Viestin lopussa käynnistys ongelma!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Viestin lopussa käynnistys ongelma!

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Terve! Jonkin aikaa foorumia seuranneena, mutta nyt vasta rekisteröityneenä persoonana toivotan itseni tervetulleeksi Saab merkkisten autojen omistajaksi.

Omistamani Saab on vm. 89 900i katalysaattorilla ja mekaanisella k-jet ruiskulla.

Autoni oli seissyt ennen osto hetkeä n, 1,5 vuotta ja olen 3 omistaja.

250tkm on ehditty mittariin saada lukemaa ja hyvin tuntuu toimivan.

Katsastuksessa huomattuja vikoja oli vähän, ennakko-odotuksista huolimatta.

Toinen etuiskunvaimennin vuosi hieman ja vasemmassa etutukivarren ja runkopalkin välissä oli reijäksi luokiteltava ruoste vaurio.

Haluaisin kovasti tietää autostani joitakin yksityiskohtia.

Mikä pulttijako, onko hydrauliset venttiilinnostajat vai ei, ja kaikenlainen vinkkien ja huomautusten anto olisi mukavaa ja suotavaa.

T: Pakari

Edit: Otsikko
Viimeksi muokannut Pakoputki, To Tammi 19, 2006 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt minullakin saab...

Viesti Kirjoittaja jus »

Pakoputki kirjoitti:Mikä pulttijako, onko hydrauliset venttiilinnostajat vai ei
Pulttijako on 4*108, sama kuin Saab 9000:ssa, moottori lienee kahdeksanventtiilinen, jolloin ei ole venttiilien paininkupit on kovat, välykset säädetään säätölevyillä, ei hydrauliset.

Ruostevaurio vetoakselin ympärillä olevan kotelon pohjassa on yksi tyypillisimmistä paikoista. Kannattaa samalla katsoa vielä läpi muutkin todennäköiset paikat, mm. tunkinkorvakkeet, takaroiskeläppien taustat ja siitä ylöspäin taka-akselin yläpuolella olevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, kynnyskoteloiden etu- ja takapäät, takapenkin alta alatukivarsien kiinnityksen seutu, takakontin pohja, ovien sisäalareunat sisäpuolelta tiivisteiden alta.

Jos nämä kohdat ovat ehjät, voit onnitella itseäsi vähäruosteisen auton löytämisestä ja ajella pitkiä huolettomia kilometrejä vuosien ajan.
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 09, 2005 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tervetuloa joukkoon! :D

pulttijako on 4x108 tai 114,3 en muista milloin tuo on ysisatasessa vaihtunut..tietävät kertokoon..

EDIT: jus ehti jo laittaa pulttijaon.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Onneksi olkoon hyvästä valinnasta 8)
Entinen jäsen#2331
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: Nyt minullakin saab...

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

jus kirjoitti:Pulttijako on 4*108, sama kuin Saab 9000:ssa, moottori lienee kahdeksanventtiilinen, jolloin ei ole venttiilien paininkupit on kovat, välykset säädetään säätölevyillä, ei hydrauliset.

Ruostevaurio vetoakselin ympärillä olevan kotelon pohjassa on yksi tyypillisimmistä paikoista. Kannattaa samalla katsoa vielä läpi muutkin todennäköiset paikat, mm. tunkinkorvakkeet, takaroiskeläppien taustat ja siitä ylöspäin taka-akselin yläpuolella olevien reaktiotankojen kiinnitykset koriin, kynnyskoteloiden etu- ja takapäät, takapenkin alta alatukivarsien kiinnityksen seutu, takakontin pohja, ovien sisäalareunat sisäpuolelta tiivisteiden alta.

Jos nämä kohdat ovat ehjät, voit onnitella itseäsi vähäruosteisen auton löytämisestä ja ajella pitkiä huolettomia kilometrejä vuosien ajan.

Selvä ja kiitos!

Itse autoa töissä nosturilla sorkkiessani en ainakaan huomannut listassasi mainituissa kohdissa mistään normaalista poikkeavaa.

Tunkin nostopaikat oli uuden veroiset, mutta tietenkin ajanpatinassa saaneet kuraa ja suolaa päälle.

Helmakotelot täysin ehjät molemmin puolin ja samoin takaluukun ympäristö ym. perus ruosteoaikat joita on joka autossa.

Ainoastaan akkukotelon pohja oli ruostunut niin pahasti, että oli jo melko pehko, mutta tästä ei mainintaa katsastuksessa.

Ensimmäisiin toimenpiteisiin ensi viikolla kuuluu jäähdytinnesteiden, jarrunesteiden,öljy+suod. vaihto.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Oma vastaava, tosin M90, oli seissyt lähes kuusi vuotta. Vaihda öljyt ja suodatin pariin otteeseen lyhyellä vaihtovälillä, bensansuodatin myös. Huutaako bensapumppu? Siirtopumppu tarkastukseen ja sen siivilä, samoin painepumpun takaiskuventtiili. Parkkipaikkahommia, osat eivät maksa paljon. Kuuluuko kuskin puolen etuvalojen paikkeilta sirinää ja seilaako kierrokset? Jos näin, hyvä juttu.

Muistaakseni nimimerkeillä "900i" ja "Gouldenwind" samat 8v Katit, heidän kirjoittelustaan ainakin minä olen saanut paljon apua omaan pähkäilyyni.
Viimeksi muokannut kt, Pe Joulu 09, 2005 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
petteri
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 18:06
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja petteri »

koska nähdään kuvia ?
#2502
9000cs 2.0t -97
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

kt kirjoitti:Oma vastaava, tosin M90, oli seissyt lähes kuusi vuotta.
Pakoputki kirjoitti:Omistamani Saab on vm. 89 900i katalysaattorilla ja mekaanisella k-jet ruiskulla.

aavistuksen sivuun aiheesta, mutta veikkaisin että on todellisuudessa M90 tuo pakoputkenkin auto kun kerran katilla varustettu.

Sehän tietty selviää varmasti kun kurkkaa runkonumeron 10:n merkin joka on M89:ssä K ja M90 L
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

[vaikka en itse perhokalastusta harrasta niin pakko sanoa että todella hieno perho tossa sun avatarissa on, katsoin että mehiläinen tai joku vastaava siinä. taitavasti tehty, etenkin väritys.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Eipä ole mehiläinen. Jäljittelee veteen munivaa hyönteistä - koskikorentoa tai vesiperhosta. Kelluu veden kalvolla peräpää upoksissa. Perhoa kannattelee pinnalla ns. häkilä, eli se vaakatasossa oleva hässäkkä. Tunnetuimmat värit oranssi ja oliivi. Toimivat taimenelle/harrille. Väri tulee materiaalista, jonka lankaan kierrät ja koukun ympäri kieputat. Samoin häkilän värit, jotka ovat mustaa tai ruskeaa kukon höyhensiikasta. Kuvan sidos ei ole parhaasta päästä. Linkitin toisaalta kun ei ole itsellä digikameraa, vielä.

Ja kannattaa muuten lyöttäytyä perhostelevan kaverin kylkeen ja aloittaa harrastaminen. Et ikinä kadu.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Onkohan autossani 2 bensapumppua tai joku siirtopumppu?

Toinen tankin lähettyvillä joka pärähtää hetkeksi, kun laittaa virrat päälle ja toinen jossain k-jetin lähettyvillä, joka jatkaa hetken aikaa surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen?

Tänä aamulla, kun oli -22 ja piti lähteä töihin sai autoa sahata käyntiin noin 30 minuuttia...aluksi en kiinnittänyt huomiota siihen, että toinen pumppu (joka konehuoneessa?) ei jatkanutkaan surinaa bensapumpun sammumisen jälkeen. Muutaman kerran, kun olin laittanut virtoja päälle ja pois alkoi tämä konehuoneesta kuuluvakin pumppu surista ja auto lähti käyntiin?

Vaihtanut olen jo talven varalta tulpat, ilmansuod., öljyt 0w-50, lämpöaika-kytkimen ja tarkastanut sytkä osat..

Mikä on tämä konehuoneesta kuuluva surina?

Eikö sen kuulukkin tulla sieltä?

Tällöin auto on ainakin aina lähtenyt käyntiin kun se kuuluu sieltä!!
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

konehuoneesta?? liekö joku lisäpumppu... mitäköhän on bensapaineet...

no mutta k-jet on alan vehje.. katilliset kuulemma kevyesti ongelmallisempia, mutta on se nyt sentään yksinkertaisen hieno järjestelmä..

vanhemmiten säätäminen menee vaikeaksi, siis jos seoksen säätöruuvi on kulunut paikkaansa... pieni liike suuntaan sun toisen vaikuttaa liikaa ja säädöt tahtovat palailla entiselleen ajossa... näin siis ainakin mulla...

no kansiremontin jälkeen saivat palatakin, kun siinä on hyvä..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

kt kirjoitti:Huutaako bensapumppu?
Huutaa...
kt kirjoitti:Siirtopumppu tarkastukseen ja sen siivilä, samoin painepumpun takaiskuventtiili.
Sijaitsee missä?
kt kirjoitti:Kuuluuko kuskin puolen etuvalojen paikkeilta sirinää ja seilaako kierrokset? Jos näin, hyvä juttu.
Sirinää kuuluu, mutta kierrokset ei seilaa...Mikä mättää vai mättääkö mikään?
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassa 8v katissa tosiaan surisee siellä vasemmalla eessä ja se on tahtiventtiili . Surahtaa hetken myös virtojen päällelaiton yhteydessä. Säätää polttoaineen painetta määränjakajan kammiossa. Kierrokset seilaa noin 800-900 joka kuuluu asiaan koska tuo seuraa orjallisesti lambdaa.
Bensapumpun takaiskuventtiiliin pääset käsiksi tavaratilan kautta. Takaa katsottuna vasen aukko jossa peltinen kansi päällä. Kat mallissa on 2kpl bensapumppuja toinen on painepumppu ja toinen ämpärissä nimeltä siirtopumppu. Omassani alkoi ensin pitää ääntä siirtopumppu. Eli tuo konehuonees oleva "surina venttiili" ei ole Bensapumppu. Mutta jos se ei aloita surinaa hetken jälkeen starttauksen voin sanoa että ei lähde käyntiin. Kat mallin ongelmista voimme jatkaa YV
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin