Kansien erot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Houbi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 09:03
Paikkakunta: vantaa

Kansien erot?

Viesti Kirjoittaja Houbi »

Mitä eroa on 8 venasella turbon kannella ja ruiskun kannella?
oon ajatellu ottaa ruiskun kannen varalle, jos toi nyt taas laukeaa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Turbon kannessa on jäähdytetyt pakoventtiilit. Muuten on sama kansi kaikissa 8-venasissa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ei mitään eroa,kummassakin on natrium pakoventtiilit! 8O nokka-akselit on erillaiset!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Höpö höpö !
Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi. :cry:

Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.

Stelliitti-venat tahtoo halkeilla turboissa kun kuumenee liikaa ja ei ole natrium täytettä lautasessa ja osaksi vartta, siirtämässä lämpöö ohjareihin. Joskus on tullut purettua venttiileitä ja tutkittua rakennetta ja kansiakin oon halkonut ja viipaloinut kattookseni kuinka vahvat on seinämät kanavissa että ei pirraa puhki.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

[quote="toms"]Höpö höpö !
Kaasareissa ja ruiskuissa on stelliitivahvisteiset pakovenat ja turbossa natrium-venttiilit.
Ne erottaa lautasen päistä olevista koloista .
Natrium venttiileissä on sellainen piste, niiku pistepuikolla ois lyöty n. ø3 m, 2mm syvä kolo ja stelliittivenoissa sellainen n. ø 1 cm ja 1mm syvä kolo ja rungoltaan paljon "riskimpi" kuin natrium-venat = painavampi. :cry:

Kansissa voi olla erona että joissain kaasareissa on imuventtiilin seeteissä "kaulukset" jolla virtaukset huononee mutta ilmeisesti on hajettu keskialueen vääntö lisää kuristamalla siitä kohti ja oisko jotain polttoaineen ja ilamn sekoittumista ja pyörteilyä paremmmaksi ja sitä myöten polttoainetaloutta YRITETTY parantaa.
-------------------------------------------------------------------------------------
Sanos poika höpö höpö :wink:

saabin korjaamo kirjassa(H-moottori 2) todetaan näin:! :roll:

pakoventtiilit:

kaasutin moottori-stelliittivahvisteinen teräs

ruiskutusmoottorit-natriumjäähdytetyt pakoventtiilit

:wink: :wink: :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

No, sen verran on tullut noita saabeja 20 vuodessa rapattua että ainakaan itellä ei yhdessäkään ruiskussa ole tullut natrim venttiileitä vastaan. -89 , 8 valve on kyllä uusin 8 valve mitä on tullut auvottua ja varastosta löytyy 8 valve iivarin -89 kansi , original, missä ei ollut ainakaan natrim venoja. Oli lautasesat pala pois ja rälläköin venttiilin halki ja tutkin. Ei ollu ontto ja natriumia sisällä. Tainnut kirjaan tulla erehdys.
kaasareissa ja iivareissa ollut samalla numerollakin venttiilit mut turboissa ei....16 venaisista en sano mitään.

Aikoinaan jo saabin korjaamolla opettivat mistä erottaa turbon natrium venttiilit ja stelliitti venttiilit muista ja näin on ollut tähänpäivään asti.

Onko tuo uutta että kirjoissa on väärin.
Kirjoittajalla ollut väärää tietoo kun ei ne suunnittelijat niitä kirjoita.
Sama juttu ku vaihteistoöljyssä....
:wink:

Ite kun aikoinaan tein viilattua 99 niin oli kova homma löytää venttiileitä kun stelliitti sellaiset ei käynyt ja uudet maksoi maltaita ja tarvikkeena ei tunnettu natriumeja silloin.
Turbon kansista ne löytyi... taitaa olla vieläkin yks sarja tallella hyviä / uudenveroisia ja ämpärillinen huonoja ja tavallisia että melkein mökin naulais niillä. :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Houbi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 09:03
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Houbi »

kiitos tiedoista, taidan hommaa jostai sittenki 8v turbo kannen.....
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

toms kirjoitti:No, sen verran on tullut noita saabeja 20 vuodessa rapattua että ainakaan itellä ei yhdessäkään ruiskussa ole tullut natrim venttiileitä vastaan. -89 , 8 valve on kyllä uusin 8 valve mitä on tullut auvottua ja varastosta löytyy 8 valve iivarin -89 kansi , original, missä ei ollut ainakaan natrim venoja. Oli lautasesat pala pois ja rälläköin venttiilin halki ja tutkin. Ei ollu ontto ja natriumia sisällä. Tainnut kirjaan tulla erehdys.
kaasareissa ja iivareissa ollut samalla numerollakin venttiilit mut turboissa ei....16 venaisista en sano mitään.

Aikoinaan jo saabin korjaamolla opettivat mistä erottaa turbon natrium venttiilit ja stelliitti venttiilit muista ja näin on ollut tähänpäivään asti.

Onko tuo uutta että kirjoissa on väärin.
Kirjoittajalla ollut väärää tietoo kun ei ne suunnittelijat niitä kirjoita.
Sama juttu ku vaihteistoöljyssä....
:wink:

Ite kun aikoinaan tein viilattua 99 niin oli kova homma löytää venttiileitä kun stelliitti sellaiset ei käynyt ja uudet maksoi maltaita ja tarvikkeena ei tunnettu natriumeja silloin.
Turbon kansista ne löytyi... taitaa olla vieläkin yks sarja tallella hyviä / uudenveroisia ja ämpärillinen huonoja ja tavallisia että melkein mökin naulais niillä. :wink:

Mielenkiintoista tietoutta Raahessa!!! :wink: Heh,heh 8O
Mutta jos on viisampia, kannattaa kommentoida asiasta!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kuikahan nopeasti palaa kaasutinmallin kannen venttiilit 99Turbossa??

meinaan kun tein kansirempan niin hoksasin vasta kannen ollessa paikallaan että rempatussa kannessa taitaa olla normiventtiilit... :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä kaverilla ainakin muutaman tuhannen kesti 1,5 ahdoilla kunnes kone nakutti itsensä hengiltä....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kyllä minäkin olen aina nähnyt kaikissa iivarin kansissa natrium-jäähdytteiset venat.

Ja 8-venttiilisten h-moottoreiden nokat on kaikki samoja.
B-koneisissa oli eroja ruiskun ja kaasarin välillä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mistähän syystä EPC tunnistaa sitten "sodium" täytteisen venttiilin ja tavallisen.
Tavallisen kohdalla lukee että käyttö C eli Carburator?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

mikkoimp kirjoitti:kyllä kaverilla ainakin muutaman tuhannen kesti 1,5 ahdoilla kunnes kone nakutti itsensä hengiltä....
Mulla kesti 7.2 puristeisessa hieman yli kilon paineilla parisen vuotta kunnes rosvo vei ja poltti auton venttiilien ympäriltä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ronska kirjoitti:Kyllä minäkin olen aina nähnyt kaikissa iivarin kansissa natrium-jäähdytteiset venat.

Ja 8-venttiilisten h-moottoreiden nokat on kaikki samoja.
B-koneisissa oli eroja ruiskun ja kaasarin välillä.
Näin itekkin olen asin todennut!

B-moottoreissa oli kaikissa malleissa stelliittivahvisteiset pakoventtiilit -77asti,jolloin tuli turboihin(ruiskuihin) ja petroihin natriumjäähdytteiset pakoventtiilit!
H-moottoreissa (8v) oli alusta(81/8)alkaen natrium pakoventtiilit kaikissa ruiskuissa,petroissa ja turboissa!vuoden -86 paikkeilla tuli kaikkiin malleihin! :wink:

PS:tuskin ne saabin maahantuojan kursseilla paskaa kertoo/korjaamokirjoihin kirjoittaa! 8O
Ite olin saabin merkkikorjaamon asentaja -87 alkaen! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mullakin on se käsitys että 8v-koneissa on Natrium-jäähdytteiset pakoventtiilit. Muistan lukeneeni sen jostain 88-89 esitteestä.

EPC tosin näyttää eri nimikkeen C-mallille, miksiköhän?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin