Startin tarvitsema jännite?
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Startin tarvitsema jännite?
Sellainen probleema, että sisävalo jäi jotenkin päälle viime viikolla ja akku tyhjeni osin. Kuitenkin esim. keskuslukko pelasi. Kun virta-avaimesta väänsin, niin kuului vain "klik" ei muuta. No apuvirralla lähti saabi käyntiin. Ajoin sillä n. 10km (pitempään ei kehdannut kun ei ole vielä rekisterissä) ja käytin tyhjäkäynnillä pitkään. Seuraavana päivänä starttasi normaalisti ja taas käytin sitä aikansa paikallaan.
Viiden päivän seisomisen jälkeen tänään taas sama homma, kaikki muut sähköt pelaa, mutta startti sanoi vain "klik". Apuvirralla lähti toki käyntiin, mutta tarvitseeko startti pyöriäkseen normaalisti noin paljon jännitettä vai onko siinä jotain vikaa? EDU taisi (?) näyttää tänään jotain 10-11V lukemaa eka starttiyrityksessä ja latausjännite auton käydessä on 14,1-14,4V... Tulevalla viikolla saan auton vihdoin ajoon ja siten akun kunnolla ladattua mutta kiinnostaisi tietää...
Edit: startin jälkeen Edu:ssa näkyvä jännite on parin startin perusteella nyt 9,3-10,5 ja hyvin lähtee käyntiin.
Viiden päivän seisomisen jälkeen tänään taas sama homma, kaikki muut sähköt pelaa, mutta startti sanoi vain "klik". Apuvirralla lähti toki käyntiin, mutta tarvitseeko startti pyöriäkseen normaalisti noin paljon jännitettä vai onko siinä jotain vikaa? EDU taisi (?) näyttää tänään jotain 10-11V lukemaa eka starttiyrityksessä ja latausjännite auton käydessä on 14,1-14,4V... Tulevalla viikolla saan auton vihdoin ajoon ja siten akun kunnolla ladattua mutta kiinnostaisi tietää...
Edit: startin jälkeen Edu:ssa näkyvä jännite on parin startin perusteella nyt 9,3-10,5 ja hyvin lähtee käyntiin.
Minkä ikäinen akku on? vaikuttais ehtoopuolen vehkeeltä .
Starttihan pyörii melkein jännitteellä kuin jännitteellä , VIRTA , siis ampeerit tekee työn. Akun jännite notkahtaa startatessa , kun otetaan ulos ISO käynnistysvirta.
Starttaus voi kuluttaa enemmän tehoa, kuin lyhyehkö tyhjäkaynti tuottaa.
Starttihan pyörii melkein jännitteellä kuin jännitteellä , VIRTA , siis ampeerit tekee työn. Akun jännite notkahtaa startatessa , kun otetaan ulos ISO käynnistysvirta.
Starttaus voi kuluttaa enemmän tehoa, kuin lyhyehkö tyhjäkaynti tuottaa.
95 2,3 vireessä
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Viitisen vuotta vanha on tietääkseni tuo 74ah:n akku. Se todella ihmetyttää, että vaikka muut sähkövermeet pelaa, niin startti ei pyöritä lainkaan, naksahtaa vaan. Mutta eiköhän se tuosta kun saa ajettua pidemmän pätkän ja ladattua akun täyteen. Aiemmin syksyllä ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka auto on seissyt viikon varashälytin päällä...
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Tuota itsekin eilen mietin. Asiaan perehtymättömänä kysyisin onko noissa laitteissa suuria eroja, kun myytävänä on kovin erihintaisia vaihtoehtoja hintaluokassa 25€ --> ? Eli pärjääkö tuollaisella pienemmällä ja halvemmalla mallilla jos auton akkua pitää ladata?Akkulaturi voisi olla järkevä ostos, sillä saat ladattua akun täyteen rauhallisesti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Pärjää pienellä ja halvallakin. Itselläni tuommoinen joku parinkympin, max 6A (muistaakseni) laturi, sillä kun lataa reilun vuorokauden esim. pari kuukautta seisoneen auton akkua, niin hyvin jaksaa pyörittää. Ei pahaa sanottavaa tuosta, taisin ostaa Motonetistä joskus kolmisen vuotta sitten.Trooper_75 kirjoitti:
Tuota itsekin eilen mietin. Asiaan perehtymättömänä kysyisin onko noissa laitteissa suuria eroja, kun myytävänä on kovin erihintaisia vaihtoehtoja hintaluokassa 25€ --> ? Eli pärjääkö tuollaisella pienemmällä ja halvemmalla mallilla jos auton akkua pitää ladata?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jos ostaisin nyt laturin, ostaisin joko äärimmäisen halvan pikkulaturin, tai sitten hinnakkaammaan älykkään laturin, joka tajuaa itse lopettaa lataamisen kun riittäää. Tähän asti olen pärjännyt perintökaluna tulleella äärimmäisen yksinkertaisella 4A laturilla.
Halpislaturi riittää täysin tyhjentyneen akun jonkunlaiseen lataamiseen, mutta älylaturilla saisi akun täyteen ilman ominaispaino- ja jännitemittailuja ja huolta liian pitkäksi ajaksi lataukseen unohtamisesta.
Jos harrastaa uusia akkuja, ei välttämättä tarvitsisi minkäänlaista irtolaturia, varsinkaan jos käyttö on sellaista, että akku ei purkaudu tyhjiin.
Älylaturi saattaa olla pienempi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17269
http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... _ebook.pdf
Halpislaturi riittää täysin tyhjentyneen akun jonkunlaiseen lataamiseen, mutta älylaturilla saisi akun täyteen ilman ominaispaino- ja jännitemittailuja ja huolta liian pitkäksi ajaksi lataukseen unohtamisesta.
Jos harrastaa uusia akkuja, ei välttämättä tarvitsisi minkäänlaista irtolaturia, varsinkaan jos käyttö on sellaista, että akku ei purkaudu tyhjiin.
Älylaturi saattaa olla pienempi.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17269
http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... _ebook.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Itse ainakin latasin auton akun piuhat kiinni autotallissa. Ihan hyvin se siellä toimi eikä autokaan ollut moksiskaan. Oli latauksessa 14h ja EDU:n mukaan jännite on 13.6 kun aikaisemmin oli 3.1 +-2. Jotenkin auttoi tuo täyteen lataaminen akkua. Myös starttijännitteet parani.
Laturi oli sellanen melko fiksu, joka näytti kuinka paljon vielä on latausta jäljellä (sellaisella volttimittarilla) ja lopetti lataamisen kun akku oli täys. Koska tarve on niin satunnaista, en näe syytä panostaa suurta rahasummaa älylaturiin. Kyllä sillä halvalla pärjää JOS muistaa vahtia ettei akku ylilataudu!
Laturi oli sellanen melko fiksu, joka näytti kuinka paljon vielä on latausta jäljellä (sellaisella volttimittarilla) ja lopetti lataamisen kun akku oli täys. Koska tarve on niin satunnaista, en näe syytä panostaa suurta rahasummaa älylaturiin. Kyllä sillä halvalla pärjää JOS muistaa vahtia ettei akku ylilataudu!
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82