaneeseen relehässäkkään. (tosin syötön puoleinen vihree vaihtuu punaiseksi).
Ja nyt kiinnostaakin kun siinä föönin liittimen vieressä on tuollainen 3 napainen niin mitä tuo ruskee tekee, lisäksi vielä tuolta akun edestä olevasta boxsista tuo ruskee. :?:

Muuten on kaikki OK, vaan enään ei herää tuo ACC kun lämppäri lähttee käyntiin (lämötilatieto kyllä tulee DCC:le ACC:n kautta. :?:
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Tuleehan sinulla nyt ACC:lle Ardicilta jännitetieto, jolla ACC herää?
Kehtooko kysyä pinni numeron :?: .
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Eipä löytynyt tukkeita takakontista. Puhallus on todella hengetöntä kun lämmöt täysillä. Puhallusteho paranee kun kääntää kylmälle, mutta ero ei ole kuitenkaan suuri.

Mikä olisi sitten seuraavaa kohde, mistä kannattaa puhaltimen tehottomuutta etsimään.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Joonatan kirjoitti:Eipä löytynyt tukkeita takakontista. Puhallus on todella hengetöntä kun lämmöt täysillä. Puhallusteho paranee kun kääntää kylmälle, mutta ero ei ole kuitenkaan suuri.

Mikä olisi sitten seuraavaa kohde, mistä kannattaa puhaltimen tehottomuutta etsimään.
Tyhmä huomio, mutta tulihan moottorin liittimeen johot oikein päin jotta moottori pyörii oikeaan suuntaan!! :?
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

ecopower kirjoitti:
Joonatan kirjoitti:Eipä löytynyt tukkeita takakontista. Puhallus on todella hengetöntä kun lämmöt täysillä. Puhallusteho paranee kun kääntää kylmälle, mutta ero ei ole kuitenkaan suuri.

Mikä olisi sitten seuraavaa kohde, mistä kannattaa puhaltimen tehottomuutta etsimään.
Tyhmä huomio, mutta tulihan moottorin liittimeen johot oikein päin jotta moottori pyörii oikeaan suuntaan!! :?
Eipähän kyllä tullut sitä tarkistettua. Aikoinaan 502 Valmettiin piti vaihtaa puhallin, niin kyseinen laitos pyöri väärinpäin tehtaalla tulleen virheen takia, johdot oli nimittäin kytketty ristiin moottorin päässä. No, tämä asia pitää sitten seuraavaksi tarkistaa.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Palelee täälläkin, onko kukaan "piristänyt" tonnarin lämmityslaitteistoa mitenkään, og-satkuun tottuneena varpaat on ihan jäässä (ja itseasiassa lattiamattokin), puhallin toimii ja lujaa pyöriikin, ilma on myöskin lämmintä, muttei osu jaloille tarpeeksi tehokkaasti.

Sitten jos suuntaa ilman jaloille, tai kohti kasvoja, niin ikkunat huurtuvat hetkessä, ei oikein toimi talvella tuollainen yhdistelmä. Tokihan tuolla tarkenee, kun koppi on lämminnyt esim. tunnin ajossa, mutta kun tuossa asioilla käy ja ovia aukoo, niin koko ajan on kylmä. :(

Auto myös lämpenee hitaasti, eli siis 7km matkalla vasta puolessavälissä voi havaita puhallusilman lämpimäksi tai haaleaksi.

Nämä todettu pakkasasteilla -8 ... -17. Tällä hetkellä -14, enkä halua edes ajatella aamua, jolloin käyn ensin suihkussa, sitten hyppään tonnariin hiukset märkänä ja ulkona onkin yli -20 pakkasta. :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko lämpötila normaali (viisari vaakasuorassa) kun lopulta lämpenee?
Kannattaisi ehkä varmuudeksi vaihtaa termostaatti (ja samalla jäähdytysnesteet) uuteen, orkkistermostaatti on 89-asteinen, merkkiliikkeen 14 eur termostaattia suositellaan.

Eikös 88-mallisessa ole kuitenkin parannettu jalkatilan suuttimia, minulla 87:ssa puhaltaa vain kaasujalalle keskikonsolin reunasta, uudemmissa on lisätty puhalluskanavat koko jalkatilan leveydelle. Omaani en taida voida päivittää tuollaista uudempaa puhallussysteemiä, kun APC-boksi vie tilaa.

Käsisäätöisesta lämmityslaitteesta ei minulla ole kokemuksia, eikö ilmaa pitäisi tulla sopivasti jaloille ja tuulilasille kun valitsin osoittaa vasemmalle yläviistoon? Tämä vastannee sitä suuntausventtiilin asentoa, johono automaatti-ilmastointikin ilman ohjaa kun jäähdytysnesteen lämpötila alkaa olla lähellä normaalia (samalla kun lisää puhallusnopeutta).

Kannattaisiko käyttää sisätilan lämmitintä ja lohkolämmitintä aamulähdöissä?

Kyllä minulla tonnari on lämpimämmän oloinen auto kuin 99.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin