Viheltävä voimansiirto?
Viheltävä voimansiirto?
Olen ajellut nyt pari viikkoa tällä uudemmalla 9-5:lla ja jotenkin korviin on alkanut kuulua vienoa vihellystä. Vihellys on luultavasti peräisin voimansiirrosta, koska sen taajuus muuttuu ajonopeuden muuttuessa. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kuuluko joka vaihteella?
Oma 9-5:n pitää 4.lla pientä ulinaa, tai on pitäny jo n. 50tkm,(eli niin kauan kun auto on minulla ollut) eikä ole mitenkään lisäntynyt joten en ole mitenkään huolestunut, muuten laatikko toimii kuin unelma
Öljyt vaihdettin eka kerran 190tkm kohdalla ja seuraavaksi ajattelin vaihtaa 220tkm:ssa
Oma 9-5:n pitää 4.lla pientä ulinaa, tai on pitäny jo n. 50tkm,(eli niin kauan kun auto on minulla ollut) eikä ole mitenkään lisäntynyt joten en ole mitenkään huolestunut, muuten laatikko toimii kuin unelma

Öljyt vaihdettin eka kerran 190tkm kohdalla ja seuraavaksi ajattelin vaihtaa 220tkm:ssa
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ääni alkaa selvemmin kuulumaan n. 60 km/h nopeudessa ja kuuluu kaikilla vaihteilla joita tuossa nopeudessa käytetään. Ääntä lukuunottamatta vaihteisto pelittää Saabin vaihteistoksi ihan mallikkaasti ja öljytkin on vaihdettu pari päivää sitten. Öljynpoistopropun magneetissakaan ei ollut tavaraa kuin nimeksi. Voiskohan tuosta nyt sitten päätellä, että ääni tulee voimansiirron laakeroinnista? Mistään akuutista vakavasta viasta tuskin on kyse, mutta himppasen tuo ulina ärsyttää.
-
- "Hölösuu"
Eikös kaikki Saabin vaihteistot viheltele enemään tai vähemmän ?
Muistatko, kuuluiko ääni ennen kuin vaihdoit laatikkoöljyt ?

Muistatko, kuuluiko ääni ennen kuin vaihdoit laatikkoöljyt ?
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ei viheltänyt edellisen 9-5:en laatikko. Tämä ääni on sellaista "rahinan" sekaista vihellystä ja tuntuu voimistuvan kokoajan (jos joku on kuullut kuinka vanha Valmetin perä viheltää, niin tämä ääni on jotain sinne päin). Kyllä se ääni kuului jo ennen öljynvaihtoa. Nyt se on vaan alkanut käydä korvaan kun ei radio pauhaa ja renkaatkin on hiljaisemmat. Vien auton tänään näytille, joten saa nähdä mitä siellä sanotaan. Toivottavasti ei tarvitse alkaa tappelemaan siitä kuka korjauksen maksaa tai siitä että laatikko on kunnossa ja odotellaan kuusi kuukautta kunnes kuluttajan suoja ei asiaan enää vaikuta
.

Mulla oli aikoinaan (siis 15 vuotta sitten) 90:n, jossa kuului juuri tuollaista rahinan sekaista vihellystä. Siitä oli mennyt perän laakerointi sököksi.mattiruu kirjoitti:Tämä ääni on sellaista "rahinan" sekaista vihellystä ja tuntuu voimistuvan kokoajan
Toivottavasti myyjäliike suhtautuu asiaan järkevästi.
Käytiin tänään Saab-liikkeen työnjohtajan kanssa ajelulla ja hän oli samaa mieltä, että ääntä tulee. Epäili painelaakeria, -asetelmaa tai pääakselin laakerointia. Homma lähti eteenpäin myyjäliikkeelle (toinen Saabin liike)ja saa nähdä mikä on lopputulos. Tähän asti kaikki on sujunut hyvässä hengessä ja toivottavasti jatko menee samoissa merkeissä. Tuota perää minä epäilin itsekin ja epäilen vieläkin koska ajonopeus vaikuttaa äänen korkeuteen niin radikaalisti.....
-
- "Hölösuu"
Jos vika olisi kytkimen osissa, sen äänen pitäisi mun mielestä muuttua kun kytkin painetaan pohjaan. Kuulostaa valitettavasti kalliimmalta vialta mutta eipä tuo varmaan nyt sun piikkiin onneksi mene.mattiruu kirjoitti:. Epäili painelaakeria, -asetelmaa tai pääakselin laakerointia.
Muistuu mieleen se ainoa saab jonka vaihteisto on minulla laulanut; 96L, siinä piti 2 vaihde pahan kuuloista jurinaa varmaan 100tkm:sta 330tkm:iin eikä haitannut menoa yhtään. Mikähän sekin lienee ollut

9000CS 2,3
Terve!
Mullakin oli ongelmia vihellyksen kanssa.
Ensiki oli turbo rikki vaihdettin OK!
Sitten oli öljysuodatin ongelmia vaihtaa.. OK
Viimeksi mä kävin vaihtamassa remmin ja kiristyspyörät niin nyt ei tule ollenkaan meteliä. (vaihdoin myöskin moottorin alatuki varren se oli aivan loppu)
Mullakin oli ongelmia vihellyksen kanssa.
Ensiki oli turbo rikki vaihdettin OK!
Sitten oli öljysuodatin ongelmia vaihtaa.. OK
Viimeksi mä kävin vaihtamassa remmin ja kiristyspyörät niin nyt ei tule ollenkaan meteliä. (vaihdoin myöskin moottorin alatuki varren se oli aivan loppu)
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Uutta tietoa: Oy Saab-auto Ab ei aio osallistua kustannuksiin osien muodossa. Eläköön GM!!! Entisen Saab-auton aikana 4 vuotta vanhaan autoon sai osat maahantuojan puolesta. Ymmärsivät vielä silloin, että premium-merkin laatikon pitää kestää enemmän kuin 60 tkm! Saa nyt sitten nähdä mitä myyjä seuraavaksi sanoo (mulla on pahat aavistukset tästäkin).