Tonnari ei lähde käyntiin (TOIMII TAAS)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Tonnari ei lähde käyntiin (TOIMII TAAS)

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mikähän nyt tuli kun ei käynnisty ollenkaan??? :?

Viikko sitten käynnistyi ihan normaalisti, mutta nyt kun auton on seissyt viikon lämpöisessä tallissa niin ei edes yritä käynnistyä. Kipinä tulee ja bensaakin näyttäisi tulevan.. ainakin tulpat kastuu. Olisko tulpat sitten mennyt rikki? Ne on kyllä ihan uudet, ajettu 200km. Autossa on ollut sellasta vikaa että ei aina ole lähtenyt käyntiin. Hall-anturissa varmaan jotain vikaa, mutta kun sitä johtoa, joka tulee virranjakajaan, on heiluttanut niin sillä se on sitten taas lähtenyt pelaamaan. Mutta nyt ei... :cry:
Viimeksi muokannut TeePee, Ma Joulu 12, 2005 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

TeePee kirjoitti:Mikähän nyt tuli kun ei käynnisty ollenkaan??? :?

Viikko sitten käynnistyi ihan normaalisti, mutta nyt kun auton on seissyt viikon lämpöisessä tallissa niin ei edes yritä käynnistyä. Kipinä tulee ja bensaakin näyttäisi tulevan.. ainakin tulpat kastuu. Olisko tulpat sitten mennyt rikki? Ne on kyllä ihan uudet, ajettu 200km. Autossa on ollut sellasta vikaa että ei aina ole lähtenyt käyntiin. Hall-anturissa varmaan jotain vikaa, mutta kun sitä johtoa, joka tulee virranjakajaan, on heiluttanut niin sillä se on sitten taas lähtenyt pelaamaan. Mutta nyt ei... :cry:
Onpa hassua että aina kun täältä etsii vastausta johonkin ongelmaan, yleensä viikon sisällä joku on pähkäillyt samanlaista tapausta. No, tonnari ei käynnisty täälläkään seistyään viikonlopun ulkosalla. Starttaa vaikka maailman ääriin, tulpat kastuu, muttei kuivaamisen jälkeenkään käynnisty.

Jos Etelä-Tampereen alueella saisi hinaus- tai korjausapua (auto on nyt kävelytiellä sakolapun säestämänä) n. 500 metrin ylämäkeen hinausta varten niin rahallinen korvaus odottelisi.... :?
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Näin fiksusti, pienen saunomisen jälkeen, oiskohan kipinän puutetta :?: .
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tänään yritin taas startata. Irrotin ensiksi tulpat, kas kummaa ne olivat aivan kuivat. No ajattelin että bensa on varmaan yön aikana haihtunut joten laitoin tulpat takaisin kiinni ja starttasin ---> ei käynnisty. Tulpat irti ---> ne on ihan kuivat.

Eli nyt siis ongelmana on että bensaa ei tule, mutta kipinä on kunnossa. Olisko bensapumppu voinut hajota itsekseen kun auto on seissyt viikon? 8O
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

TeePee kirjoitti:
Eli nyt siis ongelmana on että bensaa ei tule, mutta kipinä on kunnossa. Olisko bensapumppu voinut hajota itsekseen kun auto on seissyt viikon? 8O
Täysin mahdollista. Syötä bensapumpun sulakkeelle virtaa vaikka radion sulakkeelta ja tarkasta takakontista, käykö pumppu.
#1970
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Vieläkö Sami-tre autosi lojuu jalkakäytävällä? Soita mulle jos tarviit hinausta.

EDIT: Ookkei. Poistetaan numero, ettei joku luule yleiseksi hinauspalveluksi. :wink:
Viimeksi muokannut puu, To Joulu 08, 2005 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

puu kirjoitti:Vieläkö Sami-tre autosi lojuu jalkakäytävällä? Soita mulle 050 xxx xxxx jos tarviit hinausta.
Kiiiitos avusta :) , mutta juuri tunti sitten saimme auton lopulta talliin sulamaan (kiitoksia Haza!). Nyt täytyy alkaa metsästämään vikaa, kun ei käynnisty vieläkään.


EDIT: Numero pois :D
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Nyt on todettu bensapumppu toimivaksi. Syötettiin sille 12V ja pumppu pyöri. Ongelma tällähetkellä on, että pumpulle ei tule virtaa 8O Kun ruvettiin selvittämään niin huomattiin ettei bensapumpun sulakkeellekkaan tullut virtaa. :?

Onko muilla ollut samanlaista vikaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko ruiskun rele tai bensapumpun rele kuollut? 88:ssa ei taida olla sytytyspulssivahvistinta, joka voisi aiheuttaa tällaisen ongelman.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 372#100372
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Täytyy huomenna tarkistaa ne releet. Olis kivempi ajaa kouluun saabilla kuin polkea pyörällä... :evil:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Miten se sähkö oikeen kulkee pumpulle? Onko sulake ennen relettä vai jälkeen?

Kokeilin äsken laittaa hyppylangan bensapumpun releen napoihin 30 ja 87 jolloin pumpun pitäisi pyöriä :?: mutta mitään ei tapahdu. Pumpun sulakkeelle ei tule virtaa mitenkään. On kokeiltu mitata samalla kun starttaa ym mutta ei tule virtaa :cry:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

polttoainepumpun releelle tulee virta suoraan akusta.
Releen ja pumppujen välissä on sulake 14.


Pumput <---- sulake 14 <------- rele <--------akku
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Äsken kokeilin hyppylankaa toiselta sulakkeelta bensapumpun sulakkeelle ---> virrat päälle ja pumppu pyörii, virrat pois ---> pumppu sammuu. Mittasin vastusmittarilla, että sulake ja releen nasta 30 on yhdistetty.

Mutta oliskohan tuo rele nyt sitten suuttunut ja päättänyt hajota, kun ei autolla ole ajettu hetkeen?
Viimeksi muokannut TeePee, Ma Joulu 12, 2005 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nasta 30:stä menee johto suoraan akkuun.
Nasta 87B menee ( releen vedettyä kiinni) suoraan sulakkeelle 14, josta virta suoraan pumpuille.

Olekos tarkistanut, että vetääkös päärele kiinni. Siinäkin nasta 87B pitäis olla jännitteellinen. Tuo virtapiiri menee painekatkaisijan kautta pumpun releen "vetopiiriin" 85/86.
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Joulu 12, 2005 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Nyt meni vähän ohi... :) eli siis 87B menee sulakkeelle 14 ja siitä pumpulle. Eli siis kun vedän hyppylangan 30 nastasta 87 nastaan, muuttuu myös se nasta jännitteiseksi (luonnollisesti). Näin ollen virran pitäisi kulkea nyt suoraan sulakkeelle ja pumpun pyöriä? Mutta EI... ja kuitenkin tuo nasta 87 ja sulake on yhdistetty. Menee vähän yli jo kun ei virta suostu kulkemaan ehjää johdinta pitkin :lol:

30 nastasta kun heittä suoraan hypyn sulakkeelle niin pumppu pyörii.
Viimeksi muokannut TeePee, Ma Joulu 12, 2005 19:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin