Ässän kanssa murheita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sillä taas saattaa katin polttaa jos ilman lambadaa ajelee...
seos mittarin mukaan ainakin ihan hyvin soppaa tolla "normaalilla" lambdalla jakelee.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Niin, molemmat lambdathan ovat normaaleita, eikä lucasin lambda ole mikään erikoislambda. Toinen on tarkoitettu LH systeemiin ja toinen Lucasiin. Antureiden toimintaperiaate on täysin eri ja siitä syystä lucasissa pitäisi käyttää sitä oikeaa anturia. Älkää nyt kuitenkaan täällä suositelko noita LH:n antureita laitettavaksi lucasiin vaikka itte niitä käytättekin. Tai.. samahan se periaatteessa on suositellakin, kun ei tää nyt ole ihan ainoa asia, jossa tiedonetsijä voi mennä metsään noudattamalla löytämiään ohjeita :D

LH systeemin anturi vaatii 300 asteen lämpötilan toimiakseen ja lucas ei sitä sinne lämmitä (LH käsittääkseni lämmittää). LH systeemin anturi perustuu ilmiöön, josta muodostuu jännite, joka sitten mitataan.

Lucasin anturi on passiivinen ns. resistiivinen komponentti, ja Lucas mittaa tämän herkästi hapen mukana muuttuvan vastusarvon (vastusmittaus on aina virtamittaus).

Molempien boksien toimintaperiaate siis lambdan osalta on eri. Lienee täysin selvä juttu ettei noita antureitakaan kannata sekoitella keskenään vaikka jonkun seosmittarin mukaan riittävästi soppaa saisikin. Lähtökohta on kuitenkin, että sitä seosta säädetään sen boksin haluamalla tavalla, eikä käyttäjän mielestä riittävästi.

No, jätämpä tämän soraääneni tähän näkyville, jos joku joskus myöhemmin haku-toiminnolla pähkäilee noita lambda-antureita.. :wink: Tää nyt kuitenkin on aika yksioikoinen asia.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Jep, itsekin vaihdoin äsken titaani anturin omaan lucasilla varustettuun satkuun. Ei muuten enää syty CE valo kun moottori lämpiää.
Oli ennen Zirconi lambda. :)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

vjbremer kirjoitti:Jep, itsekin vaihdoin äsken titaani anturin omaan lucasilla varustettuun satkuun. Ei muuten enää syty CE valo kun moottori lämpiää.
Oli ennen Zirconi lambda. :)
Oliko tuo lambda siis syypää niihin sun tyhjäkäynti ym. murheisiin? Paljonko tuo lambda kustansi ja mistä hankeit?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin