satkun vaihdekepinpalje

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

satkun vaihdekepinpalje

Viesti Kirjoittaja solex »

Noh, tuli hommattua satkuun nahkainen vaihdekepinpalje. Olisinkin taas kysellyt itseäni fiksummilta, että miten toi palkeen vaihtaminen käytännössä tapahtuu aiheuttamatta suurempia vaurioita.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Täällä kiinnostaisi myöskin tietää voiko satkuun vaihtaa vaihdekepin nupin kun ei ainakaan tunnu olevan kierrettävää mallia eikä viitti väkisin vääntää.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saa vaihdettua kaksi konstia joko kovaa vääntöä tai vetoa tai sit helpompi halkaise vanha!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Nuppi lähtee irti suoraan vetämällä voi vaan olla suhteellisen tiukassa.
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Satkun vaihdekepin nahkapalje

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Laitoin yv:tä!!!
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

multa löytyy satkusta orkkis nuppi :cry: toistaiseksi ja itte karvakankaasta tehty palje yksin kertaisesti ommeltu pussi joka on vielä ommeltu kiinni orkkispalkeen ala reunaan ja ylhäältä kiristetty narulla tiukasti kiinni vaihdekepin varteen

Eli "lyhykäisyydessään" orkkiksen päällle asennettuna :D
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nahkainen palje lähtee vetämällä irti , sit vain uusi tilalle , mut tuo kepin nuppi tarttee saada irti on vain painamalla kiinni ei kierrettä , pikku vasaralla altapäin koputtelemalla voi auttaa asiaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saako tuosta satkun hämmennyskepin nupista irti sen linssin/vaihdekaavion?

Muistelen joskus kauan sitten 80-luvulla meillä jossakin Scaniassa tai Mersussa olleen jonkintapaista sinistä, pikkupojan mielestä timanttien näköistä, kamaa siellä linssin alla, voisi semmosen tuohon taiteilla. Oli aika mageen näköinen ainakin reilusti alle kouluikäisestä pojanklopista..
Jotenkin muistelen sen näyttäneen ihan 3d-kuviolta, olikohan siellä oikeasti jotain hienoa..
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Vaikka nyt onkin jo moneen kertaan tullut esille tämä, että satkusta se kepin nuppi lähtee vetämällä, niin eipä sitä kai kannata vasaralla ruveta naputtelemaan.. Saa vielä rumia jälkiä aikaan siihen. Aiheesta löytyy muistaakseni paljonkin juttua sellaisesta topicista, kuin "Vaihdevälin lyhennin" tjsp (mikäli on vielä tallella foorumilla).

Omasta satkustani irrotin nupin ihan vetämällä. Siihen vaan polvilleen kuskin penkille ja _rivakka_ nykäisy, niin irti lähtee. Ainakin itsellä oli pirun tiukassa, mut ihan nätisti ja ehjänä lähti irti kun uskalsi kunnolla rykäistä.

Niin, ja se alkuperäinen paljehan irtoaa sitten alakautta helpommin.. Keppi on kolmella ruuvilla kiinni. Ne kun avaa ja ottaa kepin käteen, niin on helpompi irrotella se palje eikä tartte sitä nuppiakaan rykiä. Ja kannattaa sitten tosiaan sitä keppiä takaisin laittaessa muistaa kiristellä tasaisesti ne ruuvit ja ehdottomasti käyttää sitä kierrelukitetta! nimim. hain emännän ja auton keskustasta kun "Tässä ei toimi enää kun 3. ja 4. vaihde" Oli keppi melkeen irti autosta..
9-3SC 2.0t Aut. -08
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sopiikohan tonnarin nahkapalje 900:een? Ainakin päällisin puolin saattaisi mennä, vaikka EPC/lisätarvikekataloogi antaa niille eri varaosanumeron.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Varsinaisen palkeen saa todennäköisesti sovitettua satkuun. Palkeet eroavat toisistaan kaiketi sen pakkilukon" muoviputken" osalta joka on palkeessa kiinni. Itse nahkahan on kiinnitetty rautalangalla surraamalla siihen muoviosaan, näin oli ainakin satkun palkeen laita.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Lähtee se linssi irti .
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

solex kirjoitti:Varsinaisen palkeen saa todennäköisesti sovitettua satkuun. Palkeet eroavat toisistaan kaiketi sen pakkilukon" muoviputken" osalta joka on palkeessa kiinni. Itse nahkahan on kiinnitetty rautalangalla surraamalla siihen muoviosaan, näin oli ainakin satkun palkeen laita.
Tonnarissakin se palje kiinnitetään rautalankaa kiertämällä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Palje on ehjänä paikoillaan. Kiitokset kaikille neuvonantajille sekä erityiskiitos (louhelai) virallisesta asennusohjeesta.
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

akyttala kirjoitti:

Saako tuosta satkun hämmennyskepin nupista irti sen linssin/vaihdekaavion?


Joo kyllä se kaavio lähtee irtipi, pienellä ruuvarilla vaan kampeamaan.
Jos oikein tuningia haluaa harrastaa, niin sen linssin saa läpinäkyväksi
autosolilla kun hinkkaa. Sen jälkeen voi paintshopilla väsätä mieleinen
kuva vaihdekepille. Itselläni hiilikuitujäljennös taustana kaaviossa. :oops:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin