latausjännitteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

asiaa taas pohdiskellessani tuli vaan mieleen että olisko myös laturissa itsessään häimää! oli nuo hiilet eri tahtiin kuluneet......
eli lataisi muttei tarpeeksi amppeereita....... tiedä häntä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hiilet kuluu hyvin usein erimittaisiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mertmi kirjoitti:Hiilet kuluu hyvin usein erimittaisiksi.

Koska hiilisillat ovat kuluneet puhki (ts. raudat näkyy), jolloin lataustehokin häviää...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Hiilet kuluu hyvin usein erimittaisiksi.

Koska hiilisillat ovat kuluneet puhki (ts. raudat näkyy), jolloin lataustehokin häviää...
Ei välttämättä totta. Mie olen ehjillä liukukehillä olevia latureita kunnostanut ihan vain vaihtamalla hiilet ja hiomalla ne ankkurin liukupinnat. Hiilet ovat olleet eri mittaisia lähestulkoon jokaisessa. Ero muutamia millejä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

tetammi kirjoitti:Osaakos joku sanoo että mistä johtuu että tyhjäkäynnillä valot vilkkuu, onkos tuo diodivika vai voiskos laturin huono maadoitus tehdä tuollaista?
Mulla oli just samaa vikaa. Lisäksi lämpömittari heilahteli miten sattuu ja näytti sitä suurempaa lukemaa, mitä enemmän sähkölaitteita oli päällä.

Leikkasin etupalkin maadoituspisteestä kaikki umpihapettuneet liittimet poikki ja laitoin uudet juottamalla kiinni. Sama juttu jakorasian liittimille. Myös laturin maajohto meni uusiksi. Nyt näyttäisi pelaavan normaalisti. :wink:
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse mittasin tänään jännitettä akulta, kun valot vilkkuu ihan pikkuruisen tyhjäkäynnillä verratuna ajokierroksiin. Akun jännite 12,3V, tyhjäkäynnillä lataus 13,5-14,6V ja pikkuruisen kun antaa kierroksia, lataa tasaisesti siinä 14,5 voltin paikkeilla.
Lataussäätimessäkö on vika?

Edit: Olettaen tietysti, että tuon kuuluisi tyhjäkäynnilläkin ladata suurinpiirtein tasaisella jännitteellä, eikä heitellä noin..
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

900T16 kirjoitti: Leikkasin etupalkin maadoituspisteestä kaikki umpihapettuneet liittimet poikki ja laitoin uudet juottamalla kiinni. Sama juttu jakorasian liittimille. :wink:
Autossa, laivassa, lentokoneessa, polkupyörässä ym. kannattaisi käyttää vain ja ainoastaan laadukkaalla työkalulla tehtyä puristusliitosta (sellainen liitin joka ottaa tukea myös johdon eristeosasta). Se on liitoksena yhtä luja, mutta ei heikennä johdon kestävyyttä kuten juotos tekee (johto katkeaa ennen pitkää juotoskohdan vierestä tärinän, kosteuden ja lämpötilanvaihteluiden takia). Ainoastaan silloin voi juottaa, jos pystyy täysin tukemaan ja suojaamaan liitoskohdan ja johdon riittävän pitkältä matkalta.. vaikka valamalla epoksiin :roll:
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

nalleolut kirjoitti:biltema lukee mittarin kylessä! heh
Bilteman yleismittarit ovat muuten aivan täydellisiä susia, arpakuutiolla saa tehtyä aivan yhtä luotettavia mittauksia. Normaalilla 10€ markettimittarillakin saa yleensä jollain lailla järkeviä tuloksia, mutta B-tuotteella todellakaan ei.
#1970
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

ah79 kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:biltema lukee mittarin kylessä! heh
Bilteman yleismittarit ovat muuten aivan täydellisiä susia, arpakuutiolla saa tehtyä aivan yhtä luotettavia mittauksia. Normaalilla 10€ markettimittarillakin saa yleensä jollain lailla järkeviä tuloksia, mutta B-tuotteella todellakaan ei.
Oma Bilteman mittari näytti vuoden verran oikein. Nyt näyttää aina pari volttia enemmän tasajännitettä mitattaessa, muuta en oikein ole käyttänyt. Toisen samanlaisen ostin, sama homma. Kolmannen ostin sitten Partcosta ja on pelannut paremmin... ;)
Tuo Kingdom tms. merkkinen analoginen on myös loistava, jotakin marketista tuo varmaan on hankittu. Antaa kuitenkin luotettavimmat lukemat ja analogisena on muutenkin parempi, kuin edes Fluken digitaaliset...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kummasti tuo mittari patterin vaihdon jälkeen samaa näyttää ku naapurin fluge joka on n.100x kalliimpi....heh no juu. en tarvitse työkseni tuollaista kunnon yleismittaria mulle riittää että se näyttää joko tai ei.
eli tuskin edes bilteman yleismittari saa palaneen sulakkeen näyttämään yhteyttä vaikka kuinka sorkkis!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

akyttala kirjoitti:
ah79 kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:biltema lukee mittarin kylessä! heh
Bilteman yleismittarit ovat muuten aivan täydellisiä susia, arpakuutiolla saa tehtyä aivan yhtä luotettavia mittauksia. Normaalilla 10€ markettimittarillakin saa yleensä jollain lailla järkeviä tuloksia, mutta B-tuotteella todellakaan ei.
Oma Bilteman mittari näytti vuoden verran oikein. Nyt näyttää aina pari volttia enemmän tasajännitettä mitattaessa, muuta en oikein ole käyttänyt. Toisen samanlaisen ostin, sama homma. Kolmannen ostin sitten Partcosta ja on pelannut paremmin... ;)
Tuo Kingdom tms. merkkinen analoginen on myös loistava, jotakin marketista tuo varmaan on hankittu. Antaa kuitenkin luotettavimmat lukemat ja analogisena on muutenkin parempi, kuin edes Fluken digitaaliset...
Sähköalan ammattilaisena luotan ja käytän ainoastaan FLUKE merkkisiä mittareita oman turvallisuuteni vuoksi..
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kyllä tuommonen Fluke kelpaisi, jos vaan löytyisi jostain sopuhintaan. ;)

Koulussahan noita on, ovat digitaalisia ja automaattisella/mauiaalisella alueenvalinnalla.

Laturin kanssakin vaan on tuommonen analoginen mittari niin paljon parempi, kun lukema ei tule niin pitkällä viiveellä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900 I 16 Kat kirjoitti:Sähköalan ammattilaisena luotan ja käytän ainoastaan FLUKE merkkisiä mittareita oman turvallisuuteni vuoksi..
Eipähän noissa autohommissa pääse itseään huonollakaan mittarilla sähköllä itseään teloon. :D
Ammattihommat on erikseen, on mullakin töissä fluke jonka lukemiin ei voi luottaa jos akku latauksessa ja ilman latausta toi ei pysy henkissä kauaakaan.

Autosähköhommissa kyllä yleensä halpismittaritkin riittää aika pitkälle ja monesti koestinkynä on parempi kuin mittari.

Noin niinku mun mielest....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:Koestinkynällä saa paljon enemmän vaurioita vahingossa kuin mittarilla.
Juuri näin... :D
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

tetammi kirjoitti:
900 I 16 Kat kirjoitti:Sähköalan ammattilaisena luotan ja käytän ainoastaan FLUKE merkkisiä mittareita oman turvallisuuteni vuoksi..
Eipähän noissa autohommissa pääse itseään huonollakaan mittarilla sähköllä itseään teloon. :D
Ammattihommat on erikseen, on mullakin töissä fluke jonka lukemiin ei voi luottaa jos akku latauksessa ja ilman latausta toi ei pysy henkissä kauaakaan.

Autosähköhommissa kyllä yleensä halpismittaritkin riittää aika pitkälle ja monesti koestinkynä on parempi kuin mittari.

Noin niinku mun mielest....
Heh hee....Fluke pesee halpis mittarin 7-0.... Oli kyseessä 12 V tai 230 V tai mikä tahansa jännite alle 1000 V
Vastaa Viestiin