Parkkitutka sekoilee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Parkkitutka sekoilee

Viesti Kirjoittaja skae »

Aamulla olin töihin lähdössä ja herättelin auton käymään, niin parkkitutka alkoi huutamaan suoraa huutoa ja SID:ssä luki "park assist"... heitin sitten vapaalle ja taas pakki päälle, huuto eikun jatkuu. Ajelin sitten töihin ja pakki taas päälle ajon jälkeen ja nyt oli ihan hiljaista.
Olisiko tietoa mikä on vikana...vaikuttaako auton likaisuus,tai lumi tutkan toimintaan. Auto on ollut mulla vasta kolmisen kuukautta,joten myyjäliike ehkä ottaisi vielä asian hoitaakseen???
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
3.0_TiD
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 08:42

Viesti Kirjoittaja 3.0_TiD »

Takapuskurissa olevat anturit on likaiset/lumessa. Kun ne putsaa niin ongelma poistuu. Nimimerkillä "kokemusta on".

-t
9-5 Wagon Vector 3.0 TiD '05
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Eli anturit ovat ilmeisen herkkiä jo pienellekin lialle/lumelle. Auto ei kuitenkaan ole kovin likainen, eikä luntakaan ollut puskurissa viikonlopun katoksessa seisomisen jälkeen.
Kiitokset neuvosta...tarkkailen tilannetta.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
mathar81
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 13:53
Paikkakunta: Joensuu

"tutka"

Viesti Kirjoittaja mathar81 »

Kyllä jossain anturissa on ollu likaa/jäätä. Ei kyllä ole ainakaan tähän mennessä kuullut juttua rikki menneistä parkkitutkista.
Maza
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ei tarvinnut olla kuin normaalia pakkashuurua antureissa vastaavan ilmiön aikaansaamiseksi. Hanskalla huurut veks, niin jatkuva ulina hävisi.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Kuten jo pariin kertaan sanottu, niin lumi/lika/jää aiheuttaa noita
hälytyksiä. Näinhän sen pitää ollakin: anturin edessä on este ja järjestelmä
huomaa sen. Joskus jopa rankka vesisade saattaa tehdä saman.

Jos anturit eivät ole kunnossa, niin ilmoitus "park assist failure".
Tästäkin on kokemusta :(
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Jooh, pakko todeta, että Saban parkkitutka on surkein kokemani :( Todella herkästi piippailee turhaan ja jatkuvasti. Ja välillä taas kun pitäisi piipata, niin ei piippaa.
STCF #3
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Speedou kirjoitti:Jooh, pakko todeta, että Saban parkkitutka on surkein kokemani :( Todella herkästi piippailee turhaan ja jatkuvasti. Ja välillä taas kun pitäisi piipata, niin ei piippaa.
Kokemusta vain Saabin parkkitutkasta, joten en tiedä miten
muiden autojen värkit toimivat. Luulisi kuitenkin, ettei
Saab olisi tuota itse valmistanut ja sama värkki olisi
monen muunkin automerkin puskurissa.

Tuota jälkimmäistä (ei piippaa, vaikka pitäisi) en muista
tapahtuneen koskaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä ainakaan meidän 9-5 Wagonin parkkitutka pahemmin ole sekoillut, mitä nyt joskus rankkasateella alkoi piipittämään, mutta muuten on toiminut varsin luotettavasti.

Eski
skae
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Marras 24, 2005 10:12
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja skae »

Kiitokset edelleen asiantuntevista kommenteista, joita olikin tullut ihan muikea määrä :)
Tähän voisi nyt todeta, että parkkitutka on ihan kiva varuste (varsinkin kesällä), yhdistettynä vielä vanteita säästävään, alaspäin kääntyvään apparin peiliin...jep.
Saabismi voi näköjään tarttua...itämisaika oli vaan pitkä.
9-5 Aero -02
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

2.0t Wagon kirjoitti:Kokemusta vain Saabin parkkitutkasta, joten en tiedä miten
muiden autojen värkit toimivat. Luulisi kuitenkin, ettei
Saab olisi tuota itse valmistanut ja sama värkki olisi
monen muunkin automerkin puskurissa.

Tuota jälkimmäistä (ei piippaa, vaikka pitäisi) en muista
tapahtuneen koskaan.
Noh sanotaan näin, että Audin tutka mm. havaitsee esteet paremmin ja tarkemmin ja kertaakaan ei ole edes sentin lumikerros aiheuttanut piippauksia. Eli jotenkin antureille on kerrottu, ettei välitä siitä keroksesta. BMW:n tutka on vielä himpunverran Audia parempi.
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

En käy kiistelee asiasta, kun en tiedä :) Mutta käytössä vain todennut toimivammaksi.

Saabilla olen kahdesti kolhaissut perää tutkan inahtamatta. Kerran loivasti nouseva jäätyny lumikasa ja kerran todella harva puuaita. Audilla edessä kerran matala betoniporsas jäi ehkä 1cm päähän, kun tutka sanoi, että nyt on ok...
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Oli oikein pakko testailla Audin tutkaa ja olin ylläri, ylläri väärässä. Eli jos siihen tulee selvä kerros lunta tms, niin huutaa jatkuvasti. Ei vain ole niin herkkä kuin Saabin, eli kun kuraa nousee tiestä, ei huutele niin herkästi. Ja toimii esteiden kera paremmin. Tekniikka lienee kuitenkin about sama.
STCF #3
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Nyt kyllä haisee aika vahvasti MUTU jutulta.

Itsellä kokemusta Saabin, BMW, Ford Explorerin ja Chevrolet Monte Carlon vastaavista niin kyllä ne ihan yhtä hyvin tai huonosti kaikki tuntuu toimivan.

Anturihan antaa boksille esim. 0...10 V tai 4..20mA tai ihan minkä signaalin hyvänsä joka tarkoittaa matkassa 0..100% ja sitten piippausten scaalaus on tehtu cpu:lla. Anturien sijoittelu ja laatu voivat vaikuttaa mittaustulokseen.

Kyllä Saabin moinen ainakin ihan hyvin peittää alueen ja huomaa jopa reunakivetyksetkin.

Tosin takavalon korkeudella olevaa kaidetta se ei huomaa

T: takavalon ostanut 8O
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Speedou kirjoitti:En käy kiistelee asiasta, kun en tiedä :) Mutta käytössä vain todennut toimivammaksi.

Saabilla olen kahdesti kolhaissut perää tutkan inahtamatta. Kerran loivasti nouseva jäätyny lumikasa ja kerran todella harva puuaita. Audilla edessä kerran matala betoniporsas jäi ehkä 1cm päähän, kun tutka sanoi, että nyt on ok...
Oman kokemuksen mukaan 9-5:n tutka huomaa pystyssä olevan lätkämailan, esteellä leveyttä siis vain muutama sentti. Joten aika harva tuo puuaita saa olla, että se jää huomaamatta. :lol:
Tuo loivasti nouseva jäätynyt lumikasa on pahempi tapaus, koska ääniaallot kimpoilevat mihin sattuu.

Olen ollut varsin tyytyväinen tutkaan, kunhan muistaa pyyhkäistä lumet pois. Ainoa mitä olen kaivannut on tutka myös keulaan, jossa yhtenäinen äänimerkki voisi alkaa vasta 10 cm:ssä.
Vastaa Viestiin