Niistä satkun ihmeellisistä valoista - ei ole rele rikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ileksi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 21:27
Paikkakunta: Jämsä

Niistä satkun ihmeellisistä valoista - ei ole rele rikki

Viesti Kirjoittaja ileksi »

Hei!

Pohjalaisen Vesa ystävällisesti kyseli puolestani omituisesta valoviasta, johon vastasitte että rele rikki on.

Näin ei kuitenkaan ole - auto on siis minun, ja tänään koitin ratkoa asiaa toimivalla releellä, eikä ilmaantunut mitään valon hiventäkään minnekään.

Eli onko edessä jokaisen sähköjohdon tsekkaaminen? Mihkä rupean sähkömiehen kynää työntelemään ensi alkuun? Auttakaa, jos viitsitte, minulla ei ole meinaan mitään hajua.

Ja pimeää on nääs aamusella sekä illalla valottomilla teillä noilla puolivaloilla ajella. Pimeää sekä pakollista, kuin ei muutakaan autoa nyt ole.

Ennen valojen häviämistä siis irrottelin ja laitoin uudelleen paikalleen sulakkeita sekä relettä SEKÄ irrottelin myös kaikki virranjakajan johdot irti, koska vaihdoin tulppien ohessa niitäkin alkuperäistä käynnistyshäiriötä ratkoessani. Olisiko tässä vihjettä vikaan? Olo on surkea, kun en tiedä autojen sähköjärjestelmästä oikein mitään, saati autojen kuninkaiden.

Ystävällisesti epätoivoisena Ilkka P.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletko katsonut sinne sulaketaulun taakse ja varmistanut että ovat kaikki johdot relekannassa kiinni ettei ole joku liitin luiskahtanut pois!?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näkeehän ne reletaulussa olevat releeseen tulevat koskettimet ihan päältäpäinkin, ja niitä pystyy jopa taivuttamaan vähän kireämmälle, jos joku napa näyttää vanhassa releessä tai kannassa lämmenneeltä.

Kaikki koskettimet pitää tietenkin olla yhtä korkealla. Syvälle karanneille koskettimille ei voine tehdä mitään pysyvää korjausta irrottamatta rele/sulaketaulua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tämä relekannan liittimien ongelma tuli minulle eilisillan jutustelun jälkeen mieleen. Isäukon autossa on vastaava vika, mutta silloin syynä on pitkien valojen releen kontakti.

Kun ongelma on syntynyt releen pois otamisen jälkeen, se voisi hyvinkin olla noissa liittimissä. Elikkäs se relekannan 30 voisi olla lähtökohta, koska kumpaankaan releen puoliskoon ei tule henkeä.

Jos et saa selville, soittele, katotaan porukassa asiaa.
Eihän niissä valoissa voi olla iso vika, ne ei vaan toimi :D
# 419 Vesa Pohjalainen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ihmeellisistä valovioista kertoakseni niin isäukon sabessakin ei pelannut lyhyet ollenkaan , pitkät vain . Vaihdettiin relettä , haettiin vikaa muualta ja ei tietenkään epäilty polttimoita koska oli vaihdettu muistaakseni viikkoo kahta ennen uusiin mutta lopullinen vika oli että molemmat polttimot/langat oli palanut lyhyiltä valoilta.... +60% polttimot oli kyseessä. Saatiin takuuseen uudet koska oli ollut muillakin samoja oireita että ei kestänyt kauaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

toms kirjoitti:Ihmeellisistä valovioista kertoakseni niin isäukon sabessakin ei pelannut lyhyet ollenkaan , pitkät vain . Vaihdettiin relettä , haettiin vikaa muualta ja ei tietenkään epäilty polttimoita koska oli vaihdettu muistaakseni viikkoo kahta ennen uusiin mutta lopullinen vika oli että molemmat polttimot/langat oli palanut lyhyiltä valoilta.... +60% polttimot oli kyseessä. Saatiin takuuseen uudet koska oli ollut muillakin samoja oireita että ei kestänyt kauaa.
Olen itsekin ollut kerran jo tarvikeliikkeen pihassa matkalla hakemaan uutta relettä, kun hetken mielijohteesta tarkistin, onko polttimot ehjät. No ei ollut, molemmista lyhyiden langat poikki samaan aikaan (noin vuoden vanhat polttimot). 8O Olin vain niin varma diagnoosistani, koska rele oli temppuilut aikaisemmin niin, että vain pitkät toimi.

Terveisiä vaan Philipsille, että ihan kelpo toleranssit, mutta vois olla sen verran hajontaa, että ehtii toinen polttimo palaa varoitukseksi toista ennen. :D
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

okaalto kirjoitti:No ei ollut, molemmista lyhyiden langat poikki samaan aikaan (noin vuoden vanhat polttimot). 8O Olin vain niin varma diagnoosistani, koska rele oli temppuilut aikaisemmin niin, että vain pitkät toimi.

Terveisiä vaan Philipsille, että ihan kelpo toleranssit, mutta vois olla sen verran hajontaa, että ehtii toinen polttimo palaa varoitukseksi toista ennen. :D
Myös samoja kokemuksia noista phílipsin blue visioneista tai mitkä ne +xx% olivatkaan.
Aika tarkkaan vuoden vanhat polttimot mullakin, ja ensiks meni toinen ja seuraavas startis toinen, onneks toinen startti oli tutun pihas josta sain varaosa-autosta käytetyt tilalle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ileksi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 21:27
Paikkakunta: Jämsä

Problemo radkesi

Viesti Kirjoittaja ileksi »

[quote="Vesa Pohjalainen"]Tämä relekannan liittimien ongelma tuli minulle eilisillan jutustelun jälkeen mieleen. Isäukon autossa on vastaava vika, mutta silloin syynä on pitkien valojen releen kontakti.

Kun ongelma on syntynyt releen pois otamisen jälkeen, se voisi hyvinkin olla noissa liittimissä. Elikkäs se relekannan 30 voisi olla lähtökohta, koska kumpaankaan releen puoliskoon ei tule henkeä.

Juuri näin oli asia, mitä Vesa tuossa ylhäällä kirjoitti. Eli virtalukolta releelle ei tullunna virtaa. Ruuvasin sulakemööbelin irti ja havaitsin kummallisen seikan: ei ollut relekannan 30 kohdalla se vika, vaan siinä tästä kannasta lähtevän johdon toisessa päässä, joka killui irti vailla kosketusta mihinkään muuhun kuin murheellisiin happiatoimeihin. Tökkäsin tämän kannan kiinni releen keskellä oleviin kantoihin (ihan vain päättelemällä) ja joba alkoivat valot toimia.


Mutta miten helskutissa tämä johto on voinut irrota kannasta itsestään. Kun se ei ole kiinni missään sellaisessa, joita yltäpäin tökitään? En voi mitenkään käsittää!

Anyways, nyt valot pelittää. En enää ajattele asiaa, pistän pirun tai pönkin piikkiin.

Terveisin ilkka p
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No pääasia, että selkisi ja pelittää.

Kuten huomaat, täällä saa hyviä neuvoja, eikä ole edes kalliita :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

paloi myös vain pitkät ja relehän se oli :oops: OLI MUUTEN KALLIS!!!! :x
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Multa löytyy myös releitä :lol:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Gouldenwind kirjoitti:paloi myös vain pitkät ja relehän se oli :oops: OLI MUUTEN KALLIS!!!! :x
Paljonko rele maksoi ??
Vastaa Viestiin