Satkujen pakosarjat, nyt!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Satkujen pakosarjat, nyt!

Viesti Kirjoittaja kt »

Nyt on pakko saada tietää, miksi 8v ja 16v vapareissa on peltipakosarjat ja kaikissa vapari-kateissa valupakosarja? Pakko saada tietää, istun vekara-kaverin kanssa saunassa, eikä mene kummalekaan päähän... siis se miksi. Muu menee kyllä. 8)
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kyllä niitä valusarjoja on ei-kat peleissäkin.

Mun entisessä '87 satkussa oli peltisarja,
kaverin '84:ssa valu.

Joku muu ehkä tietää millä logiikalla ne noita sinne laittoi, jos millään :roll:

En ole kylläkään nähnyt yhtäkään 16v peltisarjaa, onko sellainenkin?
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Satkujen pakosarjat, nyt!

Viesti Kirjoittaja okaalto »

kt kirjoitti:Nyt on pakko saada tietää, miksi 8v ja 16v vapareissa on peltipakosarjat ja kaikissa vapari-kateissa valupakosarja? Pakko saada tietää, istun vekara-kaverin kanssa saunassa, eikä mene kummalekaan päähän... siis se miksi. Muu menee kyllä. 8)
Höh.. kyllä mulla on kaasarissa valupakosarja, vaikkei mikään katti olekaan, ja vapaasti tuo koittaa sen röörin kautta hengitelläkin. :D
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

No antiikki sikseen. Miksi Kat-mallissa valu? Mitä virkaa sillä on?

Edit: jos joku haluaa og900 16v-kanteen valupakosarjat, mulla on ylimääräiset. Voi vaikka pukki tuoda ilmaiseksi, paitsi Matkahuolto ottaa omansa.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

miettikää peltisarjan etuja!

-ei halkea
-parempi virtaus
-kuumuu vähemmän
-ei edelleenkään halkea..
-
-

mutta miksi katissa valusarja??
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

Eikö se ole niin että 8v ruiskuissa on aina, tai ainakin lähes aina peltipakosarja? Muista en sitten taas tiedä, kustannuskysymys ainakin tulee mieleen?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
jaarli
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:17
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jaarli »

mulla on kaasari satkussa peltisarja, -87 2d karvalakki. lieneekö alkuperäinen, vai vaihettu???
Aja millä ajat, ja Saabilla loput.
(Ajaa dieselillä on kuin panna kortsulla: turvallista ja halpaa, mutta ei kuitenkaan luonnollista)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

8v katissa ainakin aina valusarja. Mitä tulee halkeamiin niin yli 430tkm jo kestänyt ? Koskas ne halkeaa?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

8v turbojen pakosarjat on lähes järjestään halki, eivät kestä lämpökuormaa (sama vika kuin vanhojen garrettien pakopesissä). 16v pakosarjat on tehty paremmasta seoksesta ja kestävät paljon paremmin. Ei kai noita 8v vapareista kovin usein halkeile kuitenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

gls kirjoitti:miettikää peltisarjan etuja!

-ei halkea
-parempi virtaus
-kuumuu vähemmän
-ei edelleenkään halkea..
-
-

mutta miksi katissa valusarja??

Mulla on tuossa 8v turbon pakosarja 315tkm ollut rullaamassa ja on aivan niinkun pakasta vedetty.... ilman halkeamia...

kun taas 8v ruiskussani 87´ 295tkm peltinen pakosarja on halki... :roll:
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Oliskos kat mallissa valusarja pakokaasun lämpötilan takia? Ettei jäähdy liiaksi ennen lamdaa ja kattia. Peltisarjan ohuen seinämän vuoksi vois ajatella pakokaasujen lämpötilan putoavan liiaksi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

gls kirjoitti:miettikää peltisarjan etuja!

-ei halkea
-parempi virtaus
-kuumuu vähemmän
-ei edelleenkään halkea..
-
-

mutta miksi katissa valusarja??
Tuotas noin. En kyllä sanois, että peltisarja ei halkeis? Nähnyt monta peltisatsi, jotka on haljennut tai hitsi pettänyt. Pösön peltisatsi ollut ainakaan kovin vahva.

Mites toi virtaus? Olenko aivan väärässä, jos väitän että peltisatsit ovat yleensä isommasta putkesta tehty kuin vst. valusarjat? Virtauskin taitaa perustua ainoastaan sileään pinta-alaan?

Lisätään:
- Peltisatsin äänet
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

gls kirjoitti:miettikää peltisarjan etuja!

-ei halkea
-parempi virtaus
-kuumuu vähemmän
-ei edelleenkään halkea..
-
-

mutta miksi katissa valusarja??
Omien kokemuksien perusteella tuo peltisatsi tuo lisää alavääntöä. Itsellä ollut 900i 8tappisia ja on sen kyllä pers tuntumalta huomannut että kummassakon se peltisatsi rähinöi :twisted:

Ja tuohan se peltisatsi ulkonäköäkin lisää, komiamman näköinen kun tuo valurautamökkylä 8)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Turbo16 kirjoitti:
gls kirjoitti:miettikää peltisarjan etuja!

-ei halkea
-parempi virtaus
-kuumuu vähemmän
-ei edelleenkään halkea..
-
-

mutta miksi katissa valusarja??
Tuotas noin. En kyllä sanois, että peltisarja ei halkeis? Nähnyt monta peltisatsi, jotka on haljennut tai hitsi pettänyt. Pösön peltisatsi ollut ainakaan kovin vahva.

Mites toi virtaus? Olenko aivan väärässä, jos väitän että peltisatsit ovat yleensä isommasta putkesta tehty kuin vst. valusarjat? Virtauskin taitaa perustua ainoastaan sileään pinta-alaan?

Lisätään:
- Peltisatsin äänet
ei perustu sileään pinta-alaan, vaan putkien mitoitukseen!

kaikki putket saman mittaisia :arrow: jokaisen sylinterin pakokaasut ovat yhtä-aikaa pakoputkessa ja kun jokaisella sylinterillä on oma putkensa, pakokaasut eivät "törmää" vasta kuin pakoputken liitoskohdassa jolloin kaasut pääsee helpommin ulos sylintereistä.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin