Viheltävä voimansiirto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viheltävä voimansiirto?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Olen ajellut nyt pari viikkoa tällä uudemmalla 9-5:lla ja jotenkin korviin on alkanut kuulua vienoa vihellystä. Vihellys on luultavasti peräisin voimansiirrosta, koska sen taajuus muuttuu ajonopeuden muuttuessa. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kuuluko joka vaihteella?

Oma 9-5:n pitää 4.lla pientä ulinaa, tai on pitäny jo n. 50tkm,(eli niin kauan kun auto on minulla ollut) eikä ole mitenkään lisäntynyt joten en ole mitenkään huolestunut, muuten laatikko toimii kuin unelma :wink:

Öljyt vaihdettin eka kerran 190tkm kohdalla ja seuraavaksi ajattelin vaihtaa 220tkm:ssa
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Ääni alkaa selvemmin kuulumaan n. 60 km/h nopeudessa ja kuuluu kaikilla vaihteilla joita tuossa nopeudessa käytetään. Ääntä lukuunottamatta vaihteisto pelittää Saabin vaihteistoksi ihan mallikkaasti ja öljytkin on vaihdettu pari päivää sitten. Öljynpoistopropun magneetissakaan ei ollut tavaraa kuin nimeksi. Voiskohan tuosta nyt sitten päätellä, että ääni tulee voimansiirron laakeroinnista? Mistään akuutista vakavasta viasta tuskin on kyse, mutta himppasen tuo ulina ärsyttää.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Ettei olisi ohjaustehostimen pumppu?
Se viheltää minulla mutta kilsoja onkin jo aika tavalla.
Kierrosalueilla 1800-2200 kuuluu parhaiten.
9-3 SC 1.8t -06
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Ei ole mielestäni ohjaustehostin, koska ääni ei vaihtele rattia käännettäessä tai moottorin kierroslukua muutettaessa. Ääni muuttuu ajonopeuden mukaan.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

mattiruu kirjoitti:Ei ole mielestäni ohjaustehostin, koska ääni ei vaihtele rattia käännettäessä tai moottorin kierroslukua muutettaessa. Ääni muuttuu ajonopeuden mukaan.
Lisäseulontaa:
No entä kun heittää vaihteen vauhdissa vapaalle?

ja/tai kytkimen pohjaan??
9000CS 2,3
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Liikkeellä ollessa ääni ei muutu vaikka kytkimen polkaisee pohjaan ja / tai vaihtaa vapaalle. Paikallaan ollessa vaihde vapaalla vaihteisto on äänetön, joten jos loogisesti päättelisi niin olisiko tasauspöyrästöstä tai laatikon sivuakselin (ulostuleva akseli) tavaroista peräisin tuo ääni?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eikös kaikki Saabin vaihteistot viheltele enemään tai vähemmän ? :lol:

Muistatko, kuuluiko ääni ennen kuin vaihdoit laatikkoöljyt ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Ei viheltänyt edellisen 9-5:en laatikko. Tämä ääni on sellaista "rahinan" sekaista vihellystä ja tuntuu voimistuvan kokoajan (jos joku on kuullut kuinka vanha Valmetin perä viheltää, niin tämä ääni on jotain sinne päin). Kyllä se ääni kuului jo ennen öljynvaihtoa. Nyt se on vaan alkanut käydä korvaan kun ei radio pauhaa ja renkaatkin on hiljaisemmat. Vien auton tänään näytille, joten saa nähdä mitä siellä sanotaan. Toivottavasti ei tarvitse alkaa tappelemaan siitä kuka korjauksen maksaa tai siitä että laatikko on kunnossa ja odotellaan kuusi kuukautta kunnes kuluttajan suoja ei asiaan enää vaikuta :evil: .
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

mattiruu kirjoitti:Tämä ääni on sellaista "rahinan" sekaista vihellystä ja tuntuu voimistuvan kokoajan
Mulla oli aikoinaan (siis 15 vuotta sitten) 90:n, jossa kuului juuri tuollaista rahinan sekaista vihellystä. Siitä oli mennyt perän laakerointi sököksi.

Toivottavasti myyjäliike suhtautuu asiaan järkevästi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuulostaa samalta, kuin edellinen kulkineeni (-01 9-3t), jonka loota päätti yhtenä päivänä aloittaa viheltämisen.
Diagnoosi oli, että laatikossa jotain vikaa - avaamalla laatikon, vika selviää.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Käytiin tänään Saab-liikkeen työnjohtajan kanssa ajelulla ja hän oli samaa mieltä, että ääntä tulee. Epäili painelaakeria, -asetelmaa tai pääakselin laakerointia. Homma lähti eteenpäin myyjäliikkeelle (toinen Saabin liike)ja saa nähdä mikä on lopputulos. Tähän asti kaikki on sujunut hyvässä hengessä ja toivottavasti jatko menee samoissa merkeissä. Tuota perää minä epäilin itsekin ja epäilen vieläkin koska ajonopeus vaikuttaa äänen korkeuteen niin radikaalisti.....
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

mattiruu kirjoitti:. Epäili painelaakeria, -asetelmaa tai pääakselin laakerointia.
Jos vika olisi kytkimen osissa, sen äänen pitäisi mun mielestä muuttua kun kytkin painetaan pohjaan. Kuulostaa valitettavasti kalliimmalta vialta mutta eipä tuo varmaan nyt sun piikkiin onneksi mene.
Muistuu mieleen se ainoa saab jonka vaihteisto on minulla laulanut; 96L, siinä piti 2 vaihde pahan kuuloista jurinaa varmaan 100tkm:sta 330tkm:iin eikä haitannut menoa yhtään. Mikähän sekin lienee ollut :)
9000CS 2,3
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
Mullakin oli ongelmia vihellyksen kanssa.
Ensiki oli turbo rikki vaihdettin OK!
Sitten oli öljysuodatin ongelmia vaihtaa.. OK
Viimeksi mä kävin vaihtamassa remmin ja kiristyspyörät niin nyt ei tule ollenkaan meteliä. (vaihdoin myöskin moottorin alatuki varren se oli aivan loppu)
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Uutta tietoa: Oy Saab-auto Ab ei aio osallistua kustannuksiin osien muodossa. Eläköön GM!!! Entisen Saab-auton aikana 4 vuotta vanhaan autoon sai osat maahantuojan puolesta. Ymmärsivät vielä silloin, että premium-merkin laatikon pitää kestää enemmän kuin 60 tkm! Saa nyt sitten nähdä mitä myyjä seuraavaksi sanoo (mulla on pahat aavistukset tästäkin).
Vastaa Viestiin