Startin tarvitsema jännite?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Startin tarvitsema jännite?

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Sellainen probleema, että sisävalo jäi jotenkin päälle viime viikolla ja akku tyhjeni osin. Kuitenkin esim. keskuslukko pelasi. Kun virta-avaimesta väänsin, niin kuului vain "klik" ei muuta. No apuvirralla lähti saabi käyntiin. Ajoin sillä n. 10km (pitempään ei kehdannut kun ei ole vielä rekisterissä) ja käytin tyhjäkäynnillä pitkään. Seuraavana päivänä starttasi normaalisti ja taas käytin sitä aikansa paikallaan.

Viiden päivän seisomisen jälkeen tänään taas sama homma, kaikki muut sähköt pelaa, mutta startti sanoi vain "klik". Apuvirralla lähti toki käyntiin, mutta tarvitseeko startti pyöriäkseen normaalisti noin paljon jännitettä vai onko siinä jotain vikaa? EDU taisi (?) näyttää tänään jotain 10-11V lukemaa eka starttiyrityksessä ja latausjännite auton käydessä on 14,1-14,4V... Tulevalla viikolla saan auton vihdoin ajoon ja siten akun kunnolla ladattua mutta kiinnostaisi tietää...

Edit: startin jälkeen Edu:ssa näkyvä jännite on parin startin perusteella nyt 9,3-10,5 ja hyvin lähtee käyntiin.
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Minkä ikäinen akku on? vaikuttais ehtoopuolen vehkeeltä .

Starttihan pyörii melkein jännitteellä kuin jännitteellä , VIRTA , siis ampeerit tekee työn. Akun jännite notkahtaa startatessa , kun otetaan ulos ISO käynnistysvirta.

Starttaus voi kuluttaa enemmän tehoa, kuin lyhyehkö tyhjäkaynti tuottaa.
95 2,3 vireessä
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Viitisen vuotta vanha on tietääkseni tuo 74ah:n akku. Se todella ihmetyttää, että vaikka muut sähkövermeet pelaa, niin startti ei pyöritä lainkaan, naksahtaa vaan. Mutta eiköhän se tuosta kun saa ajettua pidemmän pätkän ja ladattua akun täyteen. Aiemmin syksyllä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka auto on seissyt viikon varashälytin päällä...
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Apuvirta jos ton hommelin ratkaisee, ei muuta, kun vanha patteri vaihtoon. Vanha akku kerran kunnolla tyhjennyttyään ei ota enää virtaa vastaan. Akku vaihtoon ja kivoja kilometrejä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Akkulaturi voisi olla järkevä ostos, sillä saat ladattua akun täyteen rauhallisesti.
Tuota itsekin eilen mietin. Asiaan perehtymättömänä kysyisin onko noissa laitteissa suuria eroja, kun myytävänä on kovin erihintaisia vaihtoehtoja hintaluokassa 25€ --> ? Eli pärjääkö tuollaisella pienemmällä ja halvemmalla mallilla jos auton akkua pitää ladata?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Trooper_75 kirjoitti:
Tuota itsekin eilen mietin. Asiaan perehtymättömänä kysyisin onko noissa laitteissa suuria eroja, kun myytävänä on kovin erihintaisia vaihtoehtoja hintaluokassa 25€ --> ? Eli pärjääkö tuollaisella pienemmällä ja halvemmalla mallilla jos auton akkua pitää ladata?
Pärjää pienellä ja halvallakin. Itselläni tuommoinen joku parinkympin, max 6A (muistaakseni) laturi, sillä kun lataa reilun vuorokauden esim. pari kuukautta seisoneen auton akkua, niin hyvin jaksaa pyörittää. Ei pahaa sanottavaa tuosta, taisin ostaa Motonetistä joskus kolmisen vuotta sitten.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ostaisin nyt laturin, ostaisin joko äärimmäisen halvan pikkulaturin, tai sitten hinnakkaammaan älykkään laturin, joka tajuaa itse lopettaa lataamisen kun riittäää. Tähän asti olen pärjännyt perintökaluna tulleella äärimmäisen yksinkertaisella 4A laturilla.

Halpislaturi riittää täysin tyhjentyneen akun jonkunlaiseen lataamiseen, mutta älylaturilla saisi akun täyteen ilman ominaispaino- ja jännitemittailuja ja huolta liian pitkäksi ajaksi lataukseen unohtamisesta.

Jos harrastaa uusia akkuja, ei välttämättä tarvitsisi minkäänlaista irtolaturia, varsinkaan jos käyttö on sellaista, että akku ei purkaudu tyhjiin.

Älylaturi saattaa olla pienempi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17269
http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... _ebook.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Normiakuthan tahtoo olla etteivät ota kylmällä säällä kunnolla virtaa vastaan.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Lisää tyhmiä kysymyksiä: Kun lataa akkua, pitääkö akku irroittaa autosta siksi aikaa? Kestääkö peruslaturit ulkokäyttöä?
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Itse ainakin latasin auton akun piuhat kiinni autotallissa. Ihan hyvin se siellä toimi eikä autokaan ollut moksiskaan. Oli latauksessa 14h ja EDU:n mukaan jännite on 13.6 kun aikaisemmin oli 3.1 +-2. Jotenkin auttoi tuo täyteen lataaminen akkua. Myös starttijännitteet parani.

Laturi oli sellanen melko fiksu, joka näytti kuinka paljon vielä on latausta jäljellä (sellaisella volttimittarilla) ja lopetti lataamisen kun akku oli täys. Koska tarve on niin satunnaista, en näe syytä panostaa suurta rahasummaa älylaturiin. Kyllä sillä halvalla pärjää JOS muistaa vahtia ettei akku ylilataudu!
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin