Kansien erot?
Kansien erot?
Mitä eroa on 8 venasella turbon kannella ja ruiskun kannella?
oon ajatellu ottaa ruiskun kannen varalle, jos toi nyt taas laukeaa.
oon ajatellu ottaa ruiskun kannen varalle, jos toi nyt taas laukeaa.
Höpö höpö !
Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi.
Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.
Stelliitti-venat tahtoo halkeilla turboissa kun kuumenee liikaa ja ei ole natrium täytettä lautasessa ja osaksi vartta, siirtämässä lämpöö ohjareihin. Joskus on tullut purettua venttiileitä ja tutkittua rakennetta ja kansiakin oon halkonut ja viipaloinut kattookseni kuinka vahvat on seinämät kanavissa että ei pirraa puhki.
Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi.

Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.
Stelliitti-venat tahtoo halkeilla turboissa kun kuumenee liikaa ja ei ole natrium täytettä lautasessa ja osaksi vartta, siirtämässä lämpöö ohjareihin. Joskus on tullut purettua venttiileitä ja tutkittua rakennetta ja kansiakin oon halkonut ja viipaloinut kattookseni kuinka vahvat on seinämät kanavissa että ei pirraa puhki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
[quote="toms"]Höpö höpö !
Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi.
Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sanos poika höpö höpö
saabin korjaamo kirjassa(H-moottori 2) todetaan näin:!
pakoventtiilit:
kaasutin moottori-stelliittivahvisteinen teräs
ruiskutusmoottorit-natriumjäähdytetyt pakoventtiilit

Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi.

Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sanos poika höpö höpö

saabin korjaamo kirjassa(H-moottori 2) todetaan näin:!

pakoventtiilit:
kaasutin moottori-stelliittivahvisteinen teräs
ruiskutusmoottorit-natriumjäähdytetyt pakoventtiilit



Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
No, sen verran on tullut noita saabeja 20 vuodessa rapattua että ainakaan itellä ei yhdessäkään ruiskussa ole tullut natrim venttiileitä vastaan. -89 , 8 valve on kyllä uusin 8 valve mitä on tullut auvottua ja varastosta löytyy 8 valve iivarin -89 kansi , original, missä ei ollut ainakaan natrim venoja. Oli lautasesat pala pois ja rälläköin venttiilin halki ja tutkin. Ei ollu ontto ja natriumia sisällä. Tainnut kirjaan tulla erehdys.
kaasareissa ja iivareissa ollut samalla numerollakin venttiilit mut turboissa ei....16 venaisista en sano mitään.
Aikoinaan jo saabin korjaamolla opettivat mistä erottaa turbon natrium venttiilit ja stelliitti venttiilit muista ja näin on ollut tähänpäivään asti.
Onko tuo uutta että kirjoissa on väärin.
Kirjoittajalla ollut väärää tietoo kun ei ne suunnittelijat niitä kirjoita.
Sama juttu ku vaihteistoöljyssä....
Ite kun aikoinaan tein viilattua 99 niin oli kova homma löytää venttiileitä kun stelliitti sellaiset ei käynyt ja uudet maksoi maltaita ja tarvikkeena ei tunnettu natriumeja silloin.
Turbon kansista ne löytyi... taitaa olla vieläkin yks sarja tallella hyviä / uudenveroisia ja ämpärillinen huonoja ja tavallisia että melkein mökin naulais niillä.
kaasareissa ja iivareissa ollut samalla numerollakin venttiilit mut turboissa ei....16 venaisista en sano mitään.
Aikoinaan jo saabin korjaamolla opettivat mistä erottaa turbon natrium venttiilit ja stelliitti venttiilit muista ja näin on ollut tähänpäivään asti.
Onko tuo uutta että kirjoissa on väärin.
Kirjoittajalla ollut väärää tietoo kun ei ne suunnittelijat niitä kirjoita.
Sama juttu ku vaihteistoöljyssä....

Ite kun aikoinaan tein viilattua 99 niin oli kova homma löytää venttiileitä kun stelliitti sellaiset ei käynyt ja uudet maksoi maltaita ja tarvikkeena ei tunnettu natriumeja silloin.
Turbon kansista ne löytyi... taitaa olla vieläkin yks sarja tallella hyviä / uudenveroisia ja ämpärillinen huonoja ja tavallisia että melkein mökin naulais niillä.

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms kirjoitti:No, sen verran on tullut noita saabeja 20 vuodessa rapattua että ainakaan itellä ei yhdessäkään ruiskussa ole tullut natrim venttiileitä vastaan. -89 , 8 valve on kyllä uusin 8 valve mitä on tullut auvottua ja varastosta löytyy 8 valve iivarin -89 kansi , original, missä ei ollut ainakaan natrim venoja. Oli lautasesat pala pois ja rälläköin venttiilin halki ja tutkin. Ei ollu ontto ja natriumia sisällä. Tainnut kirjaan tulla erehdys.
kaasareissa ja iivareissa ollut samalla numerollakin venttiilit mut turboissa ei....16 venaisista en sano mitään.
Aikoinaan jo saabin korjaamolla opettivat mistä erottaa turbon natrium venttiilit ja stelliitti venttiilit muista ja näin on ollut tähänpäivään asti.
Onko tuo uutta että kirjoissa on väärin.
Kirjoittajalla ollut väärää tietoo kun ei ne suunnittelijat niitä kirjoita.
Sama juttu ku vaihteistoöljyssä....
![]()
Ite kun aikoinaan tein viilattua 99 niin oli kova homma löytää venttiileitä kun stelliitti sellaiset ei käynyt ja uudet maksoi maltaita ja tarvikkeena ei tunnettu natriumeja silloin.
Turbon kansista ne löytyi... taitaa olla vieläkin yks sarja tallella hyviä / uudenveroisia ja ämpärillinen huonoja ja tavallisia että melkein mökin naulais niillä.
Mielenkiintoista tietoutta Raahessa!!!


Mutta jos on viisampia, kannattaa kommentoida asiasta!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Mulla kesti 7.2 puristeisessa hieman yli kilon paineilla parisen vuotta kunnes rosvo vei ja poltti auton venttiilien ympäriltä.mikkoimp kirjoitti:kyllä kaverilla ainakin muutaman tuhannen kesti 1,5 ahdoilla kunnes kone nakutti itsensä hengiltä....
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Näin itekkin olen asin todennut!Ronska kirjoitti:Kyllä minäkin olen aina nähnyt kaikissa iivarin kansissa natrium-jäähdytteiset venat.
Ja 8-venttiilisten h-moottoreiden nokat on kaikki samoja.
B-koneisissa oli eroja ruiskun ja kaasarin välillä.
B-moottoreissa oli kaikissa malleissa stelliittivahvisteiset pakoventtiilit -77asti,jolloin tuli turboihin(ruiskuihin) ja petroihin natriumjäähdytteiset pakoventtiilit!
H-moottoreissa (8v) oli alusta(81/8)alkaen natrium pakoventtiilit kaikissa ruiskuissa,petroissa ja turboissa!vuoden -86 paikkeilla tuli kaikkiin malleihin!

PS:tuskin ne saabin maahantuojan kursseilla paskaa kertoo/korjaamokirjoihin kirjoittaa!

Ite olin saabin merkkikorjaamon asentaja -87 alkaen!

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Mullakin on se käsitys että 8v-koneissa on Natrium-jäähdytteiset pakoventtiilit. Muistan lukeneeni sen jostain 88-89 esitteestä.
EPC tosin näyttää eri nimikkeen C-mallille, miksiköhän?
EPC tosin näyttää eri nimikkeen C-mallille, miksiköhän?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear