Viestin lopussa käynnistys ongelma!
Viestin lopussa käynnistys ongelma!
Terve! Jonkin aikaa foorumia seuranneena, mutta nyt vasta rekisteröityneenä persoonana toivotan itseni tervetulleeksi Saab merkkisten autojen omistajaksi.
Omistamani Saab on vm. 89 900i katalysaattorilla ja mekaanisella k-jet ruiskulla.
Autoni oli seissyt ennen osto hetkeä n, 1,5 vuotta ja olen 3 omistaja.
250tkm on ehditty mittariin saada lukemaa ja hyvin tuntuu toimivan.
Katsastuksessa huomattuja vikoja oli vähän, ennakko-odotuksista huolimatta.
Toinen etuiskunvaimennin vuosi hieman ja vasemmassa etutukivarren ja runkopalkin välissä oli reijäksi luokiteltava ruoste vaurio.
Haluaisin kovasti tietää autostani joitakin yksityiskohtia.
Mikä pulttijako, onko hydrauliset venttiilinnostajat vai ei, ja kaikenlainen vinkkien ja huomautusten anto olisi mukavaa ja suotavaa.
T: Pakari
Edit: Otsikko
Omistamani Saab on vm. 89 900i katalysaattorilla ja mekaanisella k-jet ruiskulla.
Autoni oli seissyt ennen osto hetkeä n, 1,5 vuotta ja olen 3 omistaja.
250tkm on ehditty mittariin saada lukemaa ja hyvin tuntuu toimivan.
Katsastuksessa huomattuja vikoja oli vähän, ennakko-odotuksista huolimatta.
Toinen etuiskunvaimennin vuosi hieman ja vasemmassa etutukivarren ja runkopalkin välissä oli reijäksi luokiteltava ruoste vaurio.
Haluaisin kovasti tietää autostani joitakin yksityiskohtia.
Mikä pulttijako, onko hydrauliset venttiilinnostajat vai ei, ja kaikenlainen vinkkien ja huomautusten anto olisi mukavaa ja suotavaa.
T: Pakari
Edit: Otsikko
Viimeksi muokannut Pakoputki, To Tammi 19, 2006 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: Nyt minullakin saab...
Pulttijako on 4*108, sama kuin Saab 9000:ssa, moottori lienee kahdeksanventtiilinen, jolloin ei ole venttiilien paininkupit on kovat, välykset säädetään säätölevyillä, ei hydrauliset.Pakoputki kirjoitti:Mikä pulttijako, onko hydrauliset venttiilinnostajat vai ei
Ruostevaurio vetoakselin ympärillä olevan kotelon pohjassa on yksi tyypillisimmistä paikoista. Kannattaa samalla katsoa vielä läpi muutkin todennäköiset paikat, mm. tunkinkorvakkeet, takaroiskeläppien taustat ja siitä ylöspäin taka-akselin yläpuolella olevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, kynnyskoteloiden etu- ja takapäät, takapenkin alta alatukivarsien kiinnityksen seutu, takakontin pohja, ovien sisäalareunat sisäpuolelta tiivisteiden alta.
Jos nämä kohdat ovat ehjät, voit onnitella itseäsi vähäruosteisen auton löytämisestä ja ajella pitkiä huolettomia kilometrejä vuosien ajan.
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 09, 2005 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Nyt minullakin saab...
jus kirjoitti:Pulttijako on 4*108, sama kuin Saab 9000:ssa, moottori lienee kahdeksanventtiilinen, jolloin ei ole venttiilien paininkupit on kovat, välykset säädetään säätölevyillä, ei hydrauliset.
Ruostevaurio vetoakselin ympärillä olevan kotelon pohjassa on yksi tyypillisimmistä paikoista. Kannattaa samalla katsoa vielä läpi muutkin todennäköiset paikat, mm. tunkinkorvakkeet, takaroiskeläppien taustat ja siitä ylöspäin taka-akselin yläpuolella olevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, kynnyskoteloiden etu- ja takapäät, takapenkin alta alatukivarsien kiinnityksen seutu, takakontin pohja, ovien sisäalareunat sisäpuolelta tiivisteiden alta.
Jos nämä kohdat ovat ehjät, voit onnitella itseäsi vähäruosteisen auton löytämisestä ja ajella pitkiä huolettomia kilometrejä vuosien ajan.
Selvä ja kiitos!
Itse autoa töissä nosturilla sorkkiessani en ainakaan huomannut listassasi mainituissa kohdissa mistään normaalista poikkeavaa.
Tunkin nostopaikat oli uuden veroiset, mutta tietenkin ajanpatinassa saaneet kuraa ja suolaa päälle.
Helmakotelot täysin ehjät molemmin puolin ja samoin takaluukun ympäristö ym. perus ruosteoaikat joita on joka autossa.
Ainoastaan akkukotelon pohja oli ruostunut niin pahasti, että oli jo melko pehko, mutta tästä ei mainintaa katsastuksessa.
Ensimmäisiin toimenpiteisiin ensi viikolla kuuluu jäähdytinnesteiden, jarrunesteiden,öljy+suod. vaihto.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Oma vastaava, tosin M90, oli seissyt lähes kuusi vuotta. Vaihda öljyt ja suodatin pariin otteeseen lyhyellä vaihtovälillä, bensansuodatin myös. Huutaako bensapumppu? Siirtopumppu tarkastukseen ja sen siivilä, samoin painepumpun takaiskuventtiili. Parkkipaikkahommia, osat eivät maksa paljon. Kuuluuko kuskin puolen etuvalojen paikkeilta sirinää ja seilaako kierrokset? Jos näin, hyvä juttu.
Muistaakseni nimimerkeillä "900i" ja "Gouldenwind" samat 8v Katit, heidän kirjoittelustaan ainakin minä olen saanut paljon apua omaan pähkäilyyni.
Muistaakseni nimimerkeillä "900i" ja "Gouldenwind" samat 8v Katit, heidän kirjoittelustaan ainakin minä olen saanut paljon apua omaan pähkäilyyni.
Viimeksi muokannut kt, Pe Joulu 09, 2005 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
kt kirjoitti:Oma vastaava, tosin M90, oli seissyt lähes kuusi vuotta.
Pakoputki kirjoitti:Omistamani Saab on vm. 89 900i katalysaattorilla ja mekaanisella k-jet ruiskulla.
aavistuksen sivuun aiheesta, mutta veikkaisin että on todellisuudessa M90 tuo pakoputkenkin auto kun kerran katilla varustettu.
Sehän tietty selviää varmasti kun kurkkaa runkonumeron 10:n merkin joka on M89:ssä K ja M90 L
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Eipä ole mehiläinen. Jäljittelee veteen munivaa hyönteistä - koskikorentoa tai vesiperhosta. Kelluu veden kalvolla peräpää upoksissa. Perhoa kannattelee pinnalla ns. häkilä, eli se vaakatasossa oleva hässäkkä. Tunnetuimmat värit oranssi ja oliivi. Toimivat taimenelle/harrille. Väri tulee materiaalista, jonka lankaan kierrät ja koukun ympäri kieputat. Samoin häkilän värit, jotka ovat mustaa tai ruskeaa kukon höyhensiikasta. Kuvan sidos ei ole parhaasta päästä. Linkitin toisaalta kun ei ole itsellä digikameraa, vielä.
Ja kannattaa muuten lyöttäytyä perhostelevan kaverin kylkeen ja aloittaa harrastaminen. Et ikinä kadu.
Ja kannattaa muuten lyöttäytyä perhostelevan kaverin kylkeen ja aloittaa harrastaminen. Et ikinä kadu.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Onkohan autossani 2 bensapumppua tai joku siirtopumppu?
Toinen tankin lähettyvillä joka pärähtää hetkeksi, kun laittaa virrat päälle ja toinen jossain k-jetin lähettyvillä, joka jatkaa hetken aikaa surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen?
Tänä aamulla, kun oli -22 ja piti lähteä töihin sai autoa sahata käyntiin noin 30 minuuttia...aluksi en kiinnittänyt huomiota siihen, että toinen pumppu (joka konehuoneessa?) ei jatkanutkaan surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen. Muutaman kerran, kun olin laittanut virtoja päälle ja pois alkoi tämä konehuoneesta kuuluvakin pumppu surista ja auto lähti käyntiin?
Vaihtanut olen jo talven varalta tulpat, ilmansuod., öljyt 0w-50, lämpöaika-kytkimen ja tarkastanut sytkä osat..
Mikä on tämä konehuoneesta kuuluva surina?
Eikö sen kuulukkin tulla sieltä?
Tällöin auto on ainakin aina lähtenyt käyntiin kun se kuuluu sieltä!!
Toinen tankin lähettyvillä joka pärähtää hetkeksi, kun laittaa virrat päälle ja toinen jossain k-jetin lähettyvillä, joka jatkaa hetken aikaa surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen?
Tänä aamulla, kun oli -22 ja piti lähteä töihin sai autoa sahata käyntiin noin 30 minuuttia...aluksi en kiinnittänyt huomiota siihen, että toinen pumppu (joka konehuoneessa?) ei jatkanutkaan surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen. Muutaman kerran, kun olin laittanut virtoja päälle ja pois alkoi tämä konehuoneesta kuuluvakin pumppu surista ja auto lähti käyntiin?
Vaihtanut olen jo talven varalta tulpat, ilmansuod., öljyt 0w-50, lämpöaika-kytkimen ja tarkastanut sytkä osat..
Mikä on tämä konehuoneesta kuuluva surina?
Eikö sen kuulukkin tulla sieltä?
Tällöin auto on ainakin aina lähtenyt käyntiin kun se kuuluu sieltä!!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
konehuoneesta?? liekö joku lisäpumppu... mitäköhän on bensapaineet...
no mutta k-jet on alan vehje.. katilliset kuulemma kevyesti ongelmallisempia, mutta on se nyt sentään yksinkertaisen hieno järjestelmä..
vanhemmiten säätäminen menee vaikeaksi, siis jos seoksen säätöruuvi on kulunut paikkaansa... pieni liike suuntaan sun toisen vaikuttaa liikaa ja säädöt tahtovat palailla entiselleen ajossa... näin siis ainakin mulla...
no kansiremontin jälkeen saivat palatakin, kun siinä on hyvä..
no mutta k-jet on alan vehje.. katilliset kuulemma kevyesti ongelmallisempia, mutta on se nyt sentään yksinkertaisen hieno järjestelmä..
vanhemmiten säätäminen menee vaikeaksi, siis jos seoksen säätöruuvi on kulunut paikkaansa... pieni liike suuntaan sun toisen vaikuttaa liikaa ja säädöt tahtovat palailla entiselleen ajossa... näin siis ainakin mulla...
no kansiremontin jälkeen saivat palatakin, kun siinä on hyvä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Huutaa...kt kirjoitti:Huutaako bensapumppu?
Sijaitsee missä?kt kirjoitti:Siirtopumppu tarkastukseen ja sen siivilä, samoin painepumpun takaiskuventtiili.
Sirinää kuuluu, mutta kierrokset ei seilaa...Mikä mättää vai mättääkö mikään?kt kirjoitti:Kuuluuko kuskin puolen etuvalojen paikkeilta sirinää ja seilaako kierrokset? Jos näin, hyvä juttu.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Omassa 8v katissa tosiaan surisee siellä vasemmalla eessä ja se on tahtiventtiili . Surahtaa hetken myös virtojen päällelaiton yhteydessä. Säätää polttoaineen painetta määränjakajan kammiossa. Kierrokset seilaa noin 800-900 joka kuuluu asiaan koska tuo seuraa orjallisesti lambdaa.
Bensapumpun takaiskuventtiiliin pääset käsiksi tavaratilan kautta. Takaa katsottuna vasen aukko jossa peltinen kansi päällä. Kat mallissa on 2kpl bensapumppuja toinen on painepumppu ja toinen ämpärissä nimeltä siirtopumppu. Omassani alkoi ensin pitää ääntä siirtopumppu. Eli tuo konehuonees oleva "surina venttiili" ei ole Bensapumppu. Mutta jos se ei aloita surinaa hetken jälkeen starttauksen voin sanoa että ei lähde käyntiin. Kat mallin ongelmista voimme jatkaa YV
Bensapumpun takaiskuventtiiliin pääset käsiksi tavaratilan kautta. Takaa katsottuna vasen aukko jossa peltinen kansi päällä. Kat mallissa on 2kpl bensapumppuja toinen on painepumppu ja toinen ämpärissä nimeltä siirtopumppu. Omassani alkoi ensin pitää ääntä siirtopumppu. Eli tuo konehuonees oleva "surina venttiili" ei ole Bensapumppu. Mutta jos se ei aloita surinaa hetken jälkeen starttauksen voin sanoa että ei lähde käyntiin. Kat mallin ongelmista voimme jatkaa YV
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015