Satkun merkilliset valot
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Satkun merkilliset valot
En haulla löytänyt sopivaa vastausta kysymykseeni, joten rohkenen asiaa raadilta tiedustella.
Kaverini oli ongelmissa satkunsa -85 kanssa. Itse asiassa jarrutehostimen alipaineletku oli pompannut pois imusarjasta. Oli etsinyt vikaa sähköpuolelta ja ottanut mm. valoreleen pois. Ilmeisestikin virrat oli päällä.
Olisiko valorele voinut ko. toimessa vioittua vai miksi tilanne on seuraavanlainen:
ns. madalletun jännitteen asennossa pelaa puolivalot, mutta ns. ajoasennossa ei tule kuin parkit. Katkaisija on ehjä, vaihtorelettä minulla ei ollut, kun se on vanhempaa mallia kuin -89:ssä
Mneekö madallettu jännite releen kautta, vai jotain muuta kautta?
Kaverini oli ongelmissa satkunsa -85 kanssa. Itse asiassa jarrutehostimen alipaineletku oli pompannut pois imusarjasta. Oli etsinyt vikaa sähköpuolelta ja ottanut mm. valoreleen pois. Ilmeisestikin virrat oli päällä.
Olisiko valorele voinut ko. toimessa vioittua vai miksi tilanne on seuraavanlainen:
ns. madalletun jännitteen asennossa pelaa puolivalot, mutta ns. ajoasennossa ei tule kuin parkit. Katkaisija on ehjä, vaihtorelettä minulla ei ollut, kun se on vanhempaa mallia kuin -89:ssä
Mneekö madallettu jännite releen kautta, vai jotain muuta kautta?
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, To Joulu 15, 2005 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Ja ovat onneksi omalla sulakkeella. Turbosta nyppäsin tämän "day driving lampin" sulakkeen pois, että valot toimii katkasijan näyttämän mukaan eli 0-asennossa ne pois päältä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
Jaa, vai niin. Tosiaan tarkoitus on siinä, että voi pitää autoa käynnissä ja valot ei pala, ei edes parkit. Mutta tuo käyttötarkoitus on hieman eri, esim. kovalla pakkasella laittaa auton roikasta käyntiin ja jättää sen käymään vähän pidemmäksi aikaa pihalle.matti sallinen kirjoitti:no katos...
dime pääsee iltahämärissä vaikka talvisaikaan lämmittelemään naaraita saappaan takusilla...ja kukaan ei huomaa kun on valot pois vaikka kone käy
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:En muista missä vuosimallissa huomiovalot jäi pois, muttei niitä tosiaankaan ole enää -89 mallissa.Saab900i kirjoitti:Kyllä mulla tuossa -89 satkussa saa valot katkaisijasta pois päältä, eikä siitäkään mitään oo revitty pois...
Mun mielestä huomiovalot (alennetulla jännittellä palavat ajovalot)
tuli mallivuonna 1977.
Poistuivat...täytyypä tarkistaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Ainakin minulla on -84 aerossa alennetulla jännitteellä toimivat tuossa "0"-asennossa, taas -88 satkussa "0" oli toisaan valot pois. Jossain tuolla välillä ilmeisesti poistui 

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Noista päivävaloista on ollu juttua ennenkin
esim. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %2Avalo%2A
Eli muutama vuosi välissä on "erehdyksen" aikaa saabilla jolloin noi oli poissa käytöstä.
Alkuperäseen kysymykseen, että vanhemmissa toi päivävalon alennus tehtiin siinä sulakerasian etupuolella olevan johtolenkin kautta ja tais siinä olla erikseen sulake vai oliko siinä pelkkä liitin, en nyt muista kun ei ole tullut tarvetta päästä eroon.
Lämmityskäyttöön parkkiksella riittää hyvin pelkkien ajovalojen pois kääntö, parkkien viemä virta on niin minimaalista ettei se juuri enää vaikuta akun lataukseen.
esim. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %2Avalo%2A
Eli muutama vuosi välissä on "erehdyksen" aikaa saabilla jolloin noi oli poissa käytöstä.
Alkuperäseen kysymykseen, että vanhemmissa toi päivävalon alennus tehtiin siinä sulakerasian etupuolella olevan johtolenkin kautta ja tais siinä olla erikseen sulake vai oliko siinä pelkkä liitin, en nyt muista kun ei ole tullut tarvetta päästä eroon.
Lämmityskäyttöön parkkiksella riittää hyvin pelkkien ajovalojen pois kääntö, parkkien viemä virta on niin minimaalista ettei se juuri enää vaikuta akun lataukseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Huomiovalot on 0-asennossa ellei sulaketta (oliko 4?) en muista tarkemmin ole poistettu. näin ainakin vuosimalleissa 89-93.
Mielestäni se on ihan kätevää saada valot kokonaan pois päältä, yleensä on kuitenkin katkaisija jatkuvasti päällä. Joten itse ole aina poistanut sen ominaisuuden.
Mielestäni se on ihan kätevää saada valot kokonaan pois päältä, yleensä on kuitenkin katkaisija jatkuvasti päällä. Joten itse ole aina poistanut sen ominaisuuden.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear