Kylmä, eli askelmoottori vaihtoon + muuta askartelua

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Kylmä, eli askelmoottori vaihtoon + muuta askartelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos joku vaihtanut 9-5:n lämppärin askelmoottoria, siis sitä joka säätää kennon läpi ja sen ohi virtaavaa ilmaa? Jämähti haalealle, eli ikkunat aukeavat kyllä mutta kabiinissa on alle 15 astetta, eli vilu tulee ;)

Kaiketi keskikonsolin sivut ainakin auki ja sitä kautta koettaa etsiä kyseistä moottoria?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Joulu 20, 2005 17:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei tarvitse ottaa kuin hanskalokero pois niin se moottori tulee näkyviin :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Korjasin yhden moottorin pari talvee sitten. Moottorin ankkuri oli uinut pihalle ja ei osunut enää vaihteiston rattaaseen. Otin moottorin irti vaihteistosta ja naputtelin varovasti aksen takas. Ainakin vielä toimii. Korjaus kustannukset 0 eur
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:Korjasin yhden moottorin pari talvee sitten. Moottorin ankkuri oli uinut pihalle ja ei osunut enää vaihteiston rattaaseen. Otin moottorin irti vaihteistosta ja naputtelin varovasti aksen takas. Ainakin vielä toimii. Korjaus kustannukset 0 eur
Ok, tattis vinkistä, ja myös Frostgreylle, mokoma moottori maksaisi 110e, mieluummin sen korjaisi ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitäisi kaiketi vaivautua tutkimaan noita muitakin pikkuhommia samalla, eli:
- peilien lämmitys ei toimi, takalasi lämpenee kyllä, mitäs tehdä niiden suhteen?
- vaihdekepissä tuntuu noin tuuman välys eteen- ja taaksepäin, mistä kannattaisi lähteä purkamaan ja tutkimaan väljyyden syytä, sanoisin että välys tuntuu jossain kepin lähistöllä.
- SIDin näyttö edelleen puoliksi pimeä, olen pari kertaa sitä koettanut korjailla silittämällä ja lisäämällä tiivistenauhaa liitäntään, kuinka paksua nauhaa sinne uskaltaisi laittaa?
- Herjaa brake light failurea vieläkin, vaikka jarruvalot toimivat kunnolla, eikä yksikään polttimo ole vääränlainen tai rikki, voisiko jarruvalokytkimessä olla sellainen kontaktihäiriö että jarruvalot toimivat mutta testausvaiheessa ilmoittaa vikaa?
- Airbagin valo palaa, mutta se ei haittaa mitään ;) täytyy vaihtaa sen johtokela joskus keväämmällä.
Lisäksi pitäisi vetää lohkolämppärin johdot kajuuttaan ja sinne etupuskuriin, mutta siitähän olikin jo juttua aiemmin.

Niin ja öljyt täytyy vaihtaa, alkaa pian olla 6tkm ajettu samoilla litkuilla :)
Pientä askartelua että mieli pysyy virkeänä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Mites lisäjarruvalo? Sekin kun kuuluu jarruvalotestiin.
Juu tarkastettu on jo pariinkin otteeseen, kaikki polttimot ehjiä ja samanlaisia, vaihtelinkin niitä jo kertaalleen, samoin kuin pääjarruvalojen polttimot. Tuo herjaus ei sinänsä haittaisi mitään mutta kun cruise ei toimi tuon ansiosta :(

Edit: sitten on vielä tuon moniurahihnan todella ärsyttävä ääntely, siis hihna ja rullat ovat 7-8tkm ajettuja, ja hihna päivittyi lyhyen malliseksi eli yksi rulla jäi pois. Mäkelän Autossa sanoivat että ovat koettaneet Ruotsista tilata pitkää hihnaa ja siihen kuuluvia pyöriä mutta aina tulee vain lyhyttä sarjaa :(
Muistaakseni 9-5T oli saanut osatakuun piikkiin vaihdettua lyhyen systeemin takaisin pitkään, mutta onko tuosta takuuhommasta vastuussa GM vai liike josta olen nuo ostanut?
Meinaan jos GM on vastuussa noista epäkuranteista osista niin olisikohan mahdollista saada jostain muusta liikkestä osatakuun piikkiin oikeanlaiset tavarat, ostokuittikin on tallella??
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Joulu 20, 2005 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Seijarilta sai ainakin vielä syksyllä tuota pitempää remmiä ja 2kpl rullia :roll:

Odottavat tallissa motivaatiota 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Seijarilta sai ainakin vielä syksyllä tuota pitempää remmiä ja 2kpl rullia :roll:

Odottavat tallissa motivaatiota 8)
Olisko ollut vanhaa varastoa? Sellainen setti täytyisi kyllä jostain löytää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:[ Mäkelän Autossa sanoivat että ovat koettaneet Ruotsista tilata pitkää hihnaa ja siihen kuuluvia pyöriä mutta aina tulee vain lyhyttä sarjaa :(
Pyörät on samoja molemmilla remmeillä vain määrä vaihtuu. Käske heidän tilata uudestaan sillä nyt pitkän remmin numero on taas käytössä.
Aha, kiitän tiedosta, koetan painostaa uudelleentilaukseen :D
Saitko omasi vaihdettua pitkään hihnaan ilman lisäkustannuksia?

Nyt on 9-5 tutkimusten alaisena, täytyisi saada edes lämmöntuotto normaaliksi ennen joulureissua ;)

Onkos kukaan purkanut sitä veihdekepin tienoota, olisko siellä jotain muoviosia joista voisi välys johtua?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

ng900aero kirjoitti: Onkos kukaan purkanut sitä veihdekepin tienoota, olisko siellä jotain muoviosia joista voisi välys johtua?
Taitaa valitettavasti olla ominaisuus, kun mullakin tuntuu samanlainen :(
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siellä näytti olevan 3-4kpl askelmoottoreita, mistäs tiedän mikä on se oikeaaaaa? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Asiahan ei minulle kuulu, mutta just viime viikolla käytiin kaverin autoon vaihtamassa 6 tulppaa paikallisessa saappi liikkeessä, ja siellä oli korjauksen alla 9-5, jonka omistaja oli yrittänyt itse viritellä ja väännellä noita moottoreita. Noh ... tuiksihan se meni, ja auto oli nyt korjaamolla koko sisusta purettuna takapenkeistä tuulilasiin, pitää vaihtaa koko lämmitysyksikkö (19" putkimonitorin kokoinen palikka). Onnea korjaukseen ... itse päätin just sillä hetkellä, että itse en yritä korjailla ...

LISÄYS: ko. auton omistaja oli itse ostanut lämppäriyksikön käytettynä ja vei sitten saappiliikkeeseen ja pyysi vaihtamaan ...
Viimeksi muokannut JKen, To Joulu 22, 2005 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näköjään tulee mukavan kalliit kotelonvaihto-operaatiot, jos saa ilmansekoitusläpän akselin poikki:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/SI871-2322.pdf
http://www.genuinesaab.com/psi/index.htm

Pitäisi varmaankin ensin saada vika paikannettua tarkasti ennen kuin purkaa mitään. Onko vika varmasti askelmoottorissa, sehän kai olisi kaikkein helpoiten korjattavissa oleva vika. Joko vanhaa moottoria ehostamalla tai pahimmassa tapauksessa hankkimalla uuden.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JKen kirjoitti:Asiahan ei minulle kuulu, mutta just viime viikolla käytiin kaverin autoon vaihtamassa 6 tulppaa paikallisessa saappi liikkeessä, ja siellä oli korjauksen alla 9-5, jonka omistaja oli yrittänyt itse viritellä ja väännellä noita moottoreita. Noh ... tuiksihan se meni, ja auto oli nyt korjaamolla koko sisusta purettuna takapenkeistä tuulilasiin, pitää vaihtaa koko lämmitysyksikkö (19" putkimonitorin kokoinen palikka). Onnea korjaukseen ... itse päätin just sillä hetkellä, että itse en yritä korjailla ...
Äsh, joku tumpelo tietenkin ollut asialla, noin yksinkertaisen järjestelmän korjaa helposti. Merkkiliikkeessä varmaan hyvin mielellään purkavat koko auton ja vaihtavat mahdollisimman isoja kokonaisuuksia jotteivät vaan joudu korjaamaan mitään :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Niin no...satuin olemaan myös katsomassa ko.autoa. Jos ja kun siitä "möltistä", jossa on siis puhallin ja kaikki vivut ja sähkömoottorit ja mitä lie, oli vääntynyt ne ohjaintangot vituralleen, niin se meni vaihtoon koko yksikkö. Ja jotta sen yksikön pystyy vaihtamaan, täytyy todellakin repiä lähes kaikki irti.

Kuten jo todettua, jos alkuperäisen vian olisi korjauttanut liikkeessä, kust.arvio 150-200Eur. Nyt se mahtaa olla jokunen tuhatta euroa...
eli omistaja oli tehnyt "säästöä" ja korjannut (tai siis yrittänyt) itse ja halavaksi tuli!!!

Monissa asioissa merkkikorjaamo on liian kallis eikä heidän "erikoistietämystä" tarvita asioiden korjaamiseksi. On kuitenkin asioita, jolloin merkkikorjaamon käyttö on järkevää.
Vastaa Viestiin